Tesla Motors tillkännagav idag deras nya förbättrade skydd som ska utöka befintliga skyddet av batterierna. Batteripacket i Tesla Model S är ju i bilens bottenplatta och i två väldigt uppmärksammade olyckor har bilens batterier blivit skadade och till och med fattat eld efter att bilarna har kört på metalldelar som låg och skräpade på motorvägen. Läs vår rapportering om händelserna här och här.
Efter att tillfälliga lösningen -att bilarnas markfrigång höjdes upp via mjukvaran- nu har tagits bort i senaste mjukvara 5.9 som skickas ut till bilarna har Tesla Motors tillkännagivit hur de har förbättrat bilarnas underrede för att ännu bättre skydda batterierna. Läs Elon Musks pressrelease här.
Den befintliga bottenplattan på Model S bestod av en 6mm tjock aluminiumplatta som användes som ett ballistiskt skydd för batterierna, så som det beskrivs i Tesla Motors patentansökan 20120312615. Det skyddet har Tesla Motors nu förbättrat.
Nedanstående förbättringar har monterats på alla bilar tillverkade från och med 6 Mars 2014, och kommer att retrofittas på äldre bilar på begäran eller vid nästa servicetillfälle. Det kommer dock att dröja tills serviceverkstäderna (som inte ens har öppnat i Sverige än, host host) fått delarna. Ni som redan har fått era bilar levererade kan kontakta Tesla Motors svenska representanter för ytterligare information.
Tesla Motors har monterat en aluminiumrör under bilens framvagn som ska ta emot första smällen när bilen kör på något föremål. Om föremålet som slår i röret vrider sig uppåt av smällen kommer den iofs att fastna i plastskyddet i bilens underrede, men långt framför batterierna.
Lite längre bak efter aluminiumröret har en titanplatta lagts till som ska skydda bilens känsliga framvagnskomponenter.
Och som en tredje skydd innan batterierna har Tesla Motors lagt till en extra aluminiumlist som ska avleda objekt från batterierna eller få själva bilen att kana över hindret.
Efter över 150 tester med olika hinder bilarna körde på har Tesla Motors kommit fram till att dessa tre förbättringar skyddade bilen mot alla slags föremål den körde över. Förbättringarna har även fått NHTSA att lägga ner utredningen den höll på med angående bilbränderna, med motiveringen att köra på skräp är normalt förekommande och skydden Tesla Motors har infört minskar på riskerna.
Tesla Motors har släppt följande slow-motion-sekvenser över hur nya skyddet kan skydda bilens underrede och batterier när den kör på en dragkula av samma slag som orsakade ena branden:
Vad som händer när man kör på ett “betongblock” (nåja, betongtegel snarare):
Och vad som händer om bilen kör på en generator (nån fossilbil som kastade bort sin mest elektriska del 🙂 )
Att Tesla Motors införde dessa förbättringar visar i mitt tycke att de menar allvar med att de strävar efter att bygga världens bästa bil och ha världens nöjdaste kunder. Det är en sak om en biltillverkare tvingas införa sådana här förbättringar av myndigheterna – men att göra det frivilligt, och uppgradera även gamla bilar, visar deras seriösa kundrelation som jag anser tyvärr saknas hos så många konkurrenter.
Pingback: Model S förbättrade skydd i detalj - Tesla Club Sweden