Tesla Model X officiella bilder

ModelX

Tesla Motors har inte öppnat designstudion för Tesla Model X officiellt än, men i källkoden till sidan har det börjat dyka upp dold kod och bilder inför lanseringen. Det tog inte många timmar för de tekniskt kunniga Teslaentusiasterna på teslamotorsclub.com att hitta de dolda bilderna 😉

Några timmar senare fick de som har reserverat sin Model X Signature edition logga in till en sluten version av designstudion och konfigurera sina bilar. Designstudion för Model X är fortfarande inte publik, kan endast ses av de som har reserverat bilar. Bilder på sidan har dock läckt ut:

Sig X Page 1
Sig X Page 2

Priset på en fullspecad Signature edition av Tesla Model X är $143,750. Jämför vi mot de amerikanska priserna för Tesla Model S P90DL:

Model S: P85D + Ludicrous + Carbon fiber spoiler + Autopilot + 90 kWh + Lighting + Air suspension + Ultra sound + Subzero + Rear seats + Multi coat red + 21″ wheels + Next gen seats + Matte Obeche wood decor = $142,750

Model X signature med samma utrustning = $143,000 (drog ifrån $750 för dragkroken från priset ovan)

Model X Signature edition kostar alltså lika mycket som en likadant utrustad Tesla Model S!

Skillnaden på $250 kan rentav förklaras med att Model X erbjuder ventilerade säten med värme och kyla – vilket inte Model S erbjuder (än?).

ModelX2

Signature edition av Model X är fullutrustad: 90 kWh batterier, Ludicrous mode (som accelererar 0-60 mph på 3,2 sekunder istället för Model S 2,8 sekunder), autopilot, luftfjädring, ultrastereo, mm. Framtida versioner av den kommer komma med lägre utrustningsnivåer och därmed lägre priser. Utan Ludicrous mode, med okänd övrig utrustningsnivå kostar Model X $132,000 enligt övre bilden.

Hjulen på Tesla Model X blir 20 resp 22 tum, ett tum större än dem Model S kan fås med.

Räckvidden på 240 miles (386 km) är ca 11% mindre än motsvarande Model S (P90DL 268 miles). Siffran kan inte rakt av jämföras mot räckviddssiffrorna på svenska beställningssidan då de är av mer optimistiska NEDC slaget än amerikanska sidans konservativa EPA siffror.

Istället för Model S kolfiberspoiler har Model X en aktiv spoiler inbyggd i bakrutan.

Tesla Model X kan fås med dragkrok! För endast $750 kan bilen utrustas med avtagbar dragkrok som man kan dra släp på över 2,200 kg med. På köpet får man också mjukvara i bilen som fungerar som antisladd på husvagnen, motarbetar självsvängning av den ungefär som Al-Ko Trailer Control som sitter på Cabby husvagnar.

Texten till och med antyder att alla Model X är förberedda för dragkrok, anslutningshålet där man kan montera en cykel- eller skidhållare står som standardutrustning. Tillbehöret man köper till för $750 verkar vara själva kroken som man stoppar in i hålet, plus 7-pinskontakten för släpvagnens ljus.

Inuti kommer Tesla Model X se ut så här:

Alla bilder från teslamotorsclub.com

Framstolarna och förarmiljön verkar bli exakt som i dagens Model S. Mellanraden påminner också om next generation sätena man kunde få till Model S ett tag, men endast till det yttre. Tittar man noggrannare ser man att de är helt omdesignade och elmotorstyrda. Tredje radens säten är inga bakåtvända barnsäten längre utan erbjuder full åkkomfort för två vuxna. De sätena kan dessutom fällas ner så man får ett plant lastutrymme istället.

Förvaringsutrymmet mellan framsätena verkar ha ändrats – istället för Model S öppna yacht floor verkar center console nu vara standard. Var ska alla soccer moms ställa sina handväskor nu?

Man kan inte längre beställa bilen med panoramatak – istället är det framrutan som sträcker sig mycket högre upp än på Model S – framrutan övergår sömlöst till panoramatak över framstolarna ungefär som i tex Citroën C4 Picasso.

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 32 Responses to Tesla Model X officiella bilder

    1. Danni Efraim says:

      Ett tillägg: det verkar gå att få ventilerade säten till Model X. Något jag tror många hade önskat sig även till Model S.

