EU-s CCS-direktiv

CCS_Tesla_chargeport

CCS Combo 2 laddkontakt till vänster, Tesla till höger.

Ofta när man diskuterar snabbladdare och Superchargers brukar frågan dyka upp att EU har ju bestämt att alla laddare efter 2017 ska följa CCS standarden och då blir ju Tesla Motors Superchargers olagliga! Kan det verkligen vara sant?

Låt oss lusläsa 2014/94/EU som direktivet “om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa bränslen” egentligen heter. Vad är det som kommer att gälla egentligen?

Så snart man börjar läsa direktivet inser man att det inte enbart handlar om laddstolpar, utan är ett samlingsdirektiv för många olika alternativa bränslen – förutom el även vätgas, syntetiska bränslen och motorgas. Men vi koncentrerar här på kapitlen som handlar om laddstationerna.

På direktivets allra sista sida hittar vi Bilaga II stycke 1.2:

Likströmsbaserade snabba laddningsstationer för elfordon ska av driftskompatibilitetsskäl minst utrustas med anslutningsdon av de kombinerade laddningssystemen av typ ”Combo 2” som beskrivs i standarden EN 62196-3.

Märk väl ordet “minst”. Det lilla ordet har Nissan mfl japanska biltillverkare lobbat dit och är mycket betydelsefullt. “Minst” betyder att publika laddstationer ska ha minst ett CCS kontakt (kallad Combo 2 i direktivet). De får ha andra kontakter, som tex ChaDeMo, bara de har minst ett CCS kontakt också. Direktivet vill att bilister som kommer fram till en publik laddstation ska vara säkra på att alltid kunna hitta minst ett CCS kontakt där – oberoende av vilka andra laddstandarder stationen stödjer. ChaDeMo och andra standarder är alltså inte döda efter 2017.

Combo 2, själva CCS kontakten, är också lobbad förresten. Många tror att det är EU som har tagit fram den kontaktstandarden, men egentligen är det sju biltillverkare (Audi, BMW, Daimler, Ford, GM, Porsche och Volkswagen) som har enats om den kontakten och sedan lobbat hos EU om att den skulle bli standard i direktivet.

Synd att Tesla Motors inte använder sig av lobbyorganisationer.

EU-direktivet är egentligen ganska så missuppfattat. Direktivet handlar om att länderna ska skaffa sig en fungerande infrastruktur för alternativa bränslen (varav laddstationer bara är en del). Länderna åtar sig att bygga infrastrukturen själva eller stödja privata intressen som gör det. Som vanligt har dock byråkraterna inte följt med i marknadens utveckling utan kör på i gamla spår. Den nya laddinfrastrukturen föreställer de sig fungera ungefär som gamla tiders bensinstationer, med folk som kör dit, halar upp kreditkortet och tankar/laddar.

Direktivets punkt 24 är själva kärnan angående laddstationer:

(24) Medlemsstaterna bör se till att allmänt tillgänglig infrastruktur för elförsörjning till motorfordon byggs upp.

Men vad menas med allmänt tillgänglig? Punkt 7 bland definitionerna i direktivet ger svar:

7. för allmänheten tillgänglig laddningsstation eller tankstation: en laddnings- eller tankstation för påfyllning av alternativt bränsle till vilken användarna har icke-diskriminerande åtkomst i hela unionen. Icke-diskriminerande åtkomst kan innefatta olika villkor för autentisering, användning och betalning.

EU-s direktiv gäller alltså allmänt tillgängliga laddstationer – sådana som är till för alla, där vem som helst kan ladda. Det finns flera punkter i direktivet som beskriver hur priserna för laddning ska vara väl synliga och lättförståeliga, mm.

Men Tesla Motors Superchargers är inte allmänt tillgängliga! Vem som helst kan inte ladda där. Även i framtiden, om vissa andra biltillverkare har skrivit avtal med Tesla Motors om att få använda deras Superchargers, så är de fortfarande till bara för en begränsad antal bilar – inte vem som helst med en elbil.

Direktivets punkt 24 ihop med definition 7 resulterar i att EU-direktivet inte gäller Tesla Motors Superchargers. När Sverige tar på sig att bygga tillräckligt många laddstationer enligt direktivet (som för övrigt enligt punkt 23 är en laddstation per 10 elbilar) får Tesla Motors Superchargers inte räknas in i summan. De allmänt tillgängliga laddstationerna som tex kommuner har satt upp, där vem som helst kan betala med kontokort och ladda, måste efter 2017 även erbjuda ett CCS laddkontakt. Men privata slutna laddnätverk som Tesla Motors behöver inte anpassa sig.

Det finns faktiskt en punkt 29 i direktivet som pratar om att länderna bör undersöka synergieffekter med sådana laddare som inte är allmänt tillgängliga – men endast om det är tekniskt och finansiellt möjligt. Resultatet av det kan bli att EU kontaktar Tesla Motors och frågar lite snällt om de skulle kunna tänka sig att förutom de sex-åtta Supercharger laddstolparna även montera dit en extra en, med CCS kontakt på?

Vi får se om Elon Musk känner sig snäll den dagen. Men han slipper slåss mot EU i domstol i alla fall, så som han gör med bilhandlarna i USA.

 


TCS ett år sedan: Teknikens Världs test av Model S

Vår nyhet för exakt ett år sedan handlade om ett av de konstigaste Model S testerna som någonsin har gjorts. De jämförde den med en EU-moppe…

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.