Tesla Model 3 eventet

TESLA_Model3

Torsdag kväll klockan 20:30 (5:30 på fredag morgon svensk tid) visade Tesla Motors VD Elon Musk upp deras nya bilmodell Tesla Model 3. Undertecknad var en av de få lyckliga som lyckades komma in på eventet.

Portarna skulle öppnas klockan 18 men redan kl 15 var vi på plats och försökte ställa oss i kö. Vakterna körde dock iväg oss, ni är alldeles för tidiga tyckte de. När vi återkom kl 17 blev vi nr 3 i kön, två entusiaster kom en kvart tidigare. Kl 18 (tom lite innan) släppte de så in oss till lounge-arean utanför Tesla Motors lokaler i Hawthorne, Los Angeles. De gjorde om parkeringsplatsen till uteservering, vi satt mellan Superchargers.

Event1

Kl 20 så öppnades portarna till själva lokalen, som är en ombyggd gammal flyghangar. Vi hängde på låset även där så vi fick platser längs framme vid podiet! Kl 20.30 äntrade så Elon Musk scenen och till vårt enorma jubel körde igång.

Elon

Elon började med att påminna oss varför Tesla Motors finns, deras strävan är att rädda planeten jorden genom att tillverka utsläppsfria bilar. Sedan pratade han om Tesla Motors masterplan: att genom inkomster från dyra modeller få ihop kapital till lanseringen av ”folkelbilen” Model 3.

Event2

Till nästa år lovade han fördubbla antalet Superchargers i världen, och antal butiker. Gigafabriken sa han redan har kört igång produktionen av ett nytt modernare batteri som ska sitta i Model 3.

Event8

Det avslöjades några detaljer om Tesla Model 3 men långt ifrån allt. Acceleration 0-100 km/h på under 6 sekunder, räckvidd på ”riktiga” 35 mil, tillgång till Supercharger, autopilot-hårdvara i alla bilar, autopilot mjukvara som tillval (dock autobroms och övriga säkerhetsfinesser ingår i alla bilar, som Model S idag).

Event3

Så till slut rullade hon in, bilen som alla hade väntat på. Man kunde höra historiens vingslag, alla höll andan innan jublet bröt ut. Tesla Model 3 är en otroligt vacker bil! Man känner igen designdragen från Model S men chefsdesignern Frans gjorde mer än skalade ner Model S. Model 3 ser otroligt modern ut, Elon hade rätt när han sa att den liknar inga andra bilar.

Event4

Elon Musk hade uppfällt kavajkrage och inga skosnören. Trendsetter?

Elon Musk hade uppfälld kavajkrage och inga skosnören. Trendsetter?

Efter eventet var antal reserverade Tesla Model 3 uppe i 134 486...7...8... bilar, räknaren tickade på snabbt! Sedan dess har nog hundratusen(tals?) till reserverats.

Efter eventet var antal reserverade Tesla Model 3 uppe i 134486…7…8… räknaren tickade på snabbt! Sedan dess har nog hundratusen(tals?) till reserverats.

Själva eventet var förvånansvärt kort, innan vi kom över känslosvallet av att se denna underbara bil som vi hade beställt osedd klev Elon av scenen och det var dags för provkörning. Trots att jag var nr 4 i kön blev väntan lång, för först skulle 300 inbjudna VIP gäster få provköra. Först efter över en timme var det så dags.

Tesla Model 3 är olik alla andra bilar på vår jord. Baksätet jag satte mig i var rymlig och bekväm, vi tre som satt där fick bra plats. Jag satt i mitten och hade ordentligt med både huvud- och knäutrymme, mer än i både Model S och X. Jag säger det en gång till: lilla Model 3 är rymligare än stora S och gigantiska X!!! :shock: Bagageutrymmet verkade också väl tilltaget, även om vi inte fick titta där än. Model 3 har också en frunk, precis som S och X.

Event5

Den stora mittskärmen har roterats 90 grader i Model 3 och är nu i liggande format. På den presenterades både en stor Google karta som övriga inställningar, och hastighetsmätaren också! Model 3 har ingen egen instrumentpanel till föraren. På vår fråga om det kanske innebär att bilen kommer ha en head-up display svarade chauffören bara med ett snett leende: ”no comments”. Han ville inte heller berätta om bilen var två- eller fyrhjulsdriven (trots att på eventet syntes det tydligt två motorer = fyrhjulsdrift på skärmarna bakom Elon). Inget sas heller om batteristorlek eller laddkontakt. Bilen vi teståkte saknade laddkontakt! Ingen lucka vid bakljuset som på S och X – ingen lucka nånstans på bilen?! Vi åkte dock en tidig prototyp.

