Tycker du att Tesla Model 3 har för liten bagagelucka, och du längtar hellre efter en eldriven SUV? Förlåter du aldrig Elon Musk för att Model 3 inte får någon Head-up display? Orkar du inte vänta på Tesla Model Y? Då ska du kanske ta en titt på kommande Hyundai Kona.
Hur “kona” som på norska betyder “hans fru” kommer tas emot i vårt elbilstäta grannland får vi se. Och på svenska betyder ju kona “dålig kvinna, sköka, hora” (finns det nåt samband där?). Själv tänkte jag bara “muu” när jag först hörde namnet.
Bilen i sig verkar bli ganska intressant i alla fall, en helt eldriven SUV med 50 kWh batterier för $39,000. Räckvidd uppges till 50 NEDC mil eller över 32 “riktiga” mil. Priset och räckvidden placerar bilen i samma nya klass av nästa-generations elbilar som Tesla Model 3 och Opel Ampera-e. Men Hyundai Kona kan bli den första SUV-en i klassen, till och med före Tesla Model Y! Kona kommer lanseras hösten 2018 enligt Auto Bild.
Hoppades du på att Tesla Model 3 skulle få HUD och blev grymt besviken när Elon krossade dina drömmar har Hyundai en överraskning för dig – Kona kommer erbjudas med det hjälpmedlet. Inte alls så stor och tjusig som det folk drömde ihop till Model 3 men kanske bättre än inget?
Och tycker du om bensinångor kan du istället köpa fossilvarianten av Hyundai Kona redan nästa år, priserna kommer börja från €17,500, ganska exakt hälften av elversionens €35,000. Spionbilder på fossil-kona har redan börjat dyka upp, inklusive en bild på instrumentbrädan – som verkar komma från en helt annan årtusende än Model 3-s.
Så duger inte Tesla Model 3, duger inte Opel Ampera-e, och du orkar inte vänta på Tesla Model Y: kasta då ett öga på din nästas fru!
TCS två år sedan: Fastchargern i Karlskrona
För två år sedan strömsattes Sveriges första och hittills fortfarande enda privata “Supercharger” – eller dess riktiga namn är Fastcharger iom att maxeffekten är på 60 kW. Dess ägare Mikael Blomqvist välkomnar alla Teslaägare som har vägarna förbi att ladda gratis.
Kona är ju stället på Hawaii där Ironman World Championship äger rum varje höst – drömmen för varje triathlonmotionär! 🙂
Kona är först och främst en vind som blåser från syd genom dalen på Maui
” en helt eldriven SUV med 50 kWh batterier för $39,000.”
“av elversionens €35,000.”
De två citaten är lite motstridiga. Europriser brukar uppges med moms och dollarpriser utan moms.
Beroende på vad grundutrustningen innehåller så verkar €35 000 som ett hyggligt pris.
Huyundai Ioniq kostar $29500 och 330000kr så om omvandlingen till Sverige är samma för Kona så hamnar vi på 437000kr.
Bara Hyundai lyckas leverera bilarna så! Ioniq electric får man typ i december om man beställer nu och många som beställde 2016 har inte fått sina bilar än…
Jag vet att det är drygt att klaga på andras grammatiska missar, men nu kommer jag göra det ändå:
Skulle ni vilja försöka hålla bättre koll på en-ord och ett-ord, eller åtminstone vara internt konsekventa? Nu var det frasen ‘en helt annan årtusende’ som gjorde mig (och kanske även andra läsare) frustrerad, men det är något i nästan varje artikel.
Detta blir extra frustrerande med tanke på att era artiklar i övrigt är intressanta och ofta underhållande.
Okej, nu har jag fått gnälla klart, och det känns lite bättre. 😉