Takräcke

ModelYmule

Med fler och fler Tesla Model 3 releasekandidater ute på gatorna får vi nu nästan dagligen nya bilder på dem. Ovan bild var den första som visade Model 3 med takräcke. Men de som koncentrerar på tackräcket kanske missar det som är ännu viktigare på bilden.

Skulle Tesla velat testa hur Tesla Model 3 beter sig med takräcken och takbox skulle de ha monterat just det. Alltså en takbox. Men bilen på bilden har ingen takbox på takräckena utan en tung metallklump. Minnesgoda läsare känner igen när Tesla senast åkte runt med en sådan metallklump:

Ovan bild togs i mars 2014 på en Model X mula: en rullande testbil för att utvärdera den då kommande Tesla Model X. Model S och X delar ju på samma bottenplatta men Model X har en högre och tyngre kaross. För att testa hur bottenplattan, fjädringen mm behöver justeras satte Tesla helt enkelt på extra tyngder ovanpå en Model S. Samtidigt testade de också den då kommande fyrhjulsdriften, därav sensorerna vid hjulen på testbilen.

Nu har Tesla tagit fram en ny, enklare bottenplatta för Tesla Model 3. Som de tänker på liknande sätt som Model S och X även återanvända för kommande mini-SUV-en Tesla Model Y. Men innan de ska sätta Model 3 i produktion ville väl ingenjörerna förvissa sig om att nya bottenplattan även kommer duga för Model Y. Så de använde samma metod som för Model X med en extra järnklump på takräcket.

Enligt Elon Musk kommer Model Y vara baserad på en “egen plattform“, vad han nu menade med det. I meningen därpå pratade han om kabeldragningen i bilen, där det för Model S går åt 3 km kablar, för Model 3 endast hälften av det, men kommande Model Y ska nöja sig med 100 meter kablar. Drivlinan kan alltså bli annorlunda för Model Y – men bottenplatta och hjulupphängning kan den mycket väl ärva från Model 3. Vilket Tesla nu verkat testa om den verkligen kan.

Tesla har på sin amerikanska sajt nu officiellt publicerat jämförelselistan mellan Model S och Model 3 vi visade redan förra veckan. Det mesta är som vi visade då, förutom sista inforutan, där det nu avslöjas ännu fler detaljer om Model 3:

Det har länge spekulerats i vilken metall Model 3 kommer byggas i. Från början trodde många att den skulle byggas i plåt, som de flesta andra bilar på marknaden. Stålplåt är betydligt billigare material att bygga bilar i än aluminium. Men de magneter folk smugglade med till uppvisningseventet till Model 3 i fjol ville inte fastna på bilarna, vilket tydde på aluminium, plast eller annat omagnetiskt material. Nu har Tesla avslöjat svart på vitt att Model 3 kommer ha en blandad kaross, där vissa delar är plåt, vissa aluminium. (Till skillnad från Model S där hela karossen, och stora delar av bottenplattan var i aluminium, med endast vissa delar av tex hjulupphängningen i stål.) Problemet med att blanda olika plåttyper är galvanisk korrosion där metallerna möts. Vi som kommer ihåg rosten som rann från tidiga Model S backspeglar hoppas Tesla har lärt sig läxan hur man utformar ställen där järn och aluminium möts utan att metallerna börjar utarmas.

Att Tesla Model 3 inte kommer få luftfjädring är precis tvärtom det Elon Musk sa vid Model 3 eventet i fjol. Vi misstänker de menar att de första Model 3 som produceras i början inte kommer ha luftfjädring, precis som de kommer sakna fyrhjulsdrift också. Senare modeller av Model 3 kommer ha fyrhjulsdrift, och då kanske även luftfjädring som tillval.

Slutligen att Tesla Model 3 ska ha valbart glas- eller plåttak är faktiskt något förvånande, i och med att själva taket är endast biten precis ovanför förarens och fram-passagerarens huvud. De som sitter i baksätet har inte taket utan faktiskt bakrutan ovanför deras huvuden. Att Tesla bemödar sig tillverka den lilla takbiten i två olika versioner är ganska så förvånande med tanke på att de vill begränsa antal modellvarianter av Model 3.

 


TCS ett år sedan: Självkörande Chevrolet Bolt

För ett år sedan avslöjade vi att även GM håller på och utvecklar självkörande teknik för sina elbilar. För ett år sedan började några självkörande prototyper av Bolt åka runt på San Franciscos gator och som vi senare såg är de imponerande duktiga på att köra!

Tagged , . Bookmark the permalink.