Somnat bakom ratten


Sajten Recharge.se försöker oroa sig (och oss) över YouTube-klippet ovan som visar en Tesla Model S vars förare verkar ha somnat bakom ratten. De undrar om det är rätt användning av autopilot-tekniken, och kallar filmen för citat “läskig”.

Vi undrar på vilket sätt det skulle varit bättre om föraren hade somnat i en bil som inte hade autopilot?

Så här slipper han att krascha i alla fall. Det som kommer att hända -troligtvis ganska så snart efter korta klippets slut- är att Teslan kommer att be föraren lägga sina händer på ratten. Om han inte gör det (han sover ju) kommer bilen försöka väcka honom med högre och högre ljudsignaler. Vaknar han inte av dem är det inte normalt sömn det handlar om utan föraren måste ha råkat ut för något värre, svimmat, hjärtattack eller liknande. Då bromsar Teslan automatiskt in, stannar och tänder varningsblinkersen:

Fascinerande hur medier (och konkurrenter, som tex Volvo) fortfarande teoretiserar kring autopiloten – trots att den har fungerat smärtfritt sen den släpptes för sju månader sedan, och sammanlagt hittills kört över 160 miljoner kilometer. (För att få perspektiv på det hela: planeten Mars är 60 miljoner km från oss.)

 

 

Kanske ännu mer fascinerande är avslöjandet att autopiloten är igång även när det är du som håller i ratten! Sterling Anderson, utvecklingschefen av Teslas Autopilot program berättade för MIT Technology Review att autopiloten är oftast alltid “på”. Även när den inte kör bilen är sensorerna igång och levererar data till autopiloten. Även när det är människan som kör bilen “torrsimmar” autopiloten och jämför hur den skulle ha kört mot vad människan bakom ratten gjorde – den lär sig genom att observera föraren.

Tesla testar också ändringar till autopilotens programvara så: genom att ladda ner experimentella förbättringar till autopiloten och låta den köra på låtsas medan det är människan som styr. Programvaran får reagera på alla trafiksituationer som uppstår – dock utan att kunna påverka bilens styrning. På så vis kan Tesla Motors alltid snabbt och säkert testa ändringar i autopilotens algoritmer innan de skickas ut som ny programvara till bilarna. När bilarna får en ny “skarp” version av autopiloten har den redan “torrsimmat” miljoner kilometer och utvecklarna vet att den kommer bete sig korrekt och säker. Förutom de 160 miljoner kilometer som autopiloten har styrt bilarna har den även observerat och lärt sig i en miljard kilometer till! Det är som åtta resor tur och retur planeten Mars.

Redan innan första Teslorna fick den allra första versionen av autopiloten i Oktober i fjol hade den testats på detta vis på miljoner kilometer riktiga vägar. De nödvändiga sensorerna hade ju suttit i bilarna ända sedan 2014 och Teslas tekniker kunde ladda in tidiga versioner av autopiloten och låta den “låtsasköra” bilarna miljoner kilometer innan autopiloten till slut lanserats skarpt och den fick ta tag i ratten på riktigt.

Åter igen är det Teslas ständiga uppkoppling till alla sina bilar som ger dem enorma fördelar. Andra biltillverkares autopiloter testas på kanske några dussin bilar innan de släpps. De kan inte rapportera tillbaka eventuella problem de råkar ut för – bilarna är ju inte uppkopplade. Nya versioner kan också bara testas på en begränsad antal bilar och bilarna kan inte lära sig av varandra så som Teslas bilar gör. Volvo har kallat Teslas autopilot för farlig – men tittar man närmare på teknologin så framstår just Teslas autopilot som mycket säkrare än övriga, tack vare dess förmåga att “tjuvtitta” på de mänskliga förarna och lära sig av dem.

 


TCS ett år sedan: Långa avgasröret

För ett år sedan skrev vi om argumentet att elbilar har lika stora utsläpp som fossilbilar, enda skillnaden är att deras avgasrör sitter inte på bilen utan på kraftverken. Vi tittade på siffrorna och såg att myten stämmer inte utomlands – och definitivt inte i Sverige.

Tagged . Bookmark the permalink.