Nya Nissan Leaf

Leaf2carscoops

Det har dykt upp detaljer om Nissans kommande nya Leaf elbil. Officiellt kommer den visas upp först i höst. Men YouTube-kanalen Electrified Journeys Japan fick redan vara med om en testkörning av den. Själva videon har tagits bort sedan dess (på grund av Nissans advokater får vi förmoda) men sammanfattningen finns kvar på bland annat Pushevs websida:

Nästa generations Nissan Leaf får enligt källan 40 kWh batterier. Större än dagens 30 kWh, men långt efter Chevrolet Bolt (och dess europeiska systerbil Opel Ampera-e) och Tesla Model 3 som alla får runt 60 kWh batterier. Det ryktas om att Nissan inte fick till batteriavtalet de önskade med LG Chem (som även levererar batterierna till Bolt/Ampera-e) utan tvingas fortsätta använda sina egenproducerade batterier. (Batterierna i dagens Leaf tillverkas av Nissan själva).

Räckvidden med mindre batterier blir också kortare, det pratas om runt 20-25 riktiga mil. Medan det är längre än dagens Leaf klarar (runt 17 riktiga mil) kommer det inte riktigt upp i samma liga som Bolt och Model 3 som båda ska klara över 30-35 mil.

Utan teknologin från LG blir det även svårt att pressa in mer effekt i batteripacket, så versionen med 60 kWh batterier och starkare elmotor med snabbare acceleration som det ryktades om kanske inte blir av. Men viktigt att komma ihåg är att allt detta är än så länge bara spekulationer.

Ett rejält problem med dagens 30 kWh Leaf är att batterierna överhettas vid långa motorvägsturer på sommaren. Efter en snabbladdning är batterierna så pass varma att laddeffekten begränsas vid nästa snabbladdning. Detta på grund av att Nissan Leaf saknar batterikylning. Ska Nissan lyckas klämma in ännu mer effekt i samma batteripack måste de lösa kylningen av batterierna. Antingen luftkylning som i tex Renault Zoe, eller kylvatten som i Bolt/Ampera-e. Speciellt om de siktar på att eventuellt kunna höja laddeffekten från dagens 50 kW.

Det enda positiva mot Ampera-e och Model 3 verkar just nu vara Nissan Leafs pris, som verkar hamna runt €30,000 istället för sina konkurrenters €40,000. Många kan nöja sig med en enklare men rejält billigare elbil.

Utseendemässigt verkar Nissan ändra mycket på bilens nos och baklucka men behåller exakt samma kabin som idag. Bilden högst uppe är Carscoops vision av hur nästa Leaf ska se ut – den prototypen vi hittills har sett av bilen var maskerad med soppåsar(?!).

Passagerarkabinen är exakt som dagens Leaf – inklusive de karakteristiska små “bananfönstren” vid backspeglarna. Nosen däremot verkar mycket snyggare på nya Leaf – ganska så lätt gjort med tanke på hur vämjeligt den gamla såg ut.

Vid Consumer Electronics Show i Januari avslöjade Nissan att nya Leaf kommer utrustas med deras ProPilot teknologi, som ska klara av att framföra bilen på motorväg. Ungefär som dagens Tesla autopilot alltså.

Kommer en ansiktslyft Nissan Leaf med mindre batterier än sina konkurrenter räcka för att vinna kunder på morgondagens elbilsmarknad? Det får vi se. Nissans trumfkort kan bli det lägre priset – och tillräckligt med produktionskapacitet. De har ju redan idag tre fabriker runt om i världen (i England, USA och Japan) som tillverkar Leaf. När både Opel och Tesla ber folk ställa sig i årslånga köer kan Nissan vinna kunder genom sitt lägre pris och snabba leveranstider.

 


TCS tre år sedan: All our patents are belong to you

För tre år sedan berättade vi om att Tesla Motors har släppt alla sina patent fria att användas av vem som helst. Elon Musk twittrade om nyheten med en vinkning åt SEGA Mega Drive spelet Zero Wing från 1991. Inte många börsanalytiker som fattade det – och inte blev det bättre av Elons förtydligande heller.

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 2 Responses to Nya Nissan Leaf

    1. Mockasin says:

      Förra batteriskiftet var också lite av en besvikelse, många hade nog hoppats på mer än 30kwh.

    2. Filip says:

      Efter supermiljöbilspremie så blir det runt 250kkr vilket skulle kunna funka men interiören behöver verkligen få sig ett lyft isf samt att den skulle må bra av kanske 150hk. Då, tillsammans med lågt förmånsvärde, kan den konkurera med de lite finare golf modellerna och sälja riktigt bra.

    Lämna ett svar