Tesla Model 3 på väg till Europa!

Euro-M3

Tesla har börjat tillverka europeiska Model 3-or. Bilarna ovan som väntar på transport från Teslas bilfabrik i Fremont är alla förberedda de karakteristiska avlånga registreringsskyltarna vi har i Europa. Amerikanska bilar har mer kvadratiska registreringsskyltar.

Någon av dessa bilar är kanske just din Tesla Model 3 som du har beställt?

Euro-M3-2

En uppmärksam Tesla-entusiast har även sett bilarna fraktas på väg mot hamnen i Kalifornien. Tesla Model 3 verkar komma levereras en annan väg till Europa än tidigare Model S och X leveranser hade. De bilarna byggdes färdig i Teslas fabrik i Fremont, Kalifornien – men plockades sedan isär på en gång och stoppades i containers. Fraktades sedan med tåg tvärs över USA till hamn i New York där de placerades på containerfartyg och skeppades till Nederländerna. Där monterades bilarna ihop igen i Teslas egen lokala monteringsfabrik i Tilburg, Nederländerna innan de skeppades med lastbil till de olika europeiska länderna. Genom att leverera bilarna i tre delar i containers (kaross, batteri och elmotor separat) slapp Tesla betala 10% importskatt på bilarna – det är bara 4.5% skatt på bildelar.

Tesla Model 3 verkar däremot komma levereras hela till Europa (och får iom detta högre importskatt). Bilarna skickas med biltransport-fartyg direkt från hamnen i Kalifornien, via Panama-kanalen. De kommer alltså runda USA, inte åka tåg tvärs över. Båtresan till Europa uppges ta 15 dagar.

Zeebrugge

Båten åker sedan till belgiska hamnen Zeebrugge där Tesla har sökt personal som ska hantera bilarna. En ny mottagarterminal på 4000 kvadratmeter och 300 laddstolpar har byggts. Det byggs även en ny vindkraftsfarm som ska strömförsörja anläggningen.

Enligt belgisk TV ska varje fartyg skeppa 3000 bilar åt gången och anlända varannan vecka. Den första båten med de första 3000 bilarna sägs redan vara på väg och anlända Zeebrugge i februari.

Bilarna kommer därifrån levereras direkt till de olika europeiska länderna via långtradare med biltransportsläp.

En av våra medlemmar har igår blivit kontaktad av Tesla angående hans Model 3 beställning. De undrade om han ville ha vinterdäck, hur han skulle betala bilen samt om han kan ta emot bilen i februari. (Psst se till att du har telefonnummer registrerad på ditt Tesla-konto.)

Sajten Electrec har försökt uppskatta hur många Tesla Model 3 som hittills har beställts i Europa genom att titta på de ordernummer folk har fått på sina beställningar. De kom fram till att ungefär 14,000 bilar har hittills beställts. Riktiga beställningar av bilar som ska levereras, inte förbokningar.

De första fem båtlaster bilar är alltså redan fullbokade. Om Tesla verkligen kan skeppa 3000 Tesla Model 3 varannan vecka till Europa och första båten nu har lämnat USA kommer det dröja mot slutet av mars innan alla redan beställda bilar har levererats i Europa. Vilket stämmer överens med utfästelsen ”leverans i mars” på Teslas hemsida om man beställer en Model 3 idag. (Tesla har öppnat upp svenska beställningssidan för Tesla Model 3 i fredags, nu kan vem som helst beställa sin bil utan att ha förbokat.)

Det verkar alltså som att de som varit snabbast att beställa sin Tesla Model 3 när inbjudningsmejlet kom kan få sin bil redan i februari och alla som beställt får dem innan slutet av mars!

 


TCS ett år sedan: Åk var som helst

För ett år sedan släppte Tesla sin online ruttplaneringssida ”åk var som helst” (sic). Ett perfekt verktyg att planera påskresan med din blivande Tesla Model 3!

Tagged , , . Bookmark the permalink.
- Stöd dessa sidor med en donation eller skaffa 6 mån gratis Supercharging till din nya Tesla: ts.la/tibor72449 -
  • Pontus

    Om första båten redan lämnat USA och ska komma till Europa i februari då blir väl båtresan längre än 15 dagar?

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Tyckte jag också, men så går det när man sammanställer nyheter från flera olika håll. En påstår första båten redan åkt, en annan påstår första båten ska anlända i februari och en tredje att resorna kommer ta 15 dagar. Min personliga gissning är att källan som påstår första båten har redan åkt har fel.

  • Anders Nyman

    Det är väl 3000/vecka, inte varannan vecka, som var målet?

    https://electrek-co.cdn.ampproject.org/v/s/electrek.co/2018/12/12/tesla-imodel-3-volume-europe-port/amp/

    Isf har nog Tesla fått fler beställningar än de uppskattade 14 000.

  • https://www.facebook.com/app_scoped_user_id/607616493/ Magnus Olsson

    Tesla sa när jag pratade med den att det var när man bokade och inte när man beställde som räknades när bilarna ska levereras. Sen det vanliga att alla med en Tesla redan hade förtur.