Event6

Det som framför allt gör bilen snygg och fräsch är glastaket: vindrutan känns enorm och övergår i ett panoramatak som övergår i ett stort bakruta vilket gör att bilen känns lika ljus och öppen som en cabriolet. Det framgår inte lika mycket på bilder av bilen som i verkliga livet. Tesla Model 3 är ännu vackrare live än på bild!

Event7

När föraren gasade på sköt bilen iväg som en Model S 70 ungefär. Inget ludicrous över accelerationen men definitivt något som lämnar de flesta bilar efter sig. Elon sa 6 sekunder och det kändes så också. Bilen var dessutom väldigt smidig, med snäv vändradie som demonstrerades för oss. Model 3 kommer att vara en fröjd att köra både i stads- och landsvägstrafik!

Förutom vanliga turbinfälgen fanns även denna med kolfiber-look som troligtvis är mer aerodynamisk. Däcken hade måtten 235/35/R20.

Förutom vanliga turbinfälgen fanns även denna med kolfiber-look som troligtvis är mer aerodynamisk.
Däcken hade måtten 235/35/R20.

Jag kan knappt vänta tills jag äntligen får sätta mig bakom ratten på min beställda Model 3!

 

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Markus Ottosson

    Kom du åt bakluckan? Känns som Den potentiella deal breakern för den som önskar en praktisk bil.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Nej tyvärr, de ville inte öppna den för oss.

      • Christian

        Känns som de inte riktigt är klara med den biten då. Iaf inte inuti. De verkar ha bekräftat att det inte är en hatchback likt Model S. Öppningen verkar dock mer praktisk än en vanlig Sedanbaklucka

        • mattiasottosson

          Det hela som började så bra…

        • Johannes_O

          Ah, crap. Jag hade verkligen hoppats på en hatchback. Riktigt synd.

        • Johan Blomquist

          Verkar vara som en BMW 3-serie GT ungefär i storlek utanpå och förmodligen i bagaget också.

      • Vincent Skerved

        Man får se bagaget här: https://youtu.be/16SWVS56aZU?t=204

        • Filip

          Nånting nånting ”prototype… a little bit larger than that”

          • Surfaren

            Prototype hardware. Jag tolkade det som att *utrymmet* där inne kommer bli lite större i den färdiga bilen.

          • Martin Andreas Kruse

            Elon har svaret at det vil måske være muligt at lave åbningen større, men de laver den ikke til hatchback som Model S, det gjorde han meget klart.

  • Elrac

    Uppskattade yttermått på bilen (för att verkligen kunna jämföra med andra bilar)? Däckstorlek (lätt att lura ögat som med Model X)?

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Däckstorlek 235/35/R20

      • Surfaren

        20″, precis vad jag hoppades. Bra storlek. :D

  • Emil

    Hur troligt är det att hastighetsmätaren är på mittskärmen när den levereras? Fick du någon indikation på det Tibor?

    • Axel Holm

      Hoppas verkligen inte hastighetsmätaren är på mittskärmen. Tror dock att de fixar det till lansering.

      • viwa

        Om man kollar på test drives på youtube så låter det som det kommer vara bara på mittskärmen då dom gjort nått speciellt med fläktsystemet

    • Filip

      Jag gissar på head up display på de färdiga bilarna.

      • Surfaren

        Det var vad jag tänkte också. Och kanske dom använder hela rutan (eller iaf kanterna).

      • Magnus Olsson

        Ja de hoppas jag på också, i alla fall hastigheten hade vart skönt o ha tillgänglig hela tiden. Heads up är ju en relativ billig och enkelt teknik också.

    • Edvin Jacobsson

      Jag hoppas verkligen att instrumentpanelen kommer tillbaka och blir som i Model S. Så stilren men ändå väldigt praktisk.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Som du hör i mitt Youtube-klipp är det inga kommentarer från deras sida.
      Hastighetsmätare på mittskärmen kan definitivt funka – dock såg den ”ditklistrad” ut idag, ej grafiskt snyggt integrerat. Kan vara tecken på tillfällig lösning. Personligen tror/hoppas jag stenhårt på head-up, men blir det precis som det var idag duger det också.

  • http://bjelkeman.com/ Thomas Bjelkeman-Pettersson

    Den ser väldigt rymlig ut på insidan. Tror du att det går att fälla baksäten för att få mer lastutrymme?

    Tack för så snabb rapportering.

