14 Tesla Model S levererade i September

 

sc_invigd

Förra månaden nyregistrerades det 14 Tesla Model S i Sverige, rapporterar Power Circle, som uppdaterar sin elbilsdatabas ELIS med siffror direkt från statistiska centralbyrån. Därmed fanns det 181 Tesla Model S i Sverige den 30 September. Vi har uppdaterat vår faktasida med de nya siffrorna.

Siffran skiljer sig markant från BilSwedens siffra 31. Men med tanke på att i Augusti så skulle det ha levererats bara en enda Model S i Sverige enligt BilSweden så är det snarare så att du har fått in de siffrorna för sent och buntat in dem i Septembersiffran istället. Då skulle det Augusti+September ha levererats 32 bilar enligt BilSweden och 35 enligt ELIS – med tanke på att de har olika bokslutsdatum för när en månad är slut så stämmer de siffrorna väl.

Vi önskar de 14 nya glada Tesla-ägarna all lycka med sina nya bilar och hoppas se dem på våra forumsidor! Vi har sett att flera av dem har redan hittat dit. Glöm inte ni som äger en Tesla att registrera er som Teslaägare på forumet! Enklast är att skicka ett PM till mig TiborBlomhall på forumet där ni uppger er bils registreringsnummer och ert användarnamn på forumet.

 


Ni som har följt med våra nyheter vet att det har gjorts ett försök att slå Guinness världsrekord i flest elbilar i parad för två veckor sedan. Nu har det officiella svaret kommit från Guinness:

“We are delighted to confirm that you have successfully achieved a new GUINNESS WORLD RECORDS title for ’Largest parade of electric cars’”

Det blev alltså “största elbilsparaden” – med eller utan bro! Skillnaden mot andra rekord är nog att de är konvoj, inte parad, och att de inte har ansökt om Guinness världsrekord med representant på plats. Konvoj är bilar i rad. Parad har förutbestämd rutt, och avstängd gata eller poliseskort. Och att det var 160 elbilar som deltog, med minst 4 hjul per bil. Inte elfordon som innefattar även trehjulingar och motorcyklar. Men egentligen hur det gick till att vi slapp blanda in “on a bridge” är faktiskt lite oklart för tillfället och säkert något vi får återkomma till.

 


TCS ett år sedan: Teslan som brann

Vår nyhet för ett år sedan var den Tesla Model S som körde på en metallbit på motorvägen som spetsade batteriet och fick bilen att börja brinna. Händelsen blåstes upp enormt av medierna – än idag får man frågan om hur brandfarliga Teslor är. Tesla Motors fick känna av hur det är att vara en hajpad företag i mediernas blickfång. De hanterade uppgiften sådär… de har nog lärt sig en hel del sen dess. Tesla Motors aktiekurs dök efter affären men har återhämtat sig med råge sedan dess.

Det positiva med händelsen var att efter ca en vecka började medieklimatet ändra sig och diskutera att fossilbilar brukar också brinna med jämna mellanrum. Och under året som har gått har flera brinnande fossilbilar också nått fram till TV-rutorna och tidningssidorna, så gemene man börjar kanske inse att det inte är helt säkert att köra runt med 40 liter bensin heller i tanken.

Efter nån månad fick vi också prov på Tesla Motors överlägsna servicestrategi då de först skickade ut en ny mjukvara trådlöst som höjde bilarna – ingen dyr återkallning av bilarna behövdes – och sedan tog fram titanskölden som skulle skydda batterierna. Sedan dess har inga liknande bränder inträffat.

 

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.