Tesla Model 3 eventet

TESLA_Model3

Torsdag kväll klockan 20:30 (5:30 på fredag morgon svensk tid) visade Tesla Motors VD Elon Musk upp deras nya bilmodell Tesla Model 3. Undertecknad var en av de få lyckliga som lyckades komma in på eventet.

Portarna skulle öppnas klockan 18 men redan kl 15 var vi på plats och försökte ställa oss i kö. Vakterna körde dock iväg oss, ni är alldeles för tidiga tyckte de. När vi återkom kl 17 blev vi nr 3 i kön, två entusiaster kom en kvart tidigare. Kl 18 (tom lite innan) släppte de så in oss till lounge-arean utanför Tesla Motors lokaler i Hawthorne, Los Angeles. De gjorde om parkeringsplatsen till uteservering, vi satt mellan Superchargers.

Event1

Kl 20 så öppnades portarna till själva lokalen, som är en ombyggd gammal flyghangar. Vi hängde på låset även där så vi fick platser längs framme vid podiet! Kl 20.30 äntrade så Elon Musk scenen och till vårt enorma jubel körde igång.

Elon

Elon började med att påminna oss varför Tesla Motors finns, deras strävan är att rädda planeten jorden genom att tillverka utsläppsfria bilar. Sedan pratade han om Tesla Motors masterplan: att genom inkomster från dyra modeller få ihop kapital till lanseringen av ”folkelbilen” Model 3.

Event2

Till nästa år lovade han fördubbla antalet Superchargers i världen, och antal butiker. Gigafabriken sa han redan har kört igång produktionen av ett nytt modernare batteri som ska sitta i Model 3.

Event8

Det avslöjades några detaljer om Tesla Model 3 men långt ifrån allt. Acceleration 0-100 km/h på under 6 sekunder, räckvidd på ”riktiga” 35 mil, tillgång till Supercharger, autopilot-hårdvara i alla bilar, autopilot mjukvara som tillval (dock autobroms och övriga säkerhetsfinesser ingår i alla bilar, som Model S idag).

Event3

Så till slut rullade hon in, bilen som alla hade väntat på. Man kunde höra historiens vingslag, alla höll andan innan jublet bröt ut. Tesla Model 3 är en otroligt vacker bil! Man känner igen designdragen från Model S men chefsdesignern Frans gjorde mer än skalade ner Model S. Model 3 ser otroligt modern ut, Elon hade rätt när han sa att den liknar inga andra bilar.

Event4

Elon Musk hade uppfällt kavajkrage och inga skosnören. Trendsetter?

Elon Musk hade uppfälld kavajkrage och inga skosnören. Trendsetter?

Efter eventet var antal reserverade Tesla Model 3 uppe i 134 486...7...8... bilar, räknaren tickade på snabbt! Sedan dess har nog hundratusen(tals?) till reserverats.

Efter eventet var antal reserverade Tesla Model 3 uppe i 134486…7…8… räknaren tickade på snabbt! Sedan dess har nog hundratusen(tals?) till reserverats.

Själva eventet var förvånansvärt kort, innan vi kom över känslosvallet av att se denna underbara bil som vi hade beställt osedd klev Elon av scenen och det var dags för provkörning. Trots att jag var nr 4 i kön blev väntan lång, för först skulle 300 inbjudna VIP gäster få provköra. Först efter över en timme var det så dags.

Tesla Model 3 är olik alla andra bilar på vår jord. Baksätet jag satte mig i var rymlig och bekväm, vi tre som satt där fick bra plats. Jag satt i mitten och hade ordentligt med både huvud- och knäutrymme, mer än i både Model S och X. Jag säger det en gång till: lilla Model 3 är rymligare än stora S och gigantiska X!!! :shock: Bagageutrymmet verkade också väl tilltaget, även om vi inte fick titta där än. Model 3 har också en frunk, precis som S och X.

Event5

Den stora mittskärmen har roterats 90 grader i Model 3 och är nu i liggande format. På den presenterades både en stor Google karta som övriga inställningar, och hastighetsmätaren också! Model 3 har ingen egen instrumentpanel till föraren. På vår fråga om det kanske innebär att bilen kommer ha en head-up display svarade chauffören bara med ett snett leende: ”no comments”. Han ville inte heller berätta om bilen var två- eller fyrhjulsdriven (trots att på eventet syntes det tydligt två motorer = fyrhjulsdrift på skärmarna bakom Elon). Inget sas heller om batteristorlek eller laddkontakt. Bilen vi teståkte saknade laddkontakt! Ingen lucka vid bakljuset som på S och X – ingen lucka nånstans på bilen?! Vi åkte dock en tidig prototyp.

Event6

Det som framför allt gör bilen snygg och fräsch är glastaket: vindrutan känns enorm och övergår i ett panoramatak som övergår i ett stort bakruta vilket gör att bilen känns lika ljus och öppen som en cabriolet. Det framgår inte lika mycket på bilder av bilen som i verkliga livet. Tesla Model 3 är ännu vackrare live än på bild!

Event7

När föraren gasade på sköt bilen iväg som en Model S 70 ungefär. Inget ludicrous över accelerationen men definitivt något som lämnar de flesta bilar efter sig. Elon sa 6 sekunder och det kändes så också. Bilen var dessutom väldigt smidig, med snäv vändradie som demonstrerades för oss. Model 3 kommer att vara en fröjd att köra både i stads- och landsvägstrafik!

Förutom vanliga turbinfälgen fanns även denna med kolfiber-look som troligtvis är mer aerodynamisk. Däcken hade måtten 235/35/R20.

Förutom vanliga turbinfälgen fanns även denna med kolfiber-look som troligtvis är mer aerodynamisk.
Däcken hade måtten 235/35/R20.

Jag kan knappt vänta tills jag äntligen får sätta mig bakom ratten på min beställda Model 3!

 

Tagged . Bookmark the permalink.