För några dagar sedan rapporterade vi om att det börjar bli svårt att vara fossilbilsäljare, kunder börjar ställa svåra frågor. Och aktieägare.
Framtiden verkar bli ännu mer oviss.
Stad efter stad vill förbjuda dieselbilar. Paris, London, Oslo, New Delhi, listan ökar ständigt. Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén skulle också vilja ha samma redskap för att få ordning på luften i Stockholm.
Och land efter land presenterar planer på att begränsa eller helt förbjuda fossilbilsförsäljning i framtiden. Nederländerna vill förbjuda nyförsäljning av alla fossilbilar år 2025. Politikerna har nog besökt lokala Teslafabriken i Tilburg och fått en glimt av framtiden 🙂 Talande om läget är att oppositionen mest kritiserar årtalet, inte idén i sig. De menar att 9 år är för kort tid, och de tror endast 15% av alla sålda bilar år 2025 blir elbilar.
India vill gå ett steg längre: landets energiminister Piyush Goyal presenterade ett djärvt plan för några veckor sedan: gratis elbilar 😯 År 2030 kommer indier kunna hämta ut en elbil gratis enligt planen, och sedan betala en lika stor månadsavgift det skulle ha kostat att tanka en fossilbil. Elbilens hyra kan man alltså betala av bränslebesparningarna.
Men vi talar inte om att Indien skulle på något sätt subventionera elbilar, det var ministern väldigt tydlig med. Programmet ska inte kosta staten eller skattebetalarna en enda rupie utan vara självfinansierande. Arbetsgruppen som tar fram detaljerade planen består förutom energiministern även av landets väg-, olja- och miljöministrar. Och biltillverkaren Tata, skulle vi gissa, ty de flesta tidningar som rapporterat om nyheten visar en (förmodad eldriven variant) av Indiens billighetsbil Tata Nano. För en månadshyra på några hundra kronor snackar vi inte precis Tesla här. Men om knappa femton år kan alltså över en miljard indier ställas framför valet köpa dyr fossilbil som dessutom måste tankas dyrt – eller gratis elbil som inte kostar mer per månad? (Eller köpa elbilen och betala korvören för drift sen?) Indien behöver inte ens förbjuda fossilbilarna, ingen kommer köpa dem i alla fall!
Samtidigt storsatsar Indien även på solenergi. Till år 2022 planeras det installeras över 100 gigawatt solceller i storskaliga anläggningar – utöver hundratusentals hem som själva sätter upp egna paneler på taket. Redan idag är solenergi billigare än kolkraft i landet och Indien upplever en veritabel sol-boom. Så i andra ändan av de planerade elbilarnas “långa avgasrör” kommer vi inte hitta smutsiga kolkraftverk, utan solceller.
Här i Sverige ryktas det om en kommande utbildningslinje för elbilssäljare. Alla som någonsin gått in till en traditionell bilhandlare och försökt köpa en elbil förstår skriande behovet. Betänk då bemötandet om du är en kommun eller företag som vill upphandla elbilar och behöver detaljerade offerter 🙄
Intressant! Hoppas du får tid att skriva en debattartikel på t ex NyTeknik med samma rubrik. Snart får vi kanske döpa om infartsparkeringar och pendelparkeringar till fossilbilsparkeringar eftersom de inte får köras in i centrala stadsdelar. Man kan göra tillfälliga undantag när det är veteranbilsträffar. Förr i tiden fortsatte rökare med sitt bolmande när de gick inomhus. I dag behövs inte ens skyltar som påminner om rökfritt inomhus och precis utanför entéen. Så tänkandet runt onödiga avgaser kan snart ändras.
http://europe.chinadaily.com.cn/china/2016-04/18/content_24643530.htm
EDIT:
En länk till:
http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=62193&via=r
Detta var kanske en idé för svenska kommunala hyresvärdar? En “kommission för utveckling och reform” som ska “se till att elbilsägare har laddarplatser hemma.”
I Sverige brukar alla sådana initiativ falla platt. Regeringen blir omedelbart uppvaktad av Volvo och enskilda drar snyftare i Aftonbladet om hur det blir att inte kunna åka och köpa mjölk till minstingen, samtidigt då som ännu en ny säljvåg med idiotbilar subventioneras med förmånsbilavdrag, reseavdrag mm mm,
Nu har vi ännu en SUV – våg här och alla håller andan att Volvo XC 90 ska sälja så mycket det bara går, med slinker då en våg av Audi Q7 , Jänkare osv osv..
Nej, här i Sverige älskar man att prata om fossilfri fordonsflotta år 2030 men ännu ser jag inga som helst tecken på att vi skulle vara på väg dit, visst, vi får visst det några 10 tal nya elbilar per månad men detta är ända försvinnande lite mot vad som säljes totalt av fossildrivna fordon.
Personligen skulle jag vilja föreslå ett omedelbart förbud att sälja fler fossildrivna personbilar nya och sedan ett absolut sista datum att få framföra befintliga sådana till den 31/12 2029, sedan inget mera snack !!!
Biltillverkare som vill vara med har då det de själva bett om, väldigt tydliga spelregler inför framtiden och Svenne har gott om tid att planera sitt boende och sina transportbehov för tiden efter år 2030 och kan åka vidare i det som finns i många år till dess om det är det enda svenne tror på!