Tesla Model X skulle enligt originalplanerna lanserats redan på slutet av 2013, men ser nu ut av allt att döma att börja levereras mot slutet av i år. Vad beror dessa två års fördröjning på?
Elon Musk gav ett exempel på orsakerna redan förra året då han berättade om problemen de hade med falkvingedörrarnas tätningslister, att få dem att sluta tätt. Den nyheten blåstes (naturligtvis) upp av medierna, som något slags oöverkomligt tekniskt hinder som fördröjde bilarna. Fast när Elon nämnde problemet var det redan löst, enligt honom.
Nu rapporterar Transport Evolved om några andra orsaker som fördröjt lanseringen. Falkvingedörrarna orsakade ännu mer huvudvärk för ingenjörerna, förutom deras tätning: deras stora dörröppningen innebar att dörrarna måste ha extra kraftiga, och därmed tunga balkar i dem för att skydda passagerarna mot sidokollisioner. Och tunga dörrar innebär mer belastning på motorerna som öppnar dem och på gångjärnen och deras infästningar i sprött aluminiumkaross. Tittar man noga på dörrarna i teaserbilden som har släppts om Model X och jämför dem mot första prototypens dörrar ser man att de har bantats ordentligt i tjocklek – säkerligen för att hålla vikten nere.
Tesla Motors hoppades slippa utrusta bilarna med backspeglar, för att minska luftmotståndet. De ville montera små kameror som tittade bakåt istället och presentera deras bild på bildskärmar på instrumentbrädan. Inte nog med att backspeglar är stora och otympliga, de måste för funktionalitetens skull även vara platta på baksidan, vilket skapar luftvirvlar och därmed stort luftmotstånd. När bilen i övrigt är så extremt optimerad för lågt luftmotstånd kan två backspeglar innebära uppemot 25% i ökad luftmotstånd!
Det var backspeglarna som skulle varit det magiska tricket som gjorde att den mycket större Model X skulle med samma batteri ändå få samma räckvidd som Tesla Model S. Elon Musk gick tidigt ut och lovade samma fina räckvidd för Tesla Model X som Model S bilarna – som pga lägre taklinje hade mindre frontarea och därmed mindre luftmotstånd. När myndigheterna vägrade släppa kravet på backspeglar hade Tesla Motors ingenjörer en till synes omöjlig dilemma framför sig: hur klara kravet på längre räckvidd trots större bil och samma batterier?
Lösningen blev införande av fyrhjulsdrift. Det må låta konstigt, och har inte ens slagit igenom på fyrhjulsdrivna Model S räckviddssiffror än, men med fyrhjulsdrift och dubbla motorer kunde ingenjörerna optimera ena motorn för snabb acceleration och den andra för höga farter, med två olika utväxlingar på dem. På så sätt kan fyrhjulsdrivna elbilar få mindre förbrukning och därmed längre räckvidd än bakhjulsdrivna – tvärtemot bensinbilar. De nya motorerna är dessutom optimerade för lägre förbrukning än de gamla.
Nästa stora problem var dragkroken. Åter igen gick Elon Musk tidigt ut och bekräftade att Tesla Model X skulle utrustas med dragkrok och bli en stark dragbil. Problemet med dragkrok är dock att då kommer folk försöka dra tunga laster, långt. Att räckvidden minskar om man tex drar en husvagn är egentligen naturligt, men kommer ändå basuneras ut av låtsasförvånade journalister. Bilarna måste dock klara minst 20 mil även om de drar tunga last, så Tesla Motors Supercharger nätverk av laddstationer kan utnyttjas.
Största problemet med dragkrok och tunga laster är dock att motorn då kan bli överbelastad. Elmotorer tål egentligen överbelastning mycket bra – bara de har en chans att kyla ner sig sedan. Varje gång du trampar gasen i botten i Model S överbelastar du egentligen dess elmotor, men sedan när du lättar på gasen kan den kyla ner sig igen. Hårdkör du dock bilen några minuter kommer de gula linjerna i hastighetsmätaren och bilens toppeffekt begränsas för att skydda motorn, drivkretsarna och batterierna från överhettning. Att köra med husvagn i uppförsbacke motsvarar samma belastning på motorn som hård acceleration. Tesla Model X måste klara av sådana belastningar längre tidsperioder utan att tappa för mycket i effekt.
Tesla Motors ingenjörer sägs därför ha designat om Model X kylsystem till att bli mycket effektivare än Model S så den ska klara hög belastning bättre och längre. Den bättre kylningen kommer då medföra förutom bättre effekt när bilen drar last även bättre effekt under längre tid vid tex bankörning. I och med att Model S och Model X endast är två olika karosser på samma bottenplatta medför den nya kylningen att vi nästa år troligtvis även kommer att få se en ny version av Model S också, med nya kylningen, som ska då även klara bankörning. Allt vi begär är 10 minuter fulleffekt istället för dagens 3, så bilen klarar ett varv på Nürburgring 😉
Slutligen sägs stolarna i slutliga versionen av Model X bli något mycket häftigare än de som var i prototypen. Det ryktas om att stolarna i mittenraden kommer att vrida sig utåt för att underlätta i och urstigning, och att de ska även kunna snurra runt och vikas ihop så att inredningen blir mycket mer flexibel än i motsvarande bilar. En av anledningarna till att Tesla Motors inte vill visa upp slutliga versionen av Model X innan de ska börja levereras sägs vara de revolutionerande stolarna.
TCS ett år sedan: Spegel, spegel på Teslan där
Vår nyhet för ett år sedan handlade också om Tesla Model X backspeglar. Tesla Motors försökte då övertyga myndigheterna om att få släppa bilen utan riktiga backspeglar. Vi undersökte bla svensk lagstiftning och såg att den kräver riktiga backspeglar på bilarna.
Bra artikel/inlägg! Vet du även i vilket prisintervall Model X hamnar, tummen-pekfinger?
Det återstår att se. Elon har sagt 10% mer än motsvarande Model S – men då menar han nog D-modellerna. Och han sa det över ett år sedan, sen dess har det inte sagts nåt.
Volkswagen XL1 har ju inga backspeglar, hur kan den vara tillåten?
Inte i USA va?
Nej, den säljs bara i Europa!
Men tidigare i artikeln så tror jag att det stod att vanliga backspeglar är ett krav i Sverige också, vilket isåfall inte stämmer…
Det var ett år sedan jag grävde i det där, då stod det ganska så tydligt att bilar måste ha backspeglar.
Volkswagen XL1 säljs inte i volymer, det har väl byggts 50 bilar, de kan ha fått dispans. (Finns det öht nån VW XL1 i Sverige?)
Trodde att dragkroken bara skulle kunna användas till typ cyklar och annat lätt. D va d senaste jag hörde iaf.
Det är de tredjeparts dragkrokar som säljs till Model S som är såna.
Till Model X har det alltid hävdats den skulle få “riktig” dragkrok.