Nu när det är mindre än en månad kvar till julafton är frågan åter på tapeten: hur bra kan en bil designad i soliga Kalifornien vara som vinterbil?
Väldigt, väldigt bra påstår Tesla Motors Europa i ett e-mail och Youtube-klipp de har skickat till blivande kunder, och enligt det vi har hört från Kanadensiska och Norska Tesla-ägare är vi beredda att hålla med.
Model S har avancerad värmekontroll av sina batterier, där spillvärme från inventern och elmotorn värmer batteripaketet. Dessutom kan hela bilen förvärmas med hjälp av el från vägguttaget innan avfärd via Teslas mobilapp.
Trots att bilen är bakhjulsdriven är den ovanligt stabil på halt underlag, tack vare antisladdsystemet. I en gammaldags bil arbetar antisladdsystemet mot motorn: motorn vill driva på hjulen, men antisladdsystemet kämpar emot – bromsar hjulen, påverkar kopplingen och gaspådraget. Alla dessa sätt att påverka innehåller tidsfördröjningar. I Tesla Model S arbetar antisladdsystemet med motorn, det är i själva verket en del av motorns styrning. Det är själva elmotorn som minskar varvtalet ögonblickligen när det behövs på grund av vägunderlaget. I och med att elmotorn har mindre rörlig massa kan den reagera mycket snabbare än bensinmotorer.
Räckvidden på vintern har vi skrivit ett antal artiklar om här på Tesla Club Sweden. (här, här, här) Vi har empiriska data som visar att Nissan Leaf tappar ca 15-30% av sin räckvidd i vinterkylan. Tyvärr har vi inte sett någon sådan utredning om Model S än.
Kanske dags att ändra på det. Det här är en utmaning till er svenska Tesla Model S ägare: logga bilens räckvidd nu på vintern! Berätta sedan på vårt forum om era upplevelser. Det är så många tvivlare där ute som måste få se svart på vitt hur bra Tesla Model S fungerar i svenska vinterförhållanden.
Det perfekta inlägget borde innehålla en långtur (över 30 mil) som gjorts på sommaren och exakt samma tur på vintern. Helst en tur där bilens batterier är nästan tömda på slutet. Då kan man jämföra den sanna räckvidden (inte den som bilens dator uppskattar). Naturligtvis med utförlig redovisning av yttertemperatur och väglag.
En annan viktig fråga vi vill se mer diskussion om i forumet är vilka vinterdäck ni har satt på era bilar?
I fjor gjordes en test i. Norge, rätt underhållande att se.
http://www.dbtv.no/?vid=2869148775001
Märk att testen gjordes med en amerikansk modell.
Själv har jag hatt bilen sen sept, vintern har inte kommit rejält här (60 km sydost om Oslo). Men halkigt är det. Tycker den klarar av sig på hyfsat sätt.
Mina största problem är Tesla-organisationen – eller rättare, saknadet av den…
Många motiverade o serviceinställda människor, men procedurer o informationsflödet är inte som det borde vara. Hoppas ni får set bättre!
En fråga: skall åka E45:an från Karlstad till Sveg. Har endast fått 400V/16A adapter. Någon som vet hur/var jag kan ladda litet snabbare än 230V/16A.
På uppladdning.nu kan du filtrera efter 400V/16A laddstationer. Är du van vid fina norska Superchargers så bered dig på en chock.