Engelska energibolaget Gridserve håller på att bygga framtidens elbilsmack nära Braintree i Essex, nära Stansted flygplatsen. Den beräknades bli färdig till sommaren – innan Covid-19 slog till, nu får vi se om planerna håller.
Upp till 24 elbilar ska kunna snabbladda samtidigt med upp till 350 kW medan förarna och passagerarna kopplar av i huvudbyggnadens lounge, café eller livsmedelsbutik. Det finns även Internet, mötesrum och utbildningscenter där man kan lära sig mer om elbilar och förnybar energi. Man ska även kunna hyra och testköra olika elbilar.
Gridserve satsar en miljard pound på att bygga 100 liknande anläggningar över hela Storbritannien. De säger sig redan ha utsett platserna för dem – dock utan att presenterat någon karta över framtida anläggningar. Gridserve har heller inte avslöjat hur mycket laddning kommer kosta, enbart att de kommer ha citat “den mest konkurrenskraftiga prissättningen”.
Bilarna kommer främst laddas med solel, men solpanelerna på taket ovanför laddarna och butiken håller bara en bråkdel av alla solcellerna.
Gridserve har byggt solcellsanläggningar sedan 40 år tillbaka med sammanlagt effekt på över en gigawatt. Ovan syns deras senaste och största bygge, anläggningen utanför York är på 34.7MWp och contrainarna du ser mitt på bilden huserar 30 MWh batterier. De har även en snarlik anläggning på 25.7MWp utanför Hull.
Det ser ju fint ut. Fast…
Kolla in den vita bilen på bilden högst uppe i artikeln. Ponera att den är en Tesla: hur du än vrider och vänder bilen kommer dess laddlucka ändå vara för långt borta från laddaren… (och ja, engelska Teslor må ha ratten “på fel sida” men laddporten är fortfarande på samma ställe som vi, vänster bak.) Det kommer vara många elbilister som får irra runt ett tag innan de hittar rätt plats med laddaren på rätt sida för sin bil.
Och hur ska man ladda om man har släp? Utan att blockera för andra?
Sen skulle man även önskat att taket med solceller sträckte sig hela vägen till huvudbyggnaden. Så man slipper bli blöt när det regnar.
Petitesser måhända, men med lite smartare planering skulle anläggningen ha blivit ännu bättre.
TCS tre år sedan: Supercharger lounge
Det här med taket har Tesla heller inte lyckats med på sin Supercharger lounge. Visst, den ligger i soliga Kettleman City i Kalifornien, så regn är inte lika stort problem där som i England – men det är ju skönt att slippa brännande solen också.
TCS två år sedan: Framtidens energimack
I vårt grannland Norge är det Circle K som vill bygga om sina bensinmack till energistationer där även elbilar ska kunna ladda. Största anläggningen med 26 snabbladdare finns vid Kjerlingland nära Lillesand vid Norges sydspets.
Ska man anta att dessa byggs med energilager och även säljer el till nätet då behovet finns ?
I Polen har det faktiskt byggts en elbilsmack. “Bara” 4 platser till att börja med men känns väl genomtänkt.
https://youtu.be/ekDKPpPiDjs?t=149
Polen har ju inte riktigt fått igång sin försäljning av elbilar, så tänker att det är ganska lugnt med 4 platser i dagsläget. 🙂
Jag är för lat för att lära mig polska. Men är det rätt uppfattat att man kan betala med vanligt bankkort utomhus? Smart med skärmen inne i caféet som visar hur det går med laddningen. Bra med en stor skylt vid vägen, precis som vi är vana med från avgasbilarnas tidevarv.
Koppla in och tryck på start på skärmen. Kod kommer upp för access till lounge. I kiosken som är bemannad dagtid kan man köpa kaffe, macka, wrap, m.m. Loungen har skärm med status för laddning. När man är klar betalar man med kort vid automaten som står vid ingången. Inga brickor eller appar. Stor skylt vid vägen informerar om priset. Anläggning drivs av en lokal entreprenör som äver har ett taxibolag med elbilar.
Ingen tak kana hindra regn i england. regnet kommer från sidan 😉
Det låter fantastiskt, man får hoppas att designen inte är huggen i sten, vilket den sällan är när det är CGI. Att gå från bilen till loungen antingen på vägen som är så smal, eller korsa vägen för att gå till avdelaren, eller kryssa mellan laddare och takstolpar är inte optimalt, något av det.