Var tionde elbilist laddar minst 70 procent av sin el gratis, enligt sajten Recharges undersökning. Fortfarande kan man hitta gratis laddstolpar på många köpcentrum, att locka kunder med laddare är förmodligen mer lönsamt för dem än traditionell reklam. Även många arbetsgivare erbjuder gratis laddning till sina anställda (“Skatteverket upplyser om att fritt drivmedel är en skattepliktig förmån” påminner dock Recharge.)
Enligt sajtens uträkning kan en genomsnittlig elbilist köra uppemot 300 mil om året utan drivmedelskostnad. En procent av de svarande till och med uppgav att de alltid laddar gratis.
Men även de som laddar sin elbil hemma kör väldigt billigt. SVT Norrbotten berättar om elbilsten Dennis Krogh-Vennemo i Vidsel som kör 20 mil om dagen – ändå kostar det honom bara nio kronor i elförbrukning.
Dennis långpendlar från Vidsel där han bor till sitt arbete i Luleå, en resa på drygt tio mil enkel väg. Under de senaste två åren har det hunnit bli 10 000 mil bakom ratten på sin Renault Zoe.
En resa till och från jobbet brukar kosta honom 7-9 kronor. “Jag har bundit mitt elpris på 50 öre per kWh” berättar han för SVT. På vintern kan det dock bli det dubbla, på grund av högre elförbrukning i -35 grader. Skulle han fortsatt köra sin bensinbil till jobbet skulle det ha kostat honom minst 200 kronor om dagen, med dagens bensinpriser.
“Ja, det är bra nu när bränslepriserna drar iväg att köra på el” säger Dennis till SVT, “det är gött.”
Bor du i villa och skaffat elbil bör du även skaffa solpaneler. Med dagens el- och bensinpriser får man snabbt igen pengarna och känslan att köra på solsken är obetalbar!