Långresa

Långresa med elbil? Skojar du? Den kan man ju knappt komma till ICA med! Eller menar du sådana där löjliga “långresor” som tidningar skriver om, som när Ny Teknik åkte till Göteborg med Nissan Leaf och resan tog två dagar? Eller som Vi Bilägare som försöker åka 3000 km med sin BMW i3? Deras dom blev “Räckvidden är ett problem, och elbilen som den ser ut i dag fungerar inte för långpendling.”

Fast nu pratar vi om Tesla Motors Model S och deras Supercharger snabbladdstationsnätverk. En Tesla Model S kommer inte bara mycket längre än andra elbilar – den kan även laddas snabbt på Tesla Motors egna snabbladdstationer. Som nu finns över hela Europa. Och då plötsligt kan man ta bilen på riktiga långresor.

Tesla Club Swedens medlem hasse_h till exempel tog sin Tesla på en långtur från Åland till Italien. På fyra resdagar åkte han 5268 kilometer fram och tillbaka över hela Europa. Det är 1300 kilometer per dag! På Autobahn och slingrande Alpvägar. Efter hemkomst tog han den här bilden:

6dagar

En annan av våra medlemmar, Bate skriver om sin resa: “Jag kom precis tillbaka från en resa till norra Italien och tillbaka. Körde genom Danmark, Tyskland och genom Österrike på vägen. Funkade hur bra som helst med superchargers.” … “Kan verkligen rekommendera en roadtrip genom Europa, att få köra bilen på Autobahn och se vad bilen verkligen går för var hur kul som helst, acceleration från 0 till 200 vilket man aldrig kan testa i Sverige. Att glida runt ljudlöst på slingrande alpvägar är också någonting alla borde få uppleva med sin model s :)”

För våra norska vänner har det också blivit vardag att sätta sig i sin Tesla och åka över till Stockholm över helgen.

Det speciella med deras resor är att de är inte särskilt speciella alls. Det är inte ett äventyr längre att ge sig iväg på långresor – man bara sätter sig i bilen och åker. När jag frågade dem om sina resor var de nästan lite oförstående, det är väl inget särskilt att skriva om? Men för flertalet oinvigda finns fortfarande vanföreställningen kvar om att elbilar kommer man inte särskilt långt med.

Det som möjliggör våra medlemmars resor är Tesla Motors helt privata laddnätverk, med snabbladdstationer över stora delar av Europa:

Tycker man att nätverket är lite glest ska man titta på hur kartan kommer att se ut om ett år:

Vid varje röd punkt finns det 8 Supercharger laddstolpar där man kan ladda sin Tesla Model S på 20 minuter. Helt gratis. Så inte nog med att man kan åka till Italien på semester – man behöver inte ens köpa dyr bensin till resan längre! Det är alltid gratis att ladda sin Tesla på alla Superchargers, i hela Europa, för all framtid.

Laddnätverket är Tesla Motors privata, det är bara Tesla Model S ägare som får använda dem. Tesla Motors VD Elon Musk tröttnade på att vänta på att respektive lands regering ska bygga laddstationer, utan tog saken i egna händer och gjorde jobbet själv. Det är Tesla Motors själva som har bekostat nätverket -inga statsbidrag- med 20 000 kronor av varje såld bil öronmärkta utbyggnaden och driften. All el man använder är dessutom miljömärkt.

Supercharger laddnätverket är Tesla Motors “hemliga vapen”, som väldigt få är medvetna om. Även om någon annan biltillverkare skulle lansera en annan bil med samma räckvidd som Model S kan de ändå inte åka på långresor – de saknar den laddinfrastruktur alla Teslaägare får gratis tillgång till.

För en sak är alla som har åkt långt med sin Tesla överens om: att ladda bilen vid en Supercharger är rena drömmen – att försöka ladda bilen vid publika laddstationer är rena mardrömmen. Laddare som är ur funktion, kräver konstiga nycklar, kort och kodbrickor att kunna användas, kräver konstiga sladdar och adapters och laddar lååångsaaamt. Tesla Motors egna Supercharger snabbladdare är mer än dubbelt så snabba som de snabbaste konkurrerande lösningar! Det är en stor skillnad mellan att ladda bilen på 20 minuter eller på 40. (Eller flera timmar, ifall man tvingas ladda vid en vanlig ickesnabb laddstolpe.)

 


TCS ett år sedan: Europeiska laddkontakten

Vår nyhet för ett år sedan var att Tesla Motors har valt att leverera bilarna till Europa med ett annat kontakt än dem i USA. Europeiska Model S utrustas med en Mode 3 Type 2, även kallat Mennekes-kontakt. Den kontakten är kompatibel med väldigt många publika snabbladdare i Europa.

Under året som har gått har dock tyvärr EU beslutat sig för att välja CCS som laddkontaktstandard. CCS kontakten är en Mennekes-kontakt med två extra pinnar för snabbare likströmsladdning. Då Tesla Model S saknar de två extra kontakterna kan tyvärr bilen inte laddas på CCS laddstationer.

Men som vi ser av dagens artikel spelar det egentligen ingen större roll för Tesla Motors har redan idag en bättre fungerande egen laddnät över hela Europa än vad respektive lands regering har själva beslutat investera i.

 

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.