Nya forskningsrapporten Carbon footprint impacts of banning cars with internal combustion
engines från Chalmers räknar på hur mycket utsläppen skulle minska om Sverige införde förbud mot bilar med förbränningsmotorer år 2030 i linje med regeringens utredning. Rapporten räknar på olika scenarios, ifall avgasbilar förbjöds 2025, 2030 eller senare, ifall fossila bränslen ersattes med biobränslen i varierande grad, etc.
De kom fram till att “ett förbud 2030 räcker inte för att nå nationella politiska mål för transportsektorn, vilket kräver antingen ett tidigare förbud (dvs. 2025) eller ökad användning av biobränsle.”
På grund av alla olika scenarios är graferna i rapporten ganska svårtydda. Tack och lov sammanfattade tidningen Ny Teknik det mycket bra med vidstående grafik.
Utsläppen från svenska personbilar kommer minska från dagens 9 miljoner ton koldioxid till 3 redan till år 2030 på grund av ökande andel elbilar och laddhybrider och ökad användning av biobränslen. På grund av reduktionsplikten kommer till och med det vanliga bensin och diesel du köper på macken år 2030 ha 28% respektive 65% inblandning av biobränsle.
Ett förbud mot försäljning av bilar med förbränningsmotorer år 2030 skulle sedan snabba på förloppet. Till 2045 beräknas utsläppen från svenska personbilar ha minskat till när nog noll. Alla politiska beslut får fördröjd effekt på grund av svenska bilbeståndets medelålder på 17 år.
Forskarna räknade även på bilarnas hela livscykel, det vill säga utsläppen som sker även när bilarna tillverkas. De värden beror dock till stor del på hur snabbt och hur mycket bilfabrikerna kan minska sina egna utsläpp. Till 2030 kan dagens 5 miljoner ton kanske rent av öka med en miljon ton extra utsläpp på grund av den energikrävande processen att framställa alla batterier som kommer behövas till el- och laddhybridbilar. Till 2045 räknar dock forskarna med att nya sätt att tillverka batterier och bilar, samt nya fossilfria sätt att tillverka till exempel stålet till karosserna kommer minska på utsläppen från bilindustrin.
Det som dock framför allt slår oss är hur både regeringens utredare och Chalmers forskningsrapport pratar om förbud mot bilar med förbränningsmotorer. Vi på Tesla Club Sweden är övertygade om att det kommer inte behövas något förbud: ingen kommer vilja köpa avgasbilar år 2030!
Redan för fem år sedan gick norska regeringen ut med att inga bensin- eller dieselbilar kommer säljas i Norge efter 2025. Men de talade inte om något förbud: norska politiker menar att du ska rent teoretiskt kunna köpa en BMW med treliters bensinmotor även om fem år – men du kommer inte vilja. Elbilar kommer bli så billiga och bra tills dess att någon uttrycklig förbud kommer inte behövas.
Det är som med tjock-TV: det är inte för att de blev förbjudna som de försvann. Utan för att platt-TV blev så mycket bättre och billigare att ingen ville köpa tjock-TV längre! I början, på 90-talet var faktiskt platt-TV otroligt dyrt och sämre än traditionella TV apparater. Men i takt med att de blev billigare och bättre skaffade fler och fler platt-TV istället.
Och någon gång efter millennieskiftet blev det plötsligt pinsamt att ha en tjock-TV hemma! Folk kastade ut fullt fungerande apparater och åkte i ilfart till Elgiganten för att köpa platt-TV för “vi ska ha gäster i helgen och vad kommer de säga om de ser att vi fortfarande har en sån där fossil hemma?”
Undrar när det blir så för avgasbilar?
“Undrar när det blir så för avgasbilar?” – långt före 2030. Jag tror personligen på typ 2025 för den stora majoriteten.
Det finns en avgörande detalj som ingen verkar förstå. Vid en viss punkt blir det billigare att tillverka elbilar än bilar med förbränningsmotorer pga av Wrights lag. Dvs. när volymer dubblas så sjunker kostnaden med omkring 20 %. Så långt verkar rätt många vara med i resonemanget.
MEN när volymerna kraftigt minskar, så finns också en kostnadseffekt. Det blir dyrare. Så bilar med förbränningsmotorer kommer att behöva stiga i pris för att kompensera kostnadsökningen. Och om för få är beredda att betala mer, så kommer tillverkningen att läggas ner (eller tillverkas med bidrag från staten, vilket jag har svårt att tro på i detta fall).
Det som riksdag och regering borde förbereda sig på är hur de ska hantera avvecklingen på ett kontrollerat sätt. Jag tror t.ex. att vi under 20-talet andra hälft kommer att se nedläggningsvåg på bensinstationer. Det kommer att bli ramaskri från de som sitter fast med sina fossilbilar. Det verkar inte alls förstå problemen de står inför.
Ja, det är inte enbart avgasbilar som kommer att stiga i pris pga minska volymproduktion. Bränslet kommer också gå upp i pris pga ökade produktionskostnader, dyrare transporter och högre försäljningskostnader för bensinmackarna.
Ja, det håller jag med om.
Det håller jag med om. Bara hoppas att inte staten minskar skattetrycket på fossila drivmedel för att “kompensera”
Precis. Frågan är ju vilka som “sitter fast” med fossilbilar.
I norge säljs de i princip bara på leasing nuförtiden, och leasingbolagen kan ju ganska enkelt sälja dem vidare till östeuropa efter leasingperioden.
Nej de som verkligen “sitter fast” är ju dem som har dålig ekonomi, men är bilberoende. Dvs folk som inte har råd att köpa en billig bil ur livscykelperspektiv, men bara har någon tusenlapp på handen, och lever på maginalerna. “It takes money to make money”
Vad gäller leasningsbolagens försäljning till Östeuropa så tror jag inte det kommer funka på sikt. Det kommer att finnas allt fler billiga elbilar, typ Dacia Spring.
Det kommer säkert att vara så att personer med dålig ekonomi är de som blir sittande med en fossilbil när bensinpriserna stiger och täckning av tappar minskar.
Bra post.
Värt att notera dock är att bilar är oftast betydligt dyrare än TV, så jag tror tyvärr inte (även om jämförelsen var rolig) att folk kommer slänga fullt fungerande bilar bara för att byta till en elbil 🙂
Sen återigen tycker jag också det är värt att poängtera att det beror också väldigt mycket på vilket segment av bilar vi snackar om. Familjebilar (sedan + SUV), absolut! Pickup trucks finns fortfarande inte riktigt som elbil (inte för att vi har så många såna