    2. Filip says:

      0-60mph ludicrous är 3,2s. Jag tror att 0-100 kommer landa på 3,4s, inte 3,8. Tror ar du har för pessimistiska sifror där Tibor

    3. Doug King says:

      If you’re going to just lift content, you should really at least credit the source.
      http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/52766-Update-to-My-Tesla%21-Model-X-design-studio-images

    4. Filip says:

      Är center console standard montro? Ser ut som att så skulle kunna vara fallet enligt interiörbilderna. Vilken klass det verkar vara på sätena! Alla säten.

    5. Mathias Carlberg says:

      Notera att det ör signature edition. Model S hade också en sådan där en massa utrustning ingick. Så du kan inte jämföra en model X signature med en model S som inte är det. Jämförelsen med priser haltar…

      • Danni Efraim says:

        Fast priset på Signature är inte annorlunda – det är bara att du är tvungen att välja nästan alla tillval, så priset blir maxat redan från början. Med en icke-Signature kan du välja bort saker och då få ner priset.

        • Mathias Carlberg says:

          Vad vet du om det innan alla priser är officiella?

          • Danni Efraim says:

            Det kan jag såklart inte veta helt säkert, men det är så Tesla gjort förut, och jag ser ingen anledning att anta att det skulle vara något annorlunda nu. Du tror väl ändå inte att de ger någon extra rabatt på Signature-modellerna? Om något så skulle det ju vara tvärtom, eftersom de som köper dessa är early adopters som säkert gärna skulle kunnat betala mer för att vara först.

    6. Mathias Carlberg says:

      Inte vacker på bild… 🙂

    7. Mathias Carlberg says:

      Räkna med att all utrustning som ligger under “signature” kommer landa som egna tillval och priser på model X. Signature går inte att beställa. Den begränsade tillverkningen är redan bokad. Dvs vanliga priset för de som beställer model X framöver kommer bli ett annat med max utrustning.

      • vigge50 says:

        Är det inte så att om man har beställt signature så ska man ha möjlighet att få extra funktioner som inte går att välja om man köper en vanlig? Varför skulle man annars betala 400.000? Ventilerade säten kanske är speciellt för dem som köpt signature och kommer inte finnas som val för andra.

        • Mathias Carlberg says:

          Ja min poäng var att inte jämföra signature av model X med model S. De saker som i går i signature kommer som extra utrustning som kostar pengar. Den lilla produktionen av signature är sedan länge slutsåld. Tycker set ser ut som model X blir dyrare än motsvarande model S. Vi får vänta och se när konfiguratorn dyker upp. Personligen gillar jag inte utseendet. Ser inte ut som en SUV. Mer som en MPV…

        • Axel Svensson says:

          Signature betalar inte 400.000 extra. Signature betalar lika mycket som Standard Production med samma utrustning. Det finns dock en del som bara kommer till Signature och det är färgen Signature Red som bara kommer till Signature-bilar. Tror inte ventilerade säten kommer vara enbart för Signature.

    8. Isak Swahn says:

      Det var en som har en reservation som berättade att han kom rakt in på de här sidorna. Kan hända att allt man behöver göra är att ta fram kreditkortet och deponera $5000.

      Risken är kanske att man inte klarar av att avbeställa efteråt… 🙂

      • MaLund13 says:

        Än har bara några få Sig-reservationer fått konfigurera. De bjuder in reservationshållarna i ordning för att reservera, skulle gissa att när Sig är klara släpps Design Studion för allmänheten.

    9. G F says:

      Ni kan sluta spekulera och kolla på Björns genomgång av konfiguration här: https://www.youtube.com/watch?v=NFAAh4fnWQI
      PS. glöm inte att avinstallera alla era Flash program från Adobe, era PC behöver inte dem efter 1:e sep!

      • Tack! Jag missade Matte Obeche Wood decor och spoilern i prisjämförelsen med Model S, vilket syntes i hans video. Så nu har jag uppdaterat prisjämförelsen och därmed kan vi säga att Model X Signature kostar lika mycket som en likadan utrustad Model S. (Jo, Mathias, vi kan säga det.)

        • G F says:

          Pris i paritet med S var ju också Elons utfästelse vid lanseringen för ett par år sedan!

          • Då talades det om ca 10% högre pris än motsvarande utrustad Model S.

            Att Model X Signature kostar lika mycket som motsvarande utrustad Model S tycker jag är lovande. Signature brukar vara fullutrustade men inte ger Tesla bort nåt gratis inte. Följer Model X Model S prisutveckling kommer vanliga Model X när den fullutrustas kosta ungefär som Signature modellen.

    10. Axel Svensson says:

      Det kommer vara 8 mugghållare om man har tre sätesrader, 4 fram och 2 per rad för de andra sätesraderna.

    Lämna ett svar