Har du en gammal Nissan Leaf som har börjat tappa batteristaplar på grund av åldrande batterier har du säkert lekt med tanken att byta ut batteripacket till nyare. Kanske även byta till större. De första Nissan Leaf kom ju med endast 24 kWh batterier. Sedan dess har det släppts modeller med 30, 40 och senast 62 kWh batteripack med allt längre räckvidd som följd. Måtten på batterierna är i stort sett samma så det borde väl vara möjligt att byta upp sig?
I Japan erbjuder Nissan möjlighet till att köpa nya eller rekonditionerade batterier till bilarna. Så man kan trolla tillbaka de förlorade batteristaplarna och minskade räckvidden för mindre än det kostar att renovera en förbränningsmotor.
Men man får inte byta batteristorlek. Har man en gammal 24 kWh Leaf erbjuder Nissan endast byte till nytt eller rekonditionerat 24 kWh batteri. Även om 30 och 40 kWh batteripacken har exakt samma storlek och anslutningskontakter får man inte byta upp sig.
Officiellt, ja.
För nu börjar det dyka upp små specialiserade bilfirmor som med hög expertis kan ta sig an gamla elbilar. Som till exempel Véhicules électriques Simon André i Kanada. De har lyckats stoppa in 30 och 40 kWh batteripack i flera äldre Nissan Leafs, och nu senast har de till och med lyckats klämma in ett 62 kWh batteripack i en gammal kaross!
Det nya 62 kWh batteripacket är lika långt och brett som de allra första, men ca 4 cm tjockare. 24, 30 och 40 kWh batteripacken är ännu mer identiska i storlek sinsemellan. Nissan har lyckats klämma in mer och mer batterier i samma utrymme med åren. Dels genom bättre batterikemi men även genom att packa de enskilda cellerna tätare.
Alla anslutningskontakter sitter på samma ställe på de olika batteripacken så det är väldigt enkelt att skruva fast och ansluta ett större batteripack i en äldre Nissan Leaf.
Men när man slår på bilen börjar dess datorer protestera högljutt, visa massa felkoder och slå på “turtle mode”: ett krypläge som bilen vanligtvis brukar aktivera när batterierna är nästan helt urladdade.
Teknikerna i Kanada kom på en genial lösning på problemet: mellan bilen och batteripacket satte de en dosa som översätter batteripackets CAN-signaler till sådana äldre bilar förväntar sig. Med hjälp av översättningen kan man få även äldre bilar att kunna hantera moderna batteripack rätt. Laddnivå, räckvidd med mera visas korrekt på bilens display, exempelbilen i YouTube-klippet ovan fick 373 km räckvidd vid 95% batteriladdning. Även laddning och snabbladdning fungerar som det ska! Man får helt enkelt nytt liv i gamla bilen.
Tycker du att Kanada är lite för långt borta kan du köpa bara själva CAN-översättningsboxen och montera valfritt Leaf batteri själv. Kanske från en krockad bil du hittar på skroten? Nedan video förklarar lite om Leafs nya 62 kWh batteripack och hur CAN översättningsdosan monteras:
Tycker du även 62 kWh är lite mesigt kan du istället kontakta Fenix Power i North Carolina, som inte bara byter batteripack i bilarna utan installerar även extra batterier i övriga utrymmen för att få sammanlagt över 100 kWh batterier och 61 mils räckvidd!
Även Tesla har haft många olika batteristorlekar i sina bilar genom åren. Några som är mjukvarulåsta är jätteenkla att “uppgradera” = låsa upp batteripackets fulla potential. De andra är svårare för även Tesla har som officiell policy att inte byta fysiska batteristorlekar i gamla bilar (fast vi vet att några har faktiskt lyckats tjata sig till det).
Rent allmänt är det så att det lönar sig mer att sälja gamla elbilen och köpa en med större batteri än att sätta igång att byta batteripack. Det är dock så att med fler och fler elbilar som börjar bli äldre, med slut på garantiperiod, fortfarande bra kaross men kanske något degraderade batterier kommer det säkerligen uppstå en ny marknad för bilverkstäder som specialiserar sig på elbilar och dess batteripack. Elbilens förlovade land Norge ligger betydligt närmare än USA och Kanada för en uppfräschning av elbilen. Eller kanske vi får se en “elbilsdoktor” i Sverige också?
TCS fem år sedan: Elbilar dålig affär för norska bilverkstäder
Redan för fem år sedan varnade norska tidningen Finansavisen att den ökande antal elbilar i Norge har medfört minskande antal verkstadsbesök och minskad reservdelsförsäljning. En ny krisbransch?
24kWh->24kWh, 3000€
24kWh->30kWh, 5500€
24kWh->40kWh, ~7500€
30kWh->40kWh, ~4500€ (Not performed yet!)
24kWh->62kWh, ~12000€ (Not performed yet!)
30kWh->62kWh, ~9000€ (Not performed yet!)
https://dalasevrepair.fi/?fbclid=IwAR0jdbVq0JQBBhT5URdZwwasvIrTcmrl3IP9rHjJftAm5x2vPu9CDThQlEs#services
80% State of health batteries, from a Nissan Leaf
One 500Wh module, 100€/piece(200€ per kWh modul)
10x 500Wh modules, 90€/piece(180€ per kWh modul)
20x 500Wh modules, 80€/piece(160€ per kWh modul)
Den som utvecklat CAN-bryggan är Muxsan i Holland, som har en intressant YouTube-kanal, PowerElectronicsBlog. Dock börjar den bli alltför populär, så han har för många förbeställningar för att hinna med. Mycket generöst av honom att låta CAN-bryggan vara opensource.
Enda nackdelen om man vill uppgradera en gammal Leaf eller Zoe är väl att dels blir det antagligen ganska kostsamt, och så tar det en evighet att ladda pga att de äldre saknar snabbladdning (visst Leaf har ju sina 50 kW Chademo, men hur länge finns den standarden kvar i Europa. Men det går säkert att bygga om detta också till CCS… 🙂
Fungerar ombordladdaren som den ska efter uppgraderingen?
Ja. Och även snabbladdning.