Estlands nationella snabbladdarnät kostade…

Estland

Inför research till en annan artikel ville jag ta reda på hur mycket Estlands nationella snabbladdarnät kostade dem?

Som vi berättade om förut har Estland byggt en egen nationell nät av snabbladdare, 165 snabbladdare utspridda över hela landet med mindre än 5 mil mellan varje. I Estland finns ingen räckviddsångest.

Så hur många miljoner Euro fick landet punga ut med för att bekosta laddnätverket? Hur kunde ett sånt litet land helt på egen hand få till det? Vi som alltid tänker på lilla landet i öst som en fattig liten kusin ungefär? Och hur fanken fick de igenom satsningen i sin statsbudget?

Jag var så intresserad av frågan så jag började djupdyka i Estlands statsbudget för att försöka få reda på svaret. Skulle jag vara en riktig journalist skulle jag vänta med att publicera siffran i samband med den där artikeln jag skulle göra research till, men resultatet överraskade mig så mycket så jag kan inte hålla mig så länge 😉

Är du beredd?

Estlands nationella snabbladdarnät,

med 165 laddstationer över hela landet,

som möjliggör bekväm resa med elbilar över hela Estland

kostade landet

 

 

 

 

 

 

0Euro

Just det, du ser rätt: 0 Euro. NOLL.

Estland fick nämligen laddstationerna till skänks från Mitsubishi Corporation – mot utbyte av 10 miljoner CO2 utsläppsrätter! På köpet fick de också 500 elbilar. 😯

Landet bytte alltså en del av de utsläpp elbilarna kommer spara mot att Mitsubishi köpte en landstäckande nät av (ABB) snabbladdare åt dem. Estland fick ett gratis laddnätverk (plus 500 bilar!) – mot att det är inte Estland utan Mitsubishi som får räkna hem en del av den minskade fossila utsläppen som blir resultatet av dem. På några månader har Estland gått från i stort sett noll till att bli världens fjärde största elbilsland.

Inte nog med att laddnätverket inte kostade dem något att bygga – driften av den genererar inkomster till statskassan! Det kostar nämligen ungefär €3 att ladda sin elbil där.

Kan vi inte importera några politiker från Estland?

 


TCS två år sedan: Tesla Model S bästsäljande bil i Norge

Redan för ofattbara två år sedan -då Sverige knappt ens har börjat vakna ur sin fossilmardröm- var Tesla Model S den bäst säljande bilen i Norge. Inte bäst säljande elbilen – bäst säljande bilen, före tvåan Volkswagen Golf. Redan då var Norge där Sverige fortfarande till synes har oändligt många år att nå. Och deras försprång har inte direkt minskat sedan dess.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.