Faraday Future prototyp

FFproto

Faraday Future har setts köra runt i Los Angeles med en prototyp till deras första bil. Enligt sajten electrec har företaget beställt komponenter för dussintals prototypbilar som de tänkte testköra närmsta tiden.

Bilen verkar bli en crossover SUV i huvudsak aluminium. Precis som de första bilderna på Tesla Model X kan det vara svårt att uppfatta bilens storlek då även hjulen är större än på vanliga bilar. Enligt electrec siktar Faraday Future på lyxiga SUV segmentet, med listpris på över 100,000 dollar.

FFcar

Prototypen verkar vara samma bil som skymtade som hastigast förbi i presentationen på det ökända första eventet Faraday Future höll i vintras, där de visade upp sin första konceptbil FFZERO1. Det eventet går nog till historien som tidernas största antiklimax. Faraday Future hade gravt missbedömt sin publik och trodde att folk skulle precis som på 90-talet bli imponerade av en hästkraftstinn supersportbil. Problemet var bara att folk förväntade se den självkörande praktiska elbilen de hade hintat om sedan tidigare, inte en “forever-alone-Batmobile” som bilens smeknamn snabbt blev. Faraday Future började också föraktfullt kallas “Faraway Future” och folk började prata om vaporware och tomma löften. Vi får se hur mycket skada det första eventet åsamkade företaget och om de någonsin kommer kunna återhämta sig från den. (Hoppas personen som övertalat dem att FFZERO1 skulle vara en bra idé inte längre jobbar på Faraday Future.) Nu ryktas det om ett nytt event, kanske senare i år, där första praktiska bilen från Faraday Future kan visas upp.

Bilen som nu kör runt som prototyp är onekligen samma som den som skymtades i Faraday Futures presentation, och som nu hintas om på deras webbsida. Till och med de mystiska bulorna längst bak på taket vid bakluckan är där. Folk hade gissat att de skulle vara lidar laserskanners som skulle läsa av bilens omgivningar, men tillåt oss tvivla: lidar fungerar inte om du klistrar kamouflage över den som på prototypen. Dessutom skulle de inte kunna titta framåt från den positionen med tanke på takets lutning. Eventuellt skulle de kunna vara sensorer liknande Nissan hade på sin självkörande Leaf-prototyp:

Mittemellan pucklarna på prototypen verkar det däremot sitta en riktig lidar-sensor, som dock även den är i så fall väldigt olyckligt placerad då den har svårt att titta framåt över bilens tak. På vindrutan vid backspegeln kan vi dock tydligt se två kameror liknande de Tesla Model S har till sin autopilot och motorhuven är tillräckligt hög för att husera både en och annan radar och andra sensorer. Vi tvivlar dock på ifall prototypen verkligen är självkörande – lite för få sensorer syns på bilen för det. Möjligtvis kan bilarna mappa upp omgivningarna för att samla data för framtida mer autonoma bilar.

Ska bilen tävla mot Tesla Model X behöver den verkligen något extra att bjuda på. Autonomi skulle vara en sådan -tillfällig- övertag mot Tesla. Vi vet att Tesla Motors håller på och experimenterar med självkörande bilar så Faraday Futures övertag skulle endast vara tillfällig – om ens det. Ty de tidigaste första bilarna från Faraday Future kan vi inte hoppas på förrän tidigast 2018-2019.

FFfactory

I april i år togs första spadtaget till Faraday Futures bilfabrik norr om Las Vegas. Vid den ceremonin talades det om att istället för sedvanliga fyra år för att bygga en bilfabrik ska de försöka göra det på två.

Summa summarum verkar det som om Faraday Future verkar satsa på en elbil som ska komma om två-tre år och bli lite mindre, lite sämre men lika dyr som dagens Tesla Model X. Bottenplattan verkar ha plats för lika många batterier som Model X, därmed skulle bilen kunna ha lika lång räckvidd – men varifrån, från vilken batterifabrik ska Faraday Future ta sina batterier? Prototypen verkar vid första åsynen vara snäppet mindre än Tesla Model X och vi undrar starkt om det finns plats för en tredje sätesrad längst bak? Är detta verkligen en vinnande strategi? Bättre än forever-alone-Batmobilen men knappast något att bygga en miljardinvestering kring.

 

Tagged . Bookmark the permalink.