Så märkeslojala är svenska Teslaägare

Lojal

“Den där Tesla-sekten har man ju hört talas om. De tillber sina bilar och Elon Musk. Värre fanatiker får man leta efter.” Så brukar det ofta låta när folk pratar om oss Tesla-ägare. Är det verkligen så? Ett sätt att ta reda på det är att fråga ifall folk kan tänka sig byta till andra bilar. Vår medlem spacecoin ställde frågan till Tesla Club Swedens medlemmar: hur märkeslojala är vi?

När du ska byta ut din nuvarande Tesla tänker du skaffa en ny Tesla, testa en annan elbil eller gå tillbaka till förbränningsbilar?

69% av våra medlemmar svarade att de är märkeslojala, de tänker köpa en Tesla även som nästa bil. Anmärkningsvärt höga siffror för ett så pass ungt bilmärke. Tittar man dock på inläggen i undersökningens diskussionstråd framkommer det att det inte är så mycket på grund av loggan i bilens nos folk vill köpa Tesla igen utan på grund av företagets helhetstänk: laddnätverket, bilarnas mediasystem, autopiloten med mera. Skulle andra tillverkare komma med liknande funktionalitet skulle de kunna överväga även deras bilar. Tvärtom mot bilden av oss som Teslasekt uttrycker många ägare djup oro över inlåsningseffekten, att så länge ingen annan erbjuder liknande funktionalitet och bekvämlighet i elbilsägandet ser de inget annat val än att fortsätta med Tesla.

28% av våra medlemmar tänker byta sin Tesla mot någon annan elbil nästa gång det är dags att skaffa bil. Enligt inläggen kan det vara andra bilars bättre ljudisolering och fungerande automatiska avbländning och vindrutetorkare som kan locka. Eller lägre pris när de insett att deras behov kan mötas även av enklare elbilar.

Traditionella biltillverkare borde dock oroas av att tredje val-alternativet tillbaka till förbränningsmotor endast fick 2% av rösterna. Har man väl skaffat en elbil byter man inte gärna tillbaka till avgasbil igen. Biltillverkarnas enda chans att vinna tillbaka Teslaägare är att lansera egna elbilar. De enstaka kunder som tycker att dagens Teslor inte passar deras livsstil eller körmönster och överväger byta tillbaka till avgasbilar räcker inte till för att hålla gamla bilfabriker och återförsäljare igång.

Varje ny elbilist är en evig förlust för de traditionella biltillverkarna. De har försvinnande liten chans att få kunden köpa en avgasbil någonsin mer. Deras enda chans är att producera egna elbilar – för lyckas de få fram en riktigt bra elbil har de stora chanser locka till sig kunderna igen, som faktiskt inte verkar vara särskilt märkeslojala alls. Fördelningen mellan de två första valen i vår undersökning verkar mer spegla folks förtroende för vad andra tillverkare kan komma med för elbilar än vilket märke det är på bilens nos.

 


Yes_NoLäs även: Folk som inte gillar elbilar är inte idioter

Nej, elbilar passar inte alla än. Folk har olika behov och skaffar därför olika bilar. Bara för att man har andra åsikter behöver man inte nödvändigtvis vara dum i huvudet.

Bookmark the permalink.
  • Marcus

    Även om man kanske köper en fossilbil igen så är det ju inte alls säkert att detta blir en fabriksny fossilbil. Det är ju ganska sannolikt att man kanske köper denna fossilbil bara under en övergångsperiod, dvs tills det kommer elbilar som är bättre än dagens. Och då skulle åtminstone jag inte köpa en helt ny fossilbil, utan snarare en som har några år på nacken. Det är alltså egentligen ingen vinst för tillverkarna det heller.

  • Axel Holm

    Jag är lite förvånad över att 28 % tänker sig en annan elbil än en tesla som nästa bil. Hade sattsat på ca 8 %. Nyfiken på vila elbilar de 28 % ser som mer lockande alternativ.

    • Erik

      Tyska premiumbilar som börjar släppas nu är väldigt lockande. Saknar komforten och tystheten från min mercedes. Men problemet är laddnätverket. Men blir räckvidden bättre på dessa bilar utan att bli extremt dyra så skulle de fungera för mig trots det dåliga laddnätverket. Detta är om 3 år för mig

      Så jag är en av de i 28%.

      • Axel Holm

        Okej, intressant. Själv kör jag tysk mellanklassbil (Passat b7 biogas). Hur mycket sämre är teslorna än mercedes med ljudnivå i högfarter, säteskomfort etc?

