Estlands nationella snabbladdarnät kostade…

Estland

Inför research till en annan artikel ville jag ta reda på hur mycket Estlands nationella snabbladdarnät kostade dem?

Som vi berättade om förut har Estland byggt en egen nationell nät av snabbladdare, 165 snabbladdare utspridda över hela landet med mindre än 5 mil mellan varje. I Estland finns ingen räckviddsångest.

Så hur många miljoner Euro fick landet punga ut med för att bekosta laddnätverket? Hur kunde ett sånt litet land helt på egen hand få till det? Vi som alltid tänker på lilla landet i öst som en fattig liten kusin ungefär? Och hur fanken fick de igenom satsningen i sin statsbudget?

Jag var så intresserad av frågan så jag började djupdyka i Estlands statsbudget för att försöka få reda på svaret. Skulle jag vara en riktig journalist skulle jag vänta med att publicera siffran i samband med den där artikeln jag skulle göra research till, men resultatet överraskade mig så mycket så jag kan inte hålla mig så länge ;)

Är du beredd?

Estlands nationella snabbladdarnät,

med 165 laddstationer över hela landet,

som möjliggör bekväm resa med elbilar över hela Estland

kostade landet

 

 

 

 

 

 

0Euro

Just det, du ser rätt: 0 Euro. NOLL.

Estland fick nämligen laddstationerna till skänks från Mitsubishi Corporation – mot utbyte av 10 miljoner CO2 utsläppsrätter! På köpet fick de också 500 elbilar. :shock:

Landet bytte alltså en del av de utsläpp elbilarna kommer spara mot att Mitsubishi köpte en landstäckande nät av (ABB) snabbladdare åt dem. Estland fick ett gratis laddnätverk (plus 500 bilar!) – mot att det är inte Estland utan Mitsubishi som får räkna hem en del av den minskade fossila utsläppen som blir resultatet av dem. På några månader har Estland gått från i stort sett noll till att bli världens fjärde största elbilsland.

Inte nog med att laddnätverket inte kostade dem något att bygga – driften av den genererar inkomster till statskassan! Det kostar nämligen ungefär €3 att ladda sin elbil där.

Kan vi inte importera några politiker från Estland?

 


TCS två år sedan: Tesla Model S bästsäljande bil i Norge

Redan för ofattbara två år sedan -då Sverige knappt ens har börjat vakna ur sin fossilmardröm- var Tesla Model S den bäst säljande bilen i Norge. Inte bäst säljande elbilen – bäst säljande bilen, före tvåan Volkswagen Golf. Redan då var Norge där Sverige fortfarande till synes har oändligt många år att nå. Och deras försprång har inte direkt minskat sedan dess.

 

Tagged . Bookmark the permalink.
  • JH

    Det där var faktiskt en riktigt bra id’e. Faktum är ju att det räcker med cirka 165 laddare i sverige också för att få en hyggligt nationell area täckning.

    • Jonas Bylund

      Estland satsade inte bara på yttäckning. På landsvägar är det max 6 mil mellan laddarna, medans i städer finns det fler. Även om det bara är en chademoladdare per station så är det ganska tätt mellan dem i t ex Tallinn. Och har man kan ju se vilken som är upptagen eller trasig för tillfället (vilket så klart kan ändras innan man kommer fram).

      För den som planerar en resa kan det vara bra att veta att de stationer som finns inne i städer är effektbegränsade.

  • zomdaz

    Bra research Tibor, men som sagt så är de begränsad effekt i tätorterna, så där får man räkna med att det tar lite längre tid, men de fungerar mycket bra med CHAdeMO och det börjar bli riktigt bra i Sverige oxå

  • zomdaz

    Kolla på elmo.ee

    Priser:

    PRICING PACKAGES

    Whether you are a regular user of the quick charging network or just need the charge from time to time, you will find the suitable pricing options from our offers.

    Combined package

    Combined package suits for the EV owner, who will use quick charging 1-2 times per week.

    Monthly fee: 10 EUR

    Pay per charge: 2,5 EUR

    Unlimited kWh per charge. Maximum duration of the quick charging session is 60 minutes. The connector of the quick charger will be released after that and the next customer can start the new charging session.

    Flex package

    Flex package suits for the EV owner, who will use quick charging 1-2 times per month.

    Monthly fee: –

    Pay per charge below 10 minutes: 1,5 EUR

    Pay per charge below 20 minutes: 3 EUR

    Pay per charge over 20 minutes: 4,5 EUR

    Unlimited kWh per charge. The price is calculated per 10 minutes. Maximum duration of the quick charging session is 60 minutes.

    Volume package

    Volume package suits for the EV owner, who will use quick charging more than 1-2 times per week.

    Monthly fee: 30 EUR

    Pay per charge: 1,2EUR after monthly limit of 150kWh is exceeded.

    Monthly fee includes 150kWh of energy and unlimited charging sessions. Maximum duration of the quick charging session is 60 minutes.

    All prices with VAT.

    Monthly fee includes one set of authorization tools: one RFID-card and mobile number for mobile app and/or SMS.

  • Alexander Söderström

    Utmaningen för Sveriges ”politiker” är att vi fortfarande har en ”Svensk” biltillverkare i landet.Man vågar helt enkelt inte subventionera elbilssidan i Sverige.Det skulle bli katastrofala följder med uppsägningar på Torslanda och hos underleverantörer… Volvo måste först kunna erbjuda el/hybrider på flertalet av sina modeller innan staten ger skattelättnader på något vis.Och det kan dröja!!

    • Mikael Jonsson

      ”Rena elbilar tror vi inte på, de har för många begränsningar.” //Volvo Cars VD Håkan Samuelsson

      Jo visst fasen verkar det ta tid. Laddhybrider verkar de inte så negativt inställda till däremot, men vill man ha det från Volvo så måste man köpa toppversionen av den modell man vill ha, inte billigt (eller ens prisvärt!?)…

  • Markus Ottosson

    Jag förstår iofs inte varför alla ChaDeMo-nät inte hanterar de två uppenbara problemen -> avsaknad av redundans och tillgänglighet när en kabel är upptagen. Bara två-fyra laddare på varje ställe hade ju förbättrat detta något helt oerhört.