Tycker du priserna i Tesla Motors designstudio är för dyra har du säkert tänkt möjligheten att köpa en begagnad Model S istället.
Allra enklast är att titta på Tesla Motors hemsida, där kan man hitta både demo- och begagnade bilar. Att köpa direkt från tillverkaren är både enkelt och tryggt. Fast utbudet är otroligt skralt där.
På Blocket finns ett antal Teslor till salu. Men se upp för oseriösa annonsörer. Ibland dyker det upp säljare som inte har nån bil – utan menar att de kan importera en från andra länder om man är intresserad.
Köp inte Teslor från USA. De har annan laddkontakt än de i Europa så du kan inte snabbladda dem på Superchargers och även hemma kan du endast ladda enfas, inte trefas som de europeiska Teslorna. Läs mer här.
Bilar från Norge är mycket dyrare än man tror. Norge inte är med i EU, det tillkommer 10% importskatt och 25% moms på de norska priserna. Läs mer här.
EU går det utmärkt att importera Teslor från. Många har köpt Teslor i Tyskland, Holland och andra länder och importerat dem till Sverige.
Årsmodeller kan ställa till en hel del besvär, eller snarare avsaknaden av dem. Det är fascinerande många olika modeller Tesla Motors har sålt och slutat sälja de fjuttiga fyra år Model S har funnits hittills. För att inte tala om utrustningsnivåer. Och man kan inte se på årsmodell vilken utrustningsnivå en viss bil har – man måste se på tillverkningsår och månad (ibland till och med dag!). Efter tillverkning tar det dessutom över en månad innan bilarna levererats i Europa, så man måste tänka även på det på bilar med datum nära de avgörande tidpunkterna.
Tesla Motors Club har en utmärkt lista över när vissa optioner dök upp på Model S. Ska du köpa en några år gammal Tesla Model S gäller det att lusläsa den för att kunna klura ut vilka optioner din påtänkta bil kan tänkas ha.
Ett viktigt datum som saknas på den listan är dock 16 September 2014: dagen då Tesla Motors införde vagnskadegaranti på bilarna i Sverige. Bilar äldre än så kan du behöva teckna helförsäkring för trots att de är mindre än tre år gamla.
Intressant artikel som vanligt. Två andra intressanta artiklar jag skulle vilja läsa om är vilken typ av service motorerna behöver, finns det vanliga fel på dem osv? Ytterligare en annan är vad som ska motivera ett köp av model s när model 3 kommer! Tänker att Model 3 borde ju komma med större batterier och med tillval för gryl acceleration, varför då köpa en ännu dyrare model s liksom…
vad finns det för motivering att köpa en bmw 7 serie när man kan köpa en 3 serie?
Jo, jag förstår det, men skulle vara kul med en artikel som behandlade de skillnaderna, kanske för tidigt att skriva om det nu dock!
Service på motorerna? 🙂
Har du sett hur en elmotor ser ut inuti? Det finns ingenting att serva.
https://www.galco.com/images/ac_motor_fig8.gif
Här är motorn från en Model S:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/Tesla_Model_S_motor_cutout.jpg
Förövrigt så är det många som väntar på Model 3, inkl jag själv. Men det finns, som tur är, också många som vill ha en Tesla idag och dessutom kan betala för det – då har man S eller X att välja på.
Okej, tänkte att det kanske är något litet som slits i alla fall. Och annars lär de ju gå åt en hel del bromsar med tanke på vikten. Kan de händige fixa dylikt själv eller är det svårare på en tesla kanske?
Bromsarna slits i princip inte alls då motorbroms (vilket laddar batteriet) står för det mesta av bromsandet, så dom verkar hålla sjukt länge, min har rullat över 7000 mil nu och bromsarna är i nyskick 🙂
Detta gäller dom flesta elbilar (några har lite klenare motorbromseffekt som min andrabil som är en Leaf av första generationen).
Skulle man behöva serva dom så ser det ut att vara helt vanliga prylar.
Ok, tack för intressant svar!/teslaintresserad som kör gammal BMW
Teslor?
Volvoar?
Beg känns smart men de är så himla dyra. Teslor som såldes för 800k för tre år sedan (85or med lite tillbehör såldes för det) borde idag säljas för 400k idag men dollarn har gått upp och trissat upp nypriset på bilar så att de istället säljs för nästan 700k. 550 känns rimligt tycker jag med tanke på att man kan få en ny strippad s60 för 700k.