        Persoligen siktar jag in mig på ID7 (eller vad de kan komma att heta, passat fast el).

        • Erik

          Hade en e-klass kombi, för ca 500k med minsta motorn. Idag har jag model 3 LR 2021. Det är natt och dag, i Mercedesen kan man utan problem ha ett samtal i normal volym när man kör på e4annorr om Stockholm i 130km/h. Ljudet på stereon kan vara lite svagt och ändå hör man allt i musiken osv, och då är det ändå sämre högtalare i Mercedesen (standard).

          I Tesla så behöver man på samma sträcka överrösta bilen en aning när man pratar, och musiken är svår att höra utan att dra på musiken semihögt, men då går det inte att föra ett samtal ordentligt samtidigt.

          Mercedesen hade också luftfjädring bak, och var riktigt mjuk och skön, Tesla är betydligt hårdare.

          Inte för att jag förväntade mig att de skulle vara lika. Det är ju helt olika bilar verkligen. Är ju mer rättvist att jämföra med Model s. Men samtidigt är e klassen jag hade och model 3 i ungefär samma prisklass när man leasar genom företag.

          Men hade e klassen funnits som elbil, eller typ EQC fast med vettig räckvidd, men till samma pris som model 3, då hade det nog inte blivit Tesla längre.

    • Pontus

      EQS, det är bara det där med laddnätverket.

    • Tanaxia

      Finns väl en massa bra och vettiga alternativ nu för tiden? Så som jag ser det är det främst laddnätverket just nu som gör att Tesla fortfarande är ett väldigt lockande alternativ. Rent bilmässigt finns det nog många som föredrar andra märken. Men smaken är som baken. Bra med alternativ, alla tycker ju olika!

    • Richard :)

      Såg nya Audi e-tron GT rulla förbi vid övergångsstället, med sonens kompis pappa i.
      Fick samma vibbar som Tesla Model S 2014. Den var riktigt läcker.

      Tesla är inte ensam spelar längre och kan man leva med kortare räckvidd så skulle jag nog överväga en E-Tron, porsche taycan, eller polestar.

  • Storapa

    69% är förvånande lågt, om man tar hänsyn till urvalet (missnöjda Tesla-ägare hänger väl inte på TCS forum?).

  • Filip

    Själv skulle jag aldrig skaffa något annat än Tesla i dagsläget. Inte för att andra elbilar inte är bra utan pga vilka som bygger dem. De har haft tid på sig och kunde ha släppt nya elbilar likt Tesla redan 2013 om de hade viljan men det har de inte haft och har fortfarande inte. Nej, en elbil från en fosilbilstillverkare blir det inte. Alternativen då är t.ex. kinesiska rena elbilsmärken men jag undviker gärna att stötta kineserna mer än nödvändigt. Vad finns då kvar? Det kommer kanske några intressanta alternativ så som Lucid etc framöver. Om de kommer till Sverige med bra pris och ordnat laddnätverk, då ska jag överväga att eventuellt byta ifrån tesla.

    https://www.vibilagare.se/nyheter/uppgifter-ioniq-5-bara-i-mycket-begransat-antal

  • Michael Junge

    Helt enig. Har inte glömt Diesel-gate och hade hoppats flera inte glömd detta men minne verkar vara almen bristvara dessa dagar. Hade inte Tesla lyckads så bra som du gjort hade vi fortfarande varit tvungna köpa bensin eller diesel bilar idag. Nu har vi åtminstone ett val och flera kommer varje dag och det dessutom till det bättre.

  • Eldaria

    Funderar på om de 3 som valde att gå tillbaka till ICE, är det troll som inte har en elbil idag men svarade ändå? Annars är jag väldigt nyfiken på varför man skulle välja att gå tillbaka till en ICE om man kört elbil, jag kan förstå om man kanske inte gillar just Tesla eller ha haft mycket strul med sin Tesla, men att helt ge upp elbil om man redan haft en länge nog att vara vid en punkt var man funderar på att byta, så kan jag endast tänka en orsak, man har inte möjlighet att ladda hemma samt har långt till en super charger. För med räckvidden på en Tesla så skulle jag nog hellre välja att åka till en laddare än till en bensinstation. Skulle aldrig gå tillbaka till en bil som inte kör på el, fördelarna väger långt över nackdelarna jämfört med en ICE.