Backspegeln

BMWi8_rearview

Japanska transportministeriet har godkänt att bilars backspeglar ska kunna ersättas med kameror. Bilar som säljs i Japan behöver från och med nu inte längre ha backspeglar utan kan utrustas med kameror istället. De första bilarna utan backspeglar förväntas dyka upp mot slutet av året.

Backspeglar har funnits på bilar sedan urminnes tider, men ju mer strömlinjeformade bilar har blivit desto större problem har de utgjort. Hur man än försöker strömlinjeforma backspegeln kan man ändå inte komma ifrån att dess baksida måste vara plan och tillräckligt stor för att föraren ska kunna se bakåt. Backspeglarna sägs stå för ca 6% av luftmotståndet för en modern bil. En elbil som skulle fått 30 mils räckvidd med backspeglar skulle kunna åka 32 mil om man ersatte dem med kameror. Därför har speciellt elbilstillverkare förespråkat förnyelse i lagstiftningen. Men även fossilbilar vill bli av med dem i jakt på minskad förbrukning och därmed utsläpp. Snålaste fossilbilen Volkswagen XL1 har inga backspeglar (och lyckades få dispens från EU-s regelverk).

När Tesla Motors visade upp prototypen för sin Model X hade även den kameror istället för backspeglar. Länge var officiella bilderna på Model X på Tesla Motors hemsida utan backspeglar. Företaget, med Elon Musk i spetsen försökte länge övertyga lagstiftarna att ändra på lagarna men utan framgång.

Nu verkar lagstiftningen äntligen komma ikapp tekniska utvecklingen. Japanska godkännandet är den första, men fler viktiga marknader är också på gång. EU överväger införa liknande lagar senare i år, USA 2018.

Med tanke på hur mycket arbete Tesla redan har lagt ner på backspegellösa prototyper misstänker vi att deras bilar kommer bli bland de första att bli spegellösa i Japan. Och man kan alltid hoppas på att en del av teknologin hittar till övriga marknaders bilar också, kanske i form av kombinerade backspeglar med både traditionell spegel och kamera?

Ironiskt nog kan kameror lagstiftas om innan backspeglar inte längre behövs: både EU och USA håller på att införa lag på backkamera, alla bilar ska utrustas med backkameror kanske redan nästa år – dock endast för att underlätta backning, ej vid normal körning.

Kameror istället för backspeglar kan underlätta för föraren på många olika sätt. BMW har tidigare i år visat upp sitt i8 mirrorless konceptbil (bilden ovan) där sido- och backkamerornas bild fogas samman med en kupé-kamera och den kombinerade bilden visas på en monitor som sitter där inre backspegeln brukade vara. En enda sömlös kombinerad bild ger bättre översikt än flera separata backspeglar. Föraren har inga döda vinklar heller.

På natten kan bilderna förbättras med nattsyn. Även i dimma och regn kan bilderna processas för bättre detaljrikedom. Föraren kan heller inte bländas av strålkastaren från bilen bakom. Kör man med släp kan även bilden från kameran på släpets baksida kombineras in i sammanfogade bilden och göra släpet genomskinlig i “backspegeln”. Behandlas bilderna av en processor kan dessutom mer och mer intelligens byggas in i backspegeln, som aktivt visar och varnar för bilar som närmar sig bakifrån, eller hinder när man ska backa.

Ännu längre fram, när bilarna blir självkörande kommer de naturligtvis inte ha behov av backspeglar längre – däremot kameror som tittar runt om fordonen. Vi hoppas att Sverige följer EU lagstiftning kring backspeglarna och snabbt anpassar vägtrafikförordningen därefter.

Tagged . Bookmark the permalink.