Att påstå att Tesla Model 3 produktionen går enligt plan i dessa tider kommer nog ge mig “blåögd Teslafantast av grövsta graden” stämpeln i mångas ögon.
Men så här är det: Tesla Model 3 produktionsramp går faktiskt helt enligt plan – fast inte senaste plan.
Folk har kort minne. Teslas originalplan för att släppa Model 3 var -vilket de först berättade om i 2014- produktionsstart mot slutet av 2017 och full leveranstakt på 10,000 bilar i veckan mot slutet av 2020. Ingen trodde då att de skulle kunna hålla det schemat. Ingen. (Inklusive undertecknad.)
Det som sedan hände 31 mars 2016 var att hundratusentals kunder förbeställde Tesla Model 3. Tesla blev tagna på sängen av massiva efterfrågan som till och med överträffade deras vildaste fantasier. Elon Musk beordrade då att försöka snabba upp lanseringen.
Den 4 maj 2016 berättade Elon Musk på ett aktieägarmöte att produktionsstarten av Model 3 ska tidigareläggas till juli 2017. Det datumet var så “omöjligt” att inte ens den evige tidsoptimisten Elon Musk själv trodde på den. Det var endast ett datum för underleverantörer men de räknade med att vissa skulle inte kunna hålla deadline så produktionen skulle starta senare. Samtidigt berättade Musk om att de även skulle försöka snabba på produktionsrampen och nå 10,000 bilar i veckan inte år 2020 utan redan mot slutet av 2018.
Det var svårt att motstå frestelsen när hundratusentals kunder stod i kö för att köpa. De första planerna -som redan var så optimistiska så ingen trodde Tesla skulle kunna hålla dem- ersattes med nya ännu mer optimistiska. Det är de planerna folk nu kommer ihåg.
När så de första bilarna levererades den 28 juli 2017 lyckades faktiskt Tesla leva upp till de nya överoptimistiska planerna. Enligt originalplanen från 2014 skulle Tesla Model 3 inte släppas förrän mot slutet av året – nu blev produktionsstarten flera månader tidigare.
Elon Musk fick dock bittert ångra att han gick ifrån originalplanen, och framför allt att han öppet berättade om företagets nya tidsplaner. Som snabbt visade sig vara alldeles för ambitiösa. Produktionstakten kunde inte öka i samma takt de nya planerna hoppades på – utan ökningstakten blev i linje med de första planerna.
Enligt originalplanen skulle ungefär tusen Model 3 tillverkas i veckan nu. Och produktionstakten är nu just i de trakterna.
Elon Musk fick revidera ner sina nya planer undan för undan, månad för månad. Folk minns bara dessa senaste revideringar och pratar om kris – istället för att bli imponerade över att Tesla faktiskt lyckats hålla original produktionsplan från 2014, som jag betonar än en gång ingen trodde var möjlig när de presenterades.
Problemet med Elon Musk är att får han en fråga svarar han sin mest optimistiska förhoppning. Varje gång Elon säger något står nog en mellanchef bakom kulisserna och bankar huvudet i väggen “så kan han väl inte säga!” En lite mer slipad företagsledare skulle ha introducerat nya aggressiva planen internt men skulle inte berättat om det externt. Då skulle allas förtroende varit på topp när Tesla följer sin produktionsplan från 2014.
Tesla har hittills tillverkat 10,000 Tesla Model 3, vilket har gjort den till den mest sålda elbilen i USA. Det levereras fler Tesla Model 3 i USA än Chevrolet Bolt och Nissan Leaf. Tillsammans. Trots knagglig produktion och vecko-produktionssiffror en bråkdel av slutmålets.
De senaste dagarna har vi dessutom hört om produktionsstopp på tillverkningen av Tesla Model 3. Mellan 20-24 februari stod Model 3 produktionslina still medan fabriken byggdes om för att bygga bort flera flaskhalsar i produktionen. Istället för att försöka dutta lite under pågående “produktionshelvete” tog Tesla istället beslutet att stoppa allt och satsa på ordentlig ombyggnad istället. Få minns att Tesla gjorde exakt likadant i juli 2014 när Model X produktion skulle komma igång. Att bygga om och förbättra fabriken är inte tecken för kris – tvärtom.
Bloombergs berömda Tesla Model 3 production tracker, där de dag för dag försöker uppskatta Tesla Model 3 produktionstakt har visat att sidan handlar just om uppskattningar då de uppgav en produktionstakt på 917 bilar för veckan då produktionen helt stod still – och 733 resp 655 bilar för veckorna efter händelsen. Dippen i produktionen kom med fördröjd effekt i deras graf. Nu har produktionssiffrorna åter vänt uppåt även i deras graf men hur mycket effekt ombyggnationen hade får vi se först om några veckor.
I fredags berättade vi om första körningen med riktig last av Teslas långtradare. Halvvägs på resan mellan Gigafabriken och bilfabriken i Fremont stannade långtradarna vid en Supercharger. Inte för att ladda utan för att kontrollera lastbilarnas olika delsystem och anteckna. När de sedan åkte iväg visade Tesla hur annorlunda trafiken kommer bli med elektriska lastbilar:
Inga problem att följa med i trafikrytmen. Snarare tvärtom. Och drar du på volymen riktigt-riktigt högt kan du rent av höra motorerna. För en diesellastbil skulle du behövt dra ner på volymen istället – för en bråkdel av accelerationen.
