Verloren durch technik

Feber.se fick teståka Audis självkörande bil. Ett chockerande bevis på hur långt efter den tyska biltillverkaren ligger. Att människan själv fick köra bilen de första 11 (!!!) minuterna i filmklippet innan de kom till ett ställe där datorn äntligen vågade ta över har vi inte sett från någon annan tillverkare. Eller att den redan efter en minut bad föraren åter ta över ratten igen då den kom till ett vägbygge. Sådant som vi har sett flera andra självkörande bilar klara galant.

Systemet Audi så stolt visar upp klarar av att framföra bilen på motorväg. Något Teslas autopilot klarade redan för två år sedan. Inte i någon enstaka demobil utan i tusentals riktiga bilar. Audi försöker göra ett stort nummer av att deras bil inte kräver övervakning medan den kör – men i själva verket kunde inte föraren slappna av särskilt mycket i alla fall då han bads återta ratten så snart bilen närmade sig minsta lilla avvikelse. Skillnaderna är mer juridiska än tekniska. Under stora delar av demofilmen för självkörning är det människan som kör…

För ärlighetens skull måste vi dock peka ut ett område där Audis testbil faktiskt lyckats överträffa Teslas två år gamla system: Audis testbil klarade av att själv byta fil vid omkörningarna. Något Teslas släppta autopilot inte klarar av än – men som kommer i framtida mjukvaruuppdateringar.

Audi siktar på så kallad level 3 självkörning, där bilen kan ta över styrningen på vissa sträckor men säger till när föraren måste ta tag i ratten och köra igen. Det skulle varit djupt imponerande för två-tre år sedan – men känns väldigt passé år 2017 när ena tillverkaren efter den andra visar upp demonstrationer av level 4 och 5 självkörande bilar, som helt på egen hand kan köra runt inte bara på motorväg utan även i stadstrafik. Vorsprung durch technik? Nä, snarare demonstration hur långt efter man ligger.

För att se skillnaden titta på Teslas, Nissans, General Motors och NVIDIA-s självkörande bilar nedan. Vem kommer vilja köpa en Audi om nåt år som knappt klarar av att åka själv på motorväg – när konkurrenterna kommer åka A till B helt på egen hand?

 

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • One Response to Verloren durch technik

    1. Axel Svensson says:

      Audin klarade visserligen av en omkörning men kommentaren på det var att Renault-föraren bakom kanske inte direkt uppskattade filbytet. Läser på Febers artikel följande: “I höst kommer vi att få se detta i en lite fegare version i produktion när nya A8 släpps.” http://feber.se/bil/art/365965/vi_har_testkt_audis_sjlvkrande/ Känns inte som Audi är på banan på många vad gäller självkörande bilar när de till hösten släpper något som är sämre än det som Tesla hade för ett par år sedan. Tesla har visserligen behövt ta ett steg tillbaka i och med byte av hårdvaruplattform men mjukvaruuppdateringar som förbättrar detta kommer ut ganska löpande om än inte så snabbt som utlovades från början.

    Lämna ett svar