Tesla Motors fabriker

Fremont_fair

Tesla Motors expanderar så det knakar om det. Huvudfabriken i Fremont, Kalifornien är gamla NUMMI-fabriken byggd för 30 år sedan av GM och Toyota tillsammans. När Tesla Motors köpte fabriken 2010 och flyttade in använde de endast 10% av fabriksytan. Sedan dess har tillverkningen utökats med flera skift, och Model S tillverkas snart i två parallella monteringslinor. Snart startar även tillverkningen av Model X, och drivlinorna till Mercedes B-klasse Electric i samma lokal. Enligt senaste rapporterna använder Tesla Motors numera uppemot 50% av fabriksytan i Fremont och tillverkar 700 bilar i veckan. Mot slutet av året vill de komma upp i tillverkningstakten av 1000 bilar i veckan.

Tesla Motors bjöd in arbetssökande till en jobbmässa i Fremont-fabriken för att anställa folk till de nya monteringslinorna. Det kom så många arbetssökande att polisen fick gå ut med trafikvarningar och Tesla Motors fick avbryta mässan i förtid. Trots att lönen sades vara $17 per timme.

 

Den planerade Gigafabriken som Elon Musk vill bygga tillsammans med Panasonic och andra intressenter kommer inte att tillverka bilar utan batterier. Enligt planerna ska Tesla Motors tillverka uppemot 500 000 bilar årligen år 2020 – de bilarna kommer att kräva enorma mängder batterier. Den planerade Gigafabriken kommer att ensamt tillverka lika många batterier som världens samlade batteriproduktion idag. Fabriken ska börja byggas i år och köra igång produktionen år 2017. Tesla Motors håller på och välja var fabriken ska byggas: det blir i någon av delstaterna Arizona, Texas, New Mexico eller Nevada.

Journalister blev väldigt förbryllade när de hittade lång gångna planer, uppköp av mark, ansökan om bygglov och till och med start av byggarbete i flera av dessa delstater. Förvirringen var total, tills Tesla Motors avslöjade att pga tidsbrist har de börjat bygga fabrik i flera delstater, men kommer att fullfölja bygget i endast en av dem. Det är ett briljant strategiskt drag, då Tesla Motors sätter press på politikerna: drar pappersarbetet ut på sig, eller kommer delstaten med dåliga villkor kan Tesla Motors avbryta bygget där och flytta de 6 500 jobb fabriken skulle ge till någon annan delstat. Och vilken politiker skulle kunna förklara förlusten av så många arbetstillfällen för sina väljare? Dessutom, i framtiden när Tesla Motors tillverkar så många bilar att ännu fler batterier behövs, kan de återvända till delstaterna med de halvbyggda fabrikerna och fullfölja bygget – land, tillstånd och allt är ju redan färdigt då för de fabrikerna.

 

Mitt i allt detta kom så nyheten att Tesla Motors köpte upp en fabrik i Lathrop, Kalifornien. Fabriken är en före detta Daimler Chrysler fabrik byggd 2001, övergiven 2009. Fabriken är på 40 000 kvadratmeter – en knapp tiondel av Fremont-fabriken. Vad skulle Tesla Motors tillverka där? Rykten om batterifabrik dog snabbt ut då folk insåg att fabriken är alldeles för liten för det. Å andra sidan är fabriken alldeles för stor för de rykten som gjorde det gällande att där skulle det tillverkas prototyper eller Supercharger laddstationer. Den mest sannolika teorin just nu om Lathrop-fabriken är att Tesla Motors ska tillverka bilarnas elmotorer där.

 

Slutligen har ett uttalande från Elon Musk startat spekulationstsunamin om att Tesla Motors ska flytta tillverkningen till Kina? Fast de som tror att Tesla Motors ska börja tillverka bilar i Kina ska först ta en titt på deras ”fabrik” i Tilburg, Holland som ”tillverkar” alla Tesla Model S sålda inom EU. Bilarna tillverkas egentligen fortfarande i Fremont-fabriken i USA, men skruvas isär efter tillverkningen i tre delar: motor och batteri skruvas loss ur chassiet. De tre delarna skeppas separat till Holland där de skruvas ihop igen för att på så sätt undkomma EU-s importtull på bilar. Bilarna blir alltså på pappret ”made in EU”, trots att de egentligen inte är det. Tesla Motors vill nog på liknande sätt undkomma importtullarna i Kina också.

 

Tagged , , , , . Bookmark the permalink.