    • Elrac

      Med tanke på att Elon sa att det gick att få in en surfingbräda i bilen så borde det rimligen gå att fälla baksätet. :)

      • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

        Ja det ska gå att fälla baksätet, dock inget vi fick prova.
        Jag sticker ut hakan och säger att Model 3 är rymligare än både Model S och X!!!
        Jag fick bra plats i Model 3 baksäte mittplats – det fick jag inte i Model X…

        • Daniel Asplund

          Låter mycket lovande! Då borde det gå att få in hela familjen (2 vuxna + 3 barn) inkl 3 bilbarnstolar, eller vad tror du? Endera en barnstol fram och två bredvid varandra bak, eller alla tre bak. Har förstått att man kan ha tre bilstolar i baksätet på Model S.

          Tack för mycket bra rapportering från eventet!! ;)

  • Filip

    Vad gissar du är 0-100 tiden på demobilen? 4s? Vad tror du om batteri storlekar?

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Nej, det kändes mer som 6s, precis som Elon sa.
      Ungefär som Model S 70.
      Är man bortskämd med insane/ludicrous känns det slö – men jämfört med de flesta bilar där ute är det bra drag i kärran! Och tyst och instant – ”got the Tesla DNA” :-)

      • Magnus Olsson

        Hörde ni nått om det var ”basic” $35k modellens motor i testbilen eller kanske en vassare?

        • Anders Nyman

          I en av testkörningarna så sägs det att det är en ”dual motor” I bilen de sitter i. Och då borde det vara snabbare än ”bara” 0-100 på 6 s…

  • Jerker

    Frågade du om den kommer att få dragkrok?

  • Edvin Jacobsson

    Jag tycker att framlyktorna/motorhuven påminner lite om en Porsche.

    • Filip

      Tycker de påminner om ferrari :D

    • taliz

      Mm Panamera.

    • Olle Öberg

      En blandning av Panamera, Ferrari och tidigare Teslamodeller skulle jag säga!

  • Johan Blomquist

    Verkar vara mest diskussion om displayen. Tror det vore bra för tesla att bemöta frågorna.

  • Ted

    Kommer den verkligen inte ha någon instrumentpanel? Det kommer kännas konstigt…

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Jag hade en sån på min Renault förut. Funkar jättebra.

    • taliz

      Om du tittar på en vanlig instrumentpanel så är där mest instrument relaterade till en fossilmotor.
      I en elbil finns inget behov av varvräknare, vattentemp eller oljenivå etc.
      Med autopilot behöver man ju inte bry sig om hastighetsmätare heller då den läser av skyltarna.
      MEN kunde ändå vara trevlig med en ”head up” display där man kunde projicera om det är ngt särskilt man är intresserad av att ha direkt framför nosen.

  • Lars Löwgren

    Hur öppnar man bakluckan? Är dejten liten eller öppnas hela panoramataket?

    • Johan Blomquist

      Bara metallen som hänger med

      • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

        Nej, titta på officiella bilderna på hemsidan! När man öppnar plåten helt följer fönstret med till hälften.

        • Johan Blomquist

          Hittar inga såna bilder på hemsidan, länka gärna! På prototyperna så öppnas bara metallen, syns på vissa youtube-klipp.

      • Kingsthrone

        Bakluckan känns som en ”detalj” som Tesla valt att spara in pengar på. Men lastutrymmet är stort och djupt så att lasta grejer in och ur genom den smala öppningen blir opraktiskt. Mycket bättre med hatchback som också hade medgett högre saker som typ en cykel eller barnvagn eller liknande.

        Tycker bakluckan är det enda Tesla borde ändra tills bilen släpps.

        • Johan Blomquist

          Kan va så att de gör de också, de va väldigt sugna på att visa glaset men ville helst inte visa bagaget, förmodligen för att det inte är klart eller för att dom ännu inte hunnit lösa det så glaset hänger med.
          Jag gissar på att det blir som på model s, kan inte kosta speciellt mycket mer att ha en sådan öppning. Sen tror jag även att dom kommer lyssna på kritiken runt instrumenten och ordna till interiören. Kändes väldigt mycket concept.

  • Johan Löfgren

    Då bilen byggs mestadels i stål undrar jag hur de kommer lösa problemet med rost?

    • Magnus Olsson

      Ja det är nått som oroar mig också. Hoppas de verkligen tar det problemet på allvar.

  • MikeL

    Angående skärmen och avsaknaden av instrumentpanel: kan det inte bara vara så att bilens interiör helt enkelt inte är färdigutvecklad ännu? Det lär väl knappast vara så att hela bilen är helt färdigutvecklad och nu bara står och väntar i över ett år på att produktionskapaciteten ska komma på plats?

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      En del är nog inte färdigt, ja. En hel del ville de inte visa eller prata om heller.
      Instrumentpanelen i mitten finns dock på flera bilar, som Renault tex.