Tack Tibor för ett gott morgonskratt! Jag kan se framför mig hur ett antal ansvariga står bakom scen och får diverse utbrott när Elon tillkännager sina planer. Hoppas att ingen fick bestående men av sin “headbanging”.
Nej, säga vad man vill om Elon Musk men någon lättsam chef är han inte. Det gäller att kunna hålla hans höga tempo och ha samma framtidstro för att kunna platsa i arbetsstyrkan. Heja Tesla!
Semi-accelerationen är klart imponerande och det är ju inte utan att man undrar hur många chipspåsar som ligger på flaket! (Chipspåse är väl numera en vedertagen viktenhet, eller hur?)
Tack och lov visar även Toyota att eldrivna lastbilar accelererar toksnabbt – även fullastade:
https://www.youtube.com/watch?v=Od81_2mglRE
De följer säkert de initiala planerna. Dock är det så att höjer man förväntningarna allt eftersom och sedan reviderar igen är det alltid de “bästa” siffrorna folk fokuserar på. Även om det är bättre än vad man sa från början ses det som ett nederlag. (Det är däför jag inte sysslar med aktier. En aktie kan gå upp även om företaget visar minus medans vid ett företag som visar plus där kan aktien backa. Allt för att man inte uppfyller marknadens förväntningar. Plus är bättre än minus i min värld)
Om man kan välja tidigare planer kan man ju ta vilken plan som helst. Den initiala planen var att bluestar (model 3 innan den hette model e, a jag vet det är snurrigt) skulle komma ut 2016 t.ex. Nej jag tycker att man ska hålla sig till den plan de har lagt ut senast, de ska komma upp i 2500 ex/vecka i slutet av mars. Jag tror inte riktigt att de är där än.
Skön vinkel! Man kan ju fråga sig om resten av bilbranschen är så mycket bättre när de tekniskt sett håller sina tidsplaner. Sjuttielva elbilsmodeller i nya elbils-program/strategier från och med år x står det i rubriken och ingressen, och när man kommer till det finstilta så räknar de hybrider och pluginhybrider som elbilar. Relevanta antal riktiga elbilar, alltså >200 miles räckvidd och riktig snabbladdning ligger 2, 3, 4 eller fler gånger längre in i framtiden.
Volvo PV skulle lägga ner sin dieselmotorutveckling, låter som de ska släppa dieselmotorerna väldigt snart. I verkligheten ska de i princip inte utveckla någon helt ny dieselmotorgeneration, vilket i sig inte betyder särskilt mycket i praktiken. De kan fila vidare på vad de har tills löftet är glömt och förlåtet om det mot förmodan skulle visa sig att det skulle bli relevant att utveckla en ny dieselmotor.
Vem räknar hybrider som elbilar? Det har jag nog aldrig sett, “elektrifiering” brukar vara begreppet som används för att klumpa ihop bilar som har någon form av elektrisk framdrivning. Allt från 48V mildhybrider till BEV:ar. Både BMW och Volvo har ju relativt tydliga och offentliga planer på när deras kommande BEV:är ska lanseras.
Riktigt så enkelt är det inte, visar det sig att de behöver en helt ny generation om några år så behöver de börja med utvecklingen nu. Vilket de har sagt att de inte ska göra, förmodligen för att frigöra resurser till utvecklingen av komponenter och system för eldrift.
Men det är klart, fortsätter folk att efterfråga dieselbilar i större volymer säg 5 år fram i tiden, lär de få krypa till korset och utveckla en ny generation. Men detta scenario tror Volvo inte är sannolikt, uppenbarligen. Och Volvo har nog vid det laget även tappat den mesta specialistkompetensen som krävs för nyutveckling av dieselmotorer, vilket gör det scenariot än mer osannolikt.
Kort och gott handlar ju allt om vad kunderna efterfrågar, och förmodligen kommer vi ha både eldrift och förbränningsmotordrift parallellt i ett antal år till. Människors behov och förutsättningar ser annorlunda ut, speciellt om man tittar globalt.
“Vem”, vaddå vem? Ifrågasätter obstinata fjortisar fortfarande det de inte förstår med att fråga vem som gör något?
Det är inte alls ovanligt att både tillverkare och journalister pratar om tillverkares elbilsprogram, och hänvisar till de hybrider och laddhybrider som är det enda de har planet på att tillverka i relevanta antal under flera år som inledning på deras elbilsprogram.
Haha spänn av lite, personangrepp är tramsigt, speciellt när det kommer från någon som inte verkar ha full koll på läget själv. Det var en stilla undran bara, tänkte att du kanske hade schyssta källor. Vad journalister säger får stå för dem, med några undantag är det en inkompetent yrkesgrupp, speciellt när det gäller teknik.
Här kommer lite fräsch killgissning från min sida.
Anledningen till den reviderade planen till 2018 är att model 3 skulle vara gammal redan innan alla fått den med tidigare takt när så många bokade. Det skulle ge övriga spelare en chans att komma ikapp eftersom många inte kan växla upp på en S/X. Model 3 måste ha ett ordentligt fäste på marknaden innan model Y kommer annars skulle de kanibalisera på varandra.