Tesla Model X officiella bilder

ModelX

Tesla Motors har inte öppnat designstudion för Tesla Model X officiellt än, men i källkoden till sidan har det börjat dyka upp dold kod och bilder inför lanseringen. Det tog inte många timmar för de tekniskt kunniga Teslaentusiasterna på teslamotorsclub.com att hitta de dolda bilderna 😉

Några timmar senare fick de som har reserverat sin Model X Signature edition logga in till en sluten version av designstudion och konfigurera sina bilar. Designstudion för Model X är fortfarande inte publik, kan endast ses av de som har reserverat bilar. Bilder på sidan har dock läckt ut:

Sig X Page 1
Sig X Page 2

Priset på en fullspecad Signature edition av Tesla Model X är $143,750. Jämför vi mot de amerikanska priserna för Tesla Model S P90DL:

Model S: P85D + Ludicrous + Carbon fiber spoiler + Autopilot + 90 kWh + Lighting + Air suspension + Ultra sound + Subzero + Rear seats + Multi coat red + 21″ wheels + Next gen seats + Matte Obeche wood decor = $142,750

Model X signature med samma utrustning = $143,000 (drog ifrån $750 för dragkroken från priset ovan)

Model X Signature edition kostar alltså lika mycket som en likadant utrustad Tesla Model S!

Skillnaden på $250 kan rentav förklaras med att Model X erbjuder ventilerade säten med värme och kyla – vilket inte Model S erbjuder (än?).

ModelX2

Signature edition av Model X är fullutrustad: 90 kWh batterier, Ludicrous mode (som accelererar 0-60 mph på 3,2 sekunder istället för Model S 2,8 sekunder), autopilot, luftfjädring, ultrastereo, mm. Framtida versioner av den kommer komma med lägre utrustningsnivåer och därmed lägre priser. Utan Ludicrous mode, med okänd övrig utrustningsnivå kostar Model X $132,000 enligt övre bilden.

Hjulen på Tesla Model X blir 20 resp 22 tum, ett tum större än dem Model S kan fås med.

Räckvidden på 240 miles (386 km) är ca 11% mindre än motsvarande Model S (P90DL 268 miles). Siffran kan inte rakt av jämföras mot räckviddssiffrorna på svenska beställningssidan då de är av mer optimistiska NEDC slaget än amerikanska sidans konservativa EPA siffror.

Istället för Model S kolfiberspoiler har Model X en aktiv spoiler inbyggd i bakrutan.

Tesla Model X kan fås med dragkrok! För endast $750 kan bilen utrustas med avtagbar dragkrok som man kan dra släp på över 2,200 kg med. På köpet får man också mjukvara i bilen som fungerar som antisladd på husvagnen, motarbetar självsvängning av den ungefär som Al-Ko Trailer Control som sitter på Cabby husvagnar.

Texten till och med antyder att alla Model X är förberedda för dragkrok, anslutningshålet där man kan montera en cykel- eller skidhållare står som standardutrustning. Tillbehöret man köper till för $750 verkar vara själva kroken som man stoppar in i hålet, plus 7-pinskontakten för släpvagnens ljus.

Inuti kommer Tesla Model X se ut så här:

Alla bilder från teslamotorsclub.com

Framstolarna och förarmiljön verkar bli exakt som i dagens Model S. Mellanraden påminner också om next generation sätena man kunde få till Model S ett tag, men endast till det yttre. Tittar man noggrannare ser man att de är helt omdesignade och elmotorstyrda. Tredje radens säten är inga bakåtvända barnsäten längre utan erbjuder full åkkomfort för två vuxna. De sätena kan dessutom fällas ner så man får ett plant lastutrymme istället.

Förvaringsutrymmet mellan framsätena verkar ha ändrats – istället för Model S öppna yacht floor verkar center console nu vara standard. Var ska alla soccer moms ställa sina handväskor nu?

Man kan inte längre beställa bilen med panoramatak – istället är det framrutan som sträcker sig mycket högre upp än på Model S – framrutan övergår sömlöst till panoramatak över framstolarna ungefär som i tex Citroën C4 Picasso.

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.