  • Surfaren

    Elon sa faktiskt så här: ”All Model 3s will come with Supercharging – standard”

    Det tolkar iaf undertecknad som att Supercharging ingår som standard på alla bilar.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Sa han så? Kanon! Jag har inte hunnit kolla på inspelningen av hans tal än – går bara efter det jag minns.

      • Surfaren

        Japp, jag har kollat och skrivit av ordagrant. Det stod dock ”Supercharging Capability” på stora skärmen bakom honom när han sa det, så jag kan förstå att minnet spelar dig ett spratt. ;)

    • Magnus Olsson

      Tolkar man det som att laddningen ingår gratis eller att den kan ladda på en supercharger men du måste prenumerera eller betala för det?

      • Surfaren

        Standard = ingår i baspriset, i bilvärlden iaf. Menade han nåt annat så har han gjort en blunder.

        • Magnus Olsson

          Jo att den kan ladda på en supercharger det framgår ju, tänkte mest om det även ingick gratis laddning. Eftersom de har haft de som option förr, men han menar nog att de ingår.

        • Martin Andreas Kruse

          Jag tror det bliver en ekstra-kostnad at bruke super-charger netværket. Enten ved forudbetaling á la Model S 40/60, eller som abonnement eller pr. kwh. eller pr. minut.
          Elon Musk var meget tydelig med ikke at sige ”free super charging”, og samtidig meget tydelig med at sige ”super-charger capable”.

          • Surfaren

            Titta på videon igen. Han sa inte ”capable”, han sa ”standard”.

          • Martin Andreas Kruse

            Så intet ord om ”free super-charger” ;)

          • Surfaren

            Nej, det är sant. Men vad betyder ”standard” för dig då?

          • Martin Andreas Kruse

            At du ikke skal tilkøbe adgang ville jeg mene. Hvis du kender Tesla’s historie og deres salg af Model S, så ved du at de før har solgt biler uden adgang til Super-Charger netværket (dvs. mangel på hardwaren til at tilslutte sig laderne). Jeg er 90% sikker på at det ikke bliver gratis at lade fra Super-charger netværket, hvis ikke det er en glædelig afsløring til næste del af lanceringen tættere på produktionen af bilen. Altså tilkøb i form af abonnnement eller noget minut baseret noget, således at ladestanderne ikke kommer at stå optaget ud over ladetidspunktet. Der vil jo komme betydligt flere Tesla biler til at deles om lidt flere ladestandere, så det vil give rigtig laaange køer hvis alle kan lade gratis hos Tesla’s ladere :-/ Og så skal Tesla jo til at tjene penge og få lidt overskud på kontoen før eller siden.

          • Surfaren

            Du är fri att tro vad du vill. Men vänligen, sprid inte felaktiga citat då som ett argument för det du tror.

          • Martin Andreas Kruse

            Hvis du mener med mit tidligere udsagn hvor jeg sagde ”og samtidig meget tydelig med at sige ”super-charger capable””, så var det jo kun for at fremhæve det faktum, at han aldrig har sagt ”free super-charger capability”. Jeg citerede dig selv hvor du fortæller en anden person at det stod meget klart ”Super-Charger Capability” for fire dage siden.

          • Surfaren

            Du skrev så här:
            ‘Elon Musk var meget tydelig med ikke at sige ”free super charging”, og samtidig meget tydelig med at sige ”super-charger capable”.’
            Det stör mig bara att folk envisas med att citera Elon fel i det här fallet. Ja, det stod ”capable” på presentationen bakom honom, men det han sa var ”standard”. Han kan ha kommit på där och då att det skulle vara standard i alla versioner av Model 3 och presentationen var förmodligen några dagar gammal. Alla är fria att tro vad dom vill, men jag vänder mig emot att folk säger ”Elon sa att…” när det är uppenbart fel bara man lyssnar på videon.

          • Martin Andreas Kruse

            Jeg forstår ikke hvad det er du hægter dig med. Ingen ved med sikkerhed det ene og det andet. Hvis du har reserveret en Model 3 på den baggrund at du troede at det var gratis at lade op ved super-charger standerne, så er det kedeligt, men så står det dig også frit at trække den reservation tilbake. Det er da lige meget hvordan han præcist har sagt det under lanceringen, så længe han ikke har lovet gratis opladning. Det har han ikke, så kom videre. Det oprindelige spørgsmål er forsøgt besvaret baseret på den viden vi har i dag.

          • Surfaren

            Jag ger upp. Jag reserverade för övrigt 2 st Model 3 långt innan eventet började och det gör mig inget om dom vill ha 20k för supercharging som tillval.

          • Martin Andreas Kruse

            ”He says he got this official response from the company. “All Model 3 will have the capability for Supercharging. We haven’t specified (and aren’t right now) whether supercharging will be free.” NewCow adds, “So the hardware is standard, but still undecided if it will be enabled standard.” That has led to speculation that Supercharger access will be an extra cost option for Model 3 buyers as it was originally for early Model S 60 customers.

            Read more at http://www.teslarati.com/tesla-misses-q1-goal-clarifies-model-3-supercharger-status/#GKBopKj0rohYPXj5.99

          • Martin Andreas Kruse

            ”Det stod dock ”Supercharging Capability” på stora skärmen bakom honom när han sa det, så jag kan förstå att minnet spelar dig ett spratt. ;)”

          • Surfaren

            Det vet jag. Det är inte mitt minne som spelar ett spratt. Diskussionen gäller vad Elon sa, verbalt.

    • Lars Löwgren

      Jag tolkade det som att det kan ladda från Supercharger som standard. Det betyder ju inte att Superchargern ingår. Jag skulle räkna med 20kkr extra för det på basmodellen.

      • Surfaren

        Att den fysiskt *kan* ladda från SuC är ju en självklarhet. Att säga att något är standard och sen vilja ha extra betalt för det senare, det är inte snyggt.

        • Martin Andreas Kruse

          Det ville være noget andet om han sagde at det ville være gratis, for sidenhen at ændre det til ikke at være gratis. Det har han ikke gjort. Han gjorde det meget klart IKKE at sige at det ville være gratis at lade med super-charger netværket. At du forstår det som én ting, er ikke det samme som at det er sådan ;)

          • Surfaren

            Samma fråga igen då, eftersom du tar upp detta på flera ställen: vad betyder det när han säger ”standard”?

          • Martin Andreas Kruse

            At det ikke er tilkøb at have Super-charger hardwaren installeret. Det har før kostad at have muligheden for at tilkoble sig super charger laderne. Ved Model 70 blev gratis tilslutning inkluderet som standard. Det var meget tydeligt på databladet dengang, at ved at tilkøbe sig Super-charger stikket, så fik man ubegrænset adgang og ”mængde” til opladning af sin Model S. Det kostede omtrent DKK 20.000,- hvis jeg husker rigtigt.
            Dengang var de meget tydelige med at sige at når du købte super-charger pakken, så ville du få gratis opladning ”for evigt” gennem Teslas oplader-netværk. Det jeg så prøver at påpege er, at de denne gang var meget påpasselige IKKE at sige gratis opladning, men derimod at alle bilerne som standard ville have mulighed for at koble sig på Tesla’s Super-charger.
            Jeg synes det er fint om det bliver et abonnement eller minut takst-baseret system, da det kan bringe penge ind til Tesla, samtidig med, at dem der ikke har brug for netværket 98% af tiden, kan tilkøbe sig adgang når det er nødvendigt. Giver meget god mening. Også rent forretningsmæssigt.

  • taliz

    Ser snyggare ut i video än på bild.
    Helt klart nöjd att jag förbeställde.
    Bara hoppas man får den innan 2019…

  • Johannes__H

    Tack för denna rapportering Tibor! Väldigt trevligt att få lite mer ”hands on” feeling :)
    /JH

  • Tony Noli

    Underbart! Tack för rapporteringen :)

  • Top 12

    Över förväntan ur alla aspekter. Det skall bli en spännande resa fram till leverans, så mycket mer man vill veta. Låter som halva produktionen redan är såld efter bara några dagar, det måste vara rekord i denna prisklassen.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Halva?! De tillverkar knappast mer än 150,000 första året. Produktionen kommer trappas upp. Långsamt.

      Det är först 2020 de hoppas kunna tillverka 500,000 bilar om året.

      Model 3 kommer bli hett eftertraktad!

      • Top 12

        Ojdå , då är mer än hela första årets produktion redan slutsåld !

      • AlmisVallis

        Jag som ligger på plats 200.000 hoppas på något sätt att få den om ganska exakt 2 år. April 2018.

        • Seke

          Hur vet man vilken plats man har?

          • AlmisVallis

            Elon tweetade att 198.000 var bokade när jag la in min beställning.
            Så däromkring.

  • Simon

    Vad har den för markfrigång?

  • exeem

    Nån som vet hur lång den är? 4.5-4.7m borde den vara va? tror model s är kring 4.97m

  • TheSailor

    Konstigt att man inte nämnt något om induktionsladdning? Borde inte det snart vara standard i dagens/morgondagens elbilar?