Exakt ett år sedan publicerades mitt kåseri “Provkörning av bensinbil” här på vår hemsida om hur en bensindriven bil upplevs av någon som är van vid elbilar. Ett slags omvänd testkörningsreportage, som jag skrev när jag var så trött över bil”journalister” som testkörde elbilar och förundrades, missförstod, och allmänt inte fattade nånting. Det är även ett roligt sammanfattning över fossilbilars tillkortakommanden.
Artikeln blev snabbt populär, först i Sverige, sedan översatt till norska. Efter några dagar översatte jag den så till engelska med titeln “Test drive of a petrol car“. Det var då den sakta började sprida sig…
Tills den fjärde maj då självaste Elon Musk twittrade ut länken till texten… och minuten senare försökte halva Internet koppla upp sig mot stackars vår lilla server!
Den kraschade i stort sett omedelbart, men tack vare Glenn Johansson på GleSYS som sponsrar oss med servern kunde vi snabbt slänga in fler processorer, och minne få upp bandbredden och få den att klara anstormningen.
Hittills har över 600,000 människor läst texten på svenska eller engelska, och tusentals till på de 11 andra språk den har översatts till.
Elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle har till och med gjort en kortfilm löst baserad på texten. Löst.
Det allra roligaste var att läsa kommentarerna till texterna, speciellt från folk som aldrig har suttit i en elbil! För de fattar ju liksom inte hela grejen… Speciellt i Ryssland verkar inte många ha åkt en elbil 🙄
Det som de allra flesta fossilbilister missförstod var det om bensinmotorn som skakade, vibrerade och lät. Jag fick massor med kommentarer som “Jämför inte mot en Yugo utan mot en riktig bil! Moderna bensinmotorer skakar inte.”
Låt oss fastslå ett faktum en gång för alla: Alla bensinmotorer skakar, vibrerar och låter. Alla. Till och med de allra mest moderna. Det kan tusentals elbilister som sen satt sig i en bensinbil intyga.
Främsta beviset för detta är Mercedes S-500 Plug In Hybrid. Denna Mercedes som kostar över en miljon kronor har ett av världens mest sofistikerade bensinmotorer under sin huv. I och med att den är en laddhybrid kan den även köras några (få) mil på eldrift också. De milen är rena drömmen, man svävar fram över asfalten som på en flygande matta. Sedan när batterierna tar slut och bensinmotorn tar över blir man bestört över hur denna avancerade bensinmotor ändå känns ryckig, trög, vibrerande och högljudd jämfört med när bilen gick på el.
Den upplevelsen infinner sig i alla laddhybrider när bensinmotorn hostar igång – men alltså till och med i den dyraste och mest sofistikerade av dem alla! Den bensinmotorn som förut mest skulle jämförts med Schweiziska urverk har inte ens chans mot enklaste elmotorn i närmsta Leaf. Det låter absurt för dem som aldrig har åkt en elbil, men är inte mindre sant för det. Och det är främsta orsaken till att alla som har en laddhybrid önskar sig den kunde åka längre på ren eldrift.
Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk.
Har du inte läst “Provkörning av bensinbil” förut är det hög tid att göra det nu. Klicka här.
Så sant. Jag hade en diskussion med en kollega häromdagen. Jag påstod såklart att elbilar är fullkomligt överlägsna när det gäller åkkomfort och tysthet. Ingen bensinbil kan mäta sig med en elbil i den punkten. Inte ens en Merca. Hon höll inte med. Merca är en klass för sig enligt henne. Har du åkt elbil?, frågade jag. Nää, det hade hon ju inte. Vill du provåka i Teslan?, frågade jag. Nää, ingen tid, sa hon. Hon var nog rädd att jag skulle förstöra hennes världsbild. 🙂
Fattar inte att du inte tvingar folk att provåka i din Tesla. 😛
Haha, just det.
Haha! “Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk.” Underbart! Den formuleringen lånar jag!
Chevrolet Volt är det av undantagen, man märker knappt bensinmotorn. Men så är det ju mest elmotorn som driver även när bensinmotorn är igång i den bilen också.
Ända tills den bestämmer sig för att fylla på batteriet vid ett rödljus, och man sitter och varvar helt ofrivilligt.
*VROOM VROOM*
Dock är en s-klass hundra gånger skönare att åka i.
Exakt. Speciellt baksätet! Inte ofta man hellre vill sitta bak än fram i en bil:
https://teslaclubsweden.se/wp-content/uploads/2014/09/Bakstol.jpg
Jag har alltid tyckt att Tesla borde snegla på Mercedes direktörsvagnar och fixa nåt riktigt flärdigt där bak – speciellt i Model X.
Nu har vi redan en kö på 400 tusen personer… Vi behöver inte fler! 😉
Det viktigaste är ju dock inte ljudet från motorn, utan att bilen har bra isolering mot vägljudet. I min BMW523 -99 kan man viska med varandra i 120km/h, i farsans Outlander PHEV får man skrika vid 60.