Så kan konflikten få ett slut

I går söndag var ettårsdagen av IF Metalls konflikt mot Tesla. Radio, TV, tidningar och övrig media uppmärksammade årsdagen, jag blev intervjuad gång på gång om ifall vi kunder har påverkats av konflikten. Experter uttalade sig. Alla lika uppgivna om en eventuell lösning.

Fast det finns en.

Svenska IF Metall är inte det första fackförbund som försökt teckna kollektivavtal med Tesla. När amerikanska United Auto Workers, UAW år 2018 försökte organisera anställda i Teslas bilfabrik i Fremont utanför San Francisco, och krävde kollektivavtal twittrade Elon Musk “Jag stöder friheten att bilda en fackförening, liksom friheten att inte göra det”. Han menar att det är de anställda själva som ska få bestämma om de vill gå med i facket och kräva kollektivavtal eller inte. Vilket han förtydligade i två efterföljande tweets: “Inget hindrar Tesla-teamet på vår bilfabrik från att rösta fackligt. De kan göra så i morgon om de vill”, och “jag har aldrig stoppat en facklig omröstning eller motat bort en fackförening.”

Fyra år senare ställde han ett ultimatum till UAW: “Jag bjuder härmed in UAW att hålla en facklig omröstning närhelst det passar dem. Tesla kommer inte att göra något för att stoppa dem.”

Även om Elon Musk själv tycker att fackförbund är föråldrade säger han sig vara beredd att ge med sig om hans anställda vill det.

Enklaste vägen, ja kanske enda vägen för IF Metall att vinna konflikten är därför att be Medlingsinstitutet hålla en omröstning bland Teslas anställda och sedan ställa Elon Musk mot väggen, avkräva att han ska hålla det han lovat.

Ja, det kan verkligen vara så enkelt.

Vad är det som håller IF Metalls ordförande Marie Nilsson tillbaka?

 

Läs även våra tidigare artiklar:

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Comments are closed.