Kvick eller Midnatts silver

Silver_Quicksilver

Om inte fifty så i alla fall two shades of grey. Det är det Tesla nu har infört på sina Model Y bilar. Beställer du en bakhjulsdriven Tesla Model Y har du de välbekanta nyanserna Pearl White, Solid Black, Midnight Silver, Deep Blue och Red att välja mellan.

Men beställer du en Model Y Long Range eller Performance byts färgvalet Midnight Silver ut till den betydligt ljusare varianten Quicksilver. Ovan bild visar skillnaderna mellan nyanserna. Även priset visar nyansskillnader: 17 500 kronor för bakhjulsdrivna Teslans Silver Metallic men 32 500 kronor för nya Quicksilver färgen.

Red_MidnightCherry

På liknande sätt har även bakhjulsdrivna modellens Red Multicoat färg (22 000 kr) bytts till den mörkare nyansen Midnight Cherry Red (35 000 kr) på Long Range och Performance modellerna.

Både Quicksilver och framför allt Midnight Cherry Red är mycket mer komplexa färgnyanser än dem de ersätter, med små skiftningar beroende på betraktelsevinkel och belysning som uppnåtts genom att spraya lager på lager av metallicfärg och lack. Se färgerna “live” i videon nedan.

“Endast Giga Berlin kan skapa dessa färger” twittrade Elon Musk i fredags, “eftersom lackeringsverkstaden specialbyggdes för att kunna applicera många fina lager av färg, vilket ger den en komplexitet som annars inte är möjlig.”

Färgerna är därför endast tillgängliga för oss i Europa. Anledningen varför den bakhjulsdrivna Model Y inte har de nya färgerna är att den modellen fortfarande tillverkas i Kina och skeppas till oss i Europa. Teslas fabrik utanför Berlin tillverkar än så länge endast Long Range och Performance modellerna.

Många väljer silverfärgade bilar för att slippa tvätta dem lika ofta, smutsen ska inte synas. Vi får hoppas att den nya silverfärgen är mer anpassad europeisk damm och smuts då den gamla Midnight Silver hade en för mörk nyans, smutsen syntes i alla fall.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • One Response to Kvick eller Midnatts silver

    1. Pingback: Rundtur i Berlinfabriken – Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar