Trendbrottet är tydligt: nu säljs det fler laddbara bilar i Sverige än bensin- och dieseldrivna.
Ovan graf från car.info jämför antal nyregistrerade bilar månad för månad de senaste två åren. I fjol dominerade fortfarande försäljningen av bensin- och dieseldrivna bilar över de laddbara bilarna (elbilar + laddhybrider). Det registrerades runt 13 tusen nya bensin- respektive dieseldrivna bilar per månad – mot runt fyra tusen laddbara.
Men i år har nyregistreringarna av bensin- och dieselbilar halverats till runt sju tusen bilar per månad – medan antal nyregistrerade laddbara bilar bara ökar och ökar. Det säljs dubbelt så många laddhybrider nu som i början av året, och dubbelt så många elbilar också!
Trendbrottet kom i september i år: nu säljs det fler laddbara bilar i Sverige än traditionella bensin- och dieselbilar.
Har din granne skaffat en bil nyligen är det mer troligt att den är laddbar än att den är en traditionell bensin- eller dieselbil!
Redan i juli blev laddbara bilar mer vanliga än dieselbilar bland nyregistreringarna och i september passerades bensinbilarna också.
Enorma puckeln vid årsskiftet berodde på nya bonus/malus regler som infördes då. Folk passade på att köpa avgasbil innan de blev dyrare. Försäljningen av traditionella bensin- och dieselbilar har rasat markant sedan dess.
Medan vissa fortfarande undrar om hur många år de laddbara bilarna kan ta över har de i själva verket redan gjort det.
Nu gäller det att makthavarna, parkeringsbolagen, bostadsbolagen och laddaktörerna inser detta och sätter fart i utbyggnaden av Sveriges laddinfrastruktur! Nu är det inte avlägsna planer längre som behövs – utan laddstolpar här och nu. Bilarna är redan här, de säljs just nu och köparna vill kunna ladda dem där de bor, där de jobbar, där de handlar.
REKORD: elbilar 12% av alla nyregistrerade bilar
11.7% av alla nyregistrerade bilar i Sverige var rena elbilar i september i år. Vi kollade vilka elbilar som är populärast och varför antal nyregistrerade elbilar varierar så våldsamt mellan månad och månad.