Xtra snabba laddare från Xpeng

XPengCharger

Xpeng_G9I samband med lanseringen av sin kommande el-SUV G9 visade elbilstillverkaren Xpeng även upp sin nya snabbladdare S4.

Elbilen Xpeng G9 får ju 800 volts teknologi och klarar ta emot upp till 480 kW vid snabbladdning. Inga av dagens snabbladdare klarar av att leverera så hög effekt så Xpeng har utvecklat en egen.

Förutom att Xpeng utan att blinka kallar sina snabbladdare för “Supercharger” liknar de Tesla även på ett annat sätt: Xpeng opererar också ett eget laddnätverk. De har 800 snabbladdarstationer i 337 städer runt om i Kina idag. Företaget planerar bygga stationer med de nya S4 laddarna i de tio städer som förbeställt flest G9 bilar redan i år och längst de viktigaste motorvägarna i Kina till nästa år. Till 2025 planerar de ha ett laddnätverk med 2 000 stationer.

I Kina. För även om Xpeng nu har etablerat sig i många länder, så även i Sverige, så har de inte offentliggjort några planer på att bygga laddstationer utanför Kina.

Nedan video visar hur Xpeng G9 kan ladda 21 mils CLTC räckvidd på 5 minuter. (Motsvarar ungefär 17 mil WLTP.) På eventet påstod Xpeng att på en Tesla Supercharger V3 skulle man enbart hinna med att ladda 15 mils CLTC räckvidd på samma tid (motsvarande ungefär 12 WLTP mil). Ja om man laddar en Xpeng G9, ja. Men en Tesla Model 3 med sin lägre förbrukning kan ladda upp till 16 WLTP mil på 5 minuter på Supercharger V3 – just för att snabb laddning är bara ena variabeln i ekvationen. Om bilen har låg förbrukning behöver man inte ladda lika mycket för att komma lika långt.

Intressant i videon är att Xpeng G9 når varken 800 V eller 670 A under laddningen. I början “segar” laddningen på med runt 640 V och 190 A (120 kW) sedan börjar den öka på långsamt. Högst laddeffekt på runt 700 V och 630 A (443 kW) nås först när bara 30 sekunder av laddtiden återstår och batterierna är redan runt 40% laddade.

Xpeng ska ha beröm för att de visar en riktig video från en riktig laddning. Inga simulerade dataanimeringar. Elbilsladdning går sällan med full effekt. Den långsamt ökande laddeffekten under laddningen skulle kunna tyda på att de inte förvärmt batterierna. Det finns alltså eventuellt möjlighet till ännu snabbare laddning i framtiden.

Bookmark the permalink.