Laddbara bilar har gått om bensin- och dieseldrivna

Drivmedel2019-2020

Trendbrottet är tydligt: nu säljs det fler laddbara bilar i Sverige än bensin- och dieseldrivna.

Ovan graf från car.info jämför antal nyregistrerade bilar månad för månad de senaste två åren. I fjol dominerade fortfarande försäljningen av bensin- och dieseldrivna bilar över de laddbara bilarna (elbilar + laddhybrider). Det registrerades runt 13 tusen nya bensin- respektive dieseldrivna bilar per månad – mot runt fyra tusen laddbara.

Men i år har nyregistreringarna av bensin- och dieselbilar halverats till runt sju tusen bilar per månad – medan antal nyregistrerade laddbara bilar bara ökar och ökar. Det säljs dubbelt så många laddhybrider nu som i början av året, och dubbelt så många elbilar också!

Trendbrottet kom i september i år: nu säljs det fler laddbara bilar i Sverige än traditionella bensin- och dieselbilar.

Har din granne skaffat en bil nyligen är det mer troligt att den är laddbar än att den är en traditionell bensin- eller dieselbil!

Redan i juli blev laddbara bilar mer vanliga än dieselbilar bland nyregistreringarna och i september passerades bensinbilarna också.

Enorma puckeln vid årsskiftet berodde på nya bonus/malus regler som infördes då. Folk passade på att köpa avgasbil innan de blev dyrare. Försäljningen av traditionella bensin- och dieselbilar har rasat markant sedan dess.

Medan vissa fortfarande undrar om hur många år de laddbara bilarna kan ta över har de i själva verket redan gjort det.

Nu gäller det att makthavarna, parkeringsbolagen, bostadsbolagen och laddaktörerna inser detta och sätter fart i utbyggnaden av Sveriges laddinfrastruktur! Nu är det inte avlägsna planer längre som behövs – utan laddstolpar här och nu. Bilarna är redan här, de säljs just nu och köparna vill kunna ladda dem där de bor, där de jobbar, där de handlar.

 


Rekord2020-09REKORD: elbilar 12% av alla nyregistrerade bilar

11.7% av alla nyregistrerade bilar i Sverige var rena elbilar i september i år. Vi kollade vilka elbilar som är populärast och varför antal nyregistrerade elbilar varierar så våldsamt mellan månad och månad.

 

Bookmark the permalink.
  • Björn Fredriksson Möller

    Rubriken är missledande även om det underliggande budskapet är bra. Om man räknar bensin+diesel+mildhybrider och andra självladdande hybrider tillsammans på samma sätt som man klumpar elbilar och laddhybrider till laddbara är de laddbara inte riktigt ikapp än. Det som är utelämnat är då smågrupperna biogasbilar och etanolbilar som visserligen är avgasbilar men är CO2-synpunkt väl så bra som laddbara bilar. https://www.car.info/sv-se/stats/compare/?from=2019-01&to=2020-10&period=m&vd=1&et0=3.12.13.14&et1=1.2.4.5.19.20.21&brand0=&brand1=

  • Pontus

    Detta gör ju tyvärr att följande är fel också: “Har din granne skaffat en bil nyligen är det mer troligt att den är laddbar än att den är en traditionell bensin- eller dieselbil!”. Att de är en diesel- eller bensinbil är 14 på 24 och att det är en laddbar bil är 10 på 24. Ska man vara petig så :-)

    • Björn Fredriksson Möller

      Ja, och egentligen lite mer fel. Räknar man med s k mildhybrider och hybrider till de bensin/diesel-drivna så är det 10 av 30 för de laddbara respektive 20 av 30 för de som får all sin energi från bensin eller diesel.

  • Filip

    Tycker ändå att det inte är helt klart även med din alternativa rubrik. Tycker att man kan missförstå rubriken på samma sätt även där. Ibland är inte språket tillräckligt bra helt enkelt. Möjligen hade det varit ännu bättre att skriva:
    “Nu säljs det fler laddbara bilar i Sverige än bensin- respektive dieseldrivna”