Tesla Motors utveckling

Kvartals

Ibland hör man folk säga att det går inte så bra för Tesla Motors. Efter senaste bokslutet var det också några som påstod företaget har problem med att sälja bilar och går med förlust.

Låt oss kolla in utvecklingen de senaste två och en halv åren som Tesla Motors har levererat sin Model S bilmodell. Ovanstående graf visar utvecklingen som man kan läsa ut från Tesla Motors kvartalsrapporter. Kurvan visar antal levererade bilar per kvartal (med skalan till höger), staplarna visar Tesla Motors likvida medel (cash and cash equivalents), med skalan till vänster i miljoner dollar. Det kan vara svårt i kvartalskapitalismen att se långsiktiga trender, då kan sådana här diagram vara till hjälp.

Kurvan över tillverkade bilar pekar åt rätt håll, med ständigt ökande tillverkningsvolymer. Här brukar många medier göra misstaget att prata om hur många bilar Tesla Motors har lyckats sälja – när det i själva verket handlar om hur många bilar de har lyckats tillverka. Antal tillverkade bilar begränsas av hur många batterier Panasonic lyckas leverera till Tesla Motors, inte av hur många som vill köpa bilarna. Utan att ha spenderat en enda dollar i reklam har Tesla Motors så lång kö av köpare som har betalat handpenning på bilarna att de behöver inte gissa nästa kvartals försäljningssiffror – varenda bil för nästa kvartal är redan såld.

Tesla Motors har för närvarande en vinstmarginal på 22% per såld bil (27% inkl ZEV-krediter). Det betyder att de tjänar över 150 000 kronor per såld bil. Att jämföras med tex BMW-s marginal på kring 10% på sina bilar, och Toyotas 6%. Tesla Motors hoppas dessutom öka vinstmarginalen till 30% under 2015. Få andra tillverkare än Apple har sådana vinstmarginaler på sina produkter.

Staplarna med likvida medel blir också högre med varje år. Utvecklingen tål att beskrivas som explosiv, från 202 miljoner dollar 2012 till 1.9 miljarder dollar i likvida medel bara två år senare.

Så varför pratas det då om att Tesla Motors går med förlust? Om de tjänar så mycket på varje såld bil, vart tar pengarna vägen? Tja, inte är det till aktieägarna inte. Istället investerar företaget pengarna de tjänar på bilarna i nya fabriker och monteringslinor, fler butiker och verkstäder runt hela jorden och fler Supercharger snabbladdare. På två år har Tesla Motors etablerat sig inte bara i de flesta delstaterna i USA utan även i Europa, Asien och Australien. Till skillnad från andra biltillverkare som sköter försäljning och service via generalagenter och återförsäljare är det Tesla Motors egna anställda och lokaler byggda för egna pengar som nu finns världen runt.

Tesla Motors har på två år fyrdubblat tillverkningstakten och etablerat sig i 18 länder i fyra världsdelar, med egna butiker, verkstäder och ett laddnätverk som i flera länder är större än andra tidigare snabbladdarnät som fanns där. För de flesta andra biltillverkarna tog det decennier att nå dit de är idag, och en liknande utveckling på bara två år skulle beskrivas som i stort sett mirakulöst.

 

Ovanstående artikel är inte avsedd vara aktie- eller investeringsinformation. Bilda din egen uppfattning innan eventuella penningtransaktioner.

 


TCS ett år sedan: Aktieskutt

Vår nyhet för ett år sedan handlade också om finanser. Tesla Motors aktiekurs visade då tydligt hur den påverkades mer av rykten än företagets faktiska resultat.

 

 

Tagged . Bookmark the permalink.