Världsrekordsförsök

elbro

I söndags gjordes det ett Guinness världsrekordsförsök “flest elbilar i parad på bro” över Öresundsbron. Jag var med och deltog i rekordförsöket – den avgick ju från Malmö Arena, strax efter Oresund Electric Car Rallys prisutdelning. Vi hade till och med deltagarnummer #1 – vi var de första som mejlade tillbaka och anmälde sig när förfrågningen om vem som skulle vilja delta skickades ut några veckor innan!

Paraden över Öresundsbron blev tyvärr kaotisk då motorcykelpoliserna som åkte först höll alldeles för hög hastighet så kön av elbilar bröts itu. Tidvis var vi uppe i 90 km/h för att försöka hinna med! Vi får hoppas att bakre halvan – någon hade vett längre bak i kön att sakta ner till 50 km/h så bilarna bakom honom kunde hinna i kapp – innehöll tillräckligt många bilar så att rekordet skulle bli giltigt.

Väl framme på danska sidan av bron (och tunneln, får vi även utmärkelsen “flest elbilar i parad i tunnel”?) samlades alla elbilar i en enda gigantisk spiral på en parkeringsplats. Det höll ett tag på att bli “världens flesta plåtskador på elbilar” medan vi skulle positionera oss för bilden ovan, men alla fick till slut behålla sina lack utan repor.

Vår Tesla stod längst inne i spiralen – vi var sjunde bilen i paraden – så vi började bli oroliga hur vi skulle kunna åka hem i tid. Vi hade en lång resa till Linköping framför oss, men skulle behöva vänta på att många bilar åkte iväg innan vi kunde komma loss. Tack och lov kom det ett mörkt regnmoln som skrämde iväg deltagarna, så klockan sex på kvällen kom vi iväg på vår hemresa.

Löddeköpinge_8

Första stoppet på väg hem var naturligtvis Supercharger laddstationen i Löddeköpinge. På grund av att alla skulle vända hemåt mer eller mindre samtidigt fyllde vi upp alla åtta platserna, vilket nog aldrig har hänt förut. Efter en stärkande middag på Burger King åkte vi iväg längs E6 och E4 norrut. Vi suckade till när vi passerade skylten för Toftaholms herrgård – enligt rykten var vi så lite som en vecka för tidiga. Skulle tävlingen ha skett nästa helg kunde vi nog ha kunnat ladda där. Nu fick vi stanna ett kort paus i Jönköping och toppa upp batteriet där på deras publika laddstation så den skulle räcka hela vägen till Linköping. Kommer Superchargern i Toftaholm igång kommer resan klaras med ett litet stopp där – vi skulle inte ens ha behövt stanna vid Ödeshög där det också är en Supercharger station på gång. Resan hem var precis så händelselös den ska vara med en modern elbil, bortsett från att det ösregnade hela vägen.

 


Superchargern i Jung (2 mil sydväst om Skara) har nu officiellt öppnats, så nu kan man ta E20 mellan Örebro och Göteborg. Därmed kan man åka E20 mellan Stockholm och Göteborg med Supercharger snabbladdstationer längs hela rutten!

Visste du att E20 mellan Stockholm och Göteborg är endast 8 km längre än E4 + riksväg 40 rutten? Det är inte på grund av längden som resan tar en halvtimme längre längs med E20 utan pga de något lägre hastighetsbegränsningarna.

 


TCS ett år sedan: Tesla provkörd i Stockholm

Vår nyhet för exakt ett år sedan var första provkörningen av Tesla Model S, i Stockholm. Tesla Motors hade då precis för några dagar sedan blivit officiellt representerat i huvudstaden av Andy Rietschel som hade börjat erbjuda provkörningar. Vi var bland de första som fick provåka.

Det bestående intrycket av den första provåkningen var att alla pratar om Model S acceleration, men inte så många om att den också är en graciös glidarbil! Smeker man gaspedalen med foten glider den iväg så mjukt som ingen Rolls Royce ens kan matcha. Stampar man på gaspedalen biter den däremot tillbaka och ger dig nackspärr! Tesla Model S är enda bilen på marknaden som till fullo är både en glidarbil och en sportbil. Den var även precis så bra och bekväm att köra i stadstrafik som man hade hört, tack vare regenerativa bromsningen så snart man släpper upp gaspedalen.

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.