När Tesla släppte sin kvartalsrapport i natt visade de mycket bättre siffror än vad analytiker vågade hoppas på. 2022 var ju en riktig katastrofår för biltillverkare med komponentbrist, stängda fabriker på grund av pandemi och stigande priser på alla komponenter.
Tesla lyckades ändå leverera 1.3 miljoner bilar under året (47% fler än 2021) med i bilvärlden otroliga 17% vinst på dem. Företaget dubblade sina inkomster jämfört med året innan.
Därför hade de råd att kapa priserna så brutalt för nån vecka sedan. Även med de nya priserna tror sig ledningen kunna behålla högre vinstmarginal per bil än andra biltillverkare (som brukar ha runt 8%). Enligt Elon Musk har antalet beställningar fullkomligt exploderat efter prissänkningen, folk beställer dubbelt så många bilar per dag än produktionskapaciteten. Därför har Tesla i USA justerat upp priserna på Tesla Model Y med $500. Ett hett tips är att det kan bli liknande prishöjning även i Europa, ska du köpa en Tesla Model Y passa på idag.
I år siktar Tesla på att tillverka runt två miljoner bilar. Tack vare höjd produktionskapacitet i deras fabriker och höjd efterfrågan efter de sänkta priserna har de alla chanser att kunna uppnå målet. Som jämförelse tillverkade Volvo 615 tusen bilar i fjol.
Företaget rapporterade att betaversionen av Teslas självkörande mjukvara FSD har nu aktiverats i runt 400 tusen bilar i USA och Kanada. Bilarna har sammanlagt kört över 150 miljoner km på stadsgator.
Produktionen av Tesla Cybertruck ska påbörjas i år. Långtradaren Tesla Semi har börjat levereras, produktionstakten ska öka i år. Gigafabriken i Nevada ska byggas ut och tillverka fler batterier och även långtradare. Företaget håller dessutom på att utveckla nästa generations elbilsplattform, som ska visas upp den första mars i år.
Det finns många grafer i Teslas kvartalsrapport. De flesta av de pekar uppåt. Men kanske en av de viktigaste går många förbi: den om antalet Supercharger stationer. Den växer nämligen exponentiellt. Vi brukar ofta klaga på att laddinfrastrukturen hänger inte med i takten. Antal laddare växer linjärt medan antal elbilar växer exponentiellt. Då är det skönt att se en graf över laddare som visar samma exponentiella tillväxt som bilarna.