Att köra elbil på racingbana är en annorlunda, rolig och unik upplevelse. Vi har haft tidigare artiklar om hur det är om man är proffs, dagens artikel handlar mer om hur roligt det är även för oss noviser.
För det är så att det är otroligt roligt även att dyka upp med sin helt vanliga vardags-elbil och gasa på på bana!
På bandagar finns det olika tidpunkter man kan köra som kallas grupper eller heats. Förutom tävlingar finns det även Snabba Gruppen för folk som vill gasa på allt de kan – och Chilla Gruppen för nybörjare.
Chilla Gruppen innebär att alla kör i sin egen takt. Så många varv runt banan man vill. Ett bra sätt för nybörjare att känna på hur deras bil beter sig på bana och hur mycket de vågar gasa. Kör någon ikapp en blinkar man och kör åt sidan så att de kan passera utan dramatik.
Att köra på bana är ett helt nytt sätt att lära känna sin elbil. På raksträckan kan man gasa på hur mycket man vill utan att bekymra sig om trafik och trafikregler. I kurvorna lär man känna hur mycket man vågar gasa.
Har man inte en vrålande bensinmotor som överröstar allt börjar man få upp öronen för andra ljud. Som däcktjutet i kurvorna. Man hör med öronen hur mycket grepp man har kvar i däcken. Gummit tjuter, gnäller och gnyr medan den kämpar hålla kvar bilen i kurvan. Man kan lyssna och höra hur mycket mer man vågar gasa. En helt ny upplevelse för racingförare.
Det omedelbara gasresponsen gör också att man har mycket mer kontroll över bilen. Man kan snabbt gasa på eller minska på farten. Vissa föredrar dra upp regenererande motorbromsen till max för att kunna kontrollera bilen med en fot – andra vill tvärtom använda bromspedalen mer. Kan du justera nivån på regenerering i din elbil så experimentera gärna med olika nivåer och känn efter vilket som känns bäst!
Alla elbilar oavsett modell är roliga att köra på bana! Det måste inte vara värsting Teslan. Även stora eldrivna familje-SUV är kvicka och roliga att köra.
De flesta elbilar har ju snabb gasrespons och acceleration – perfekta egenskaper att ha på bana!
Lilla eldrivna Volkswagen e-Up var till exempel oväntat kul att köra på bana. Ett hjul i varje hörn, bra fjädring kombinerat med kvick elmotor är en vinnande kombination.
Tänk bara på att de lågenergidäck som vanligtvis sitter på elbilar är inte direkt anpassade för banracing. Ta en paus efter två-tre varv och låt däcken svalna så får du bättre grepp nästa gång du åker.
Lördag den 30 april anordnar Tesla Club Sweden en Track Day på racingbanan GTR Motorpark utanför Eskilstuna.
Alla elbilister oavsett bilmärke är välkomna! Redan nu har vi både BMW i3 och Volvo XC40 Recharge bland de anmälda. Ju fler vi blir desto roligare blir det! Åk några varv, mingla sedan med andra elbilister och diskutera era upplevelser, kör sedan några varv till! Det blir en elbilsfest utan dess like!
Så klart du ska vara med!
Kan vara bra att kolla om försäkringen täcker bankörning, kan bli dyrt annars.