Gårdagens nyhet är gårdagens nyheter

Linne1

I går rapporterade vi om att Sverige var i fjol på femte plats i världen när det gällde andelen laddbara bilar av nybilsförsäljningen, och på tionde plats totalt när det gällde det totala antalet laddbara bilar i landet.

Vi påpekade också att den blixtsnabba utvecklingen gör att fjolårets siffror redan är alldeles för gamla och föråldrade, ty antalet elbilar ökar exponentiellt i världen och i stort sett fördubblas varje år.

Tack vare ev-sales (tack för tipset vigge50!) kan vi se färskare siffror på försäljningen och se hur mycket bara några månader betyder i den explosiva utveckling som pågår. EV-sales siffror är från första juni 2015 – endast sex månader efter carleasingmadesimple.com-s! Men på bara det halva året har tätligan möblerats om och Sverige hoppat upp två placeringar!

Andel laddbara bilar av nybilsförsäljningen:

  1. Norge 23,22%
  2. Nederländerna 5,94%
  3. Sverige 2,16%
  4. Island 2,04%
  5. Schweiz 1,42%

– källa: ev-sales

Begreppet “laddbara bilar” inbegriper både elbilar och laddhybrider. Tittar vi på fördelningen ser vi att i både Norge och Sverige är det framför allt elbilar som säljer (79% resp 53% av alla laddbara fordon är elbilar) medan i Nederländerna är det framför allt laddhybrider som säljer bra (83% av alla laddbara fordon är laddhybrider där).

Antalet laddbara bilar i Sverige har på bara sju månader vuxit från 8,000 till 12,000 bilar!

Globala siffror över hela världen visar dessutom tydligt att elbilar vinner marknadsandelar framför laddhybrider (från 50% år 2012 till 62% i år) – trots all prat om att laddhybrider skulle vara det “förnuftiga” kompromissen mellan elbilar och fossilbilar. I vissa marknader, som tex i USA och Canada har det varit extra tydligt att laddhybridernas korta glansperiod faktiskt redan är över – andelen laddhybrider i USA har halverats från 73% 2012 till endast 37% i år.

Gårdagens och dagens siffror visar att det inte går att titta bakåt när det gäller elbilar. Få utomstående förstår den brutala farten på utvecklingen som pågår. Inte nog med att det är löjligt att ens överväga titta på fyra-fem år gamla undersökningar när det gäller elbilar – man kan inte ens titta på fjolårets siffror för antalet bilar har fördubblats sedan dess! Det enda man kan göra om man ska planera är att planera framåt, och utgå ifrån att trenden med exponentiell tillväxt kommer fortsätta även de kommande åren.

Nästa år ser vi fram emot att 3% av alla sålda bilar kommer att vara laddbara, varav 2% elbilar och 1% laddhybrider. Antalet laddbara bilar kommer att öka till 30,000 bilar, dvs ca 0,6% av alla bilar i Sverige. Inte av nyregistrerade bilar utan av alla bilar – alla de ca 5 miljoner bilar som rullar på våra vägar då.

Året därpå kommer enprocentsnivån att sprängas – år 2017 kommer mer än en procent av alla bilar som rullar i Sverige vara laddbara. Det blir mer än tex alla cabriolet som finns i landet…

 


TCS ett år sedan: Servicecentret invigt

För ett år sedan berättade vi om officiella öppnandet av Tesla Motors Servicecenter i Infra City. Verkstaden har då redan varit smygöppen en månad, men öppnades med pompa och ståt den 18:e Augusti 2014.

 

TCS två år sedan: Verkstad men ingen butik?

Japp, vi har kommit till ögonblicket i vårt historia då vi kan länka till inte ett utan två år gamla artiklar! Första nyhetsartikeln på Tesla Club Swedens hemsida dök nämligen upp redan den 18:e Augusti 2013. Den artikeln handlade om att Tesla Motors då hade börjat leta efter personal till verkstaden som invigdes året därpå.

Hädanefter kommer vi då och då länka till gamla artiklar i vårt arkiv som är ett eller två år gamla men ändå väl värda att läsas igen.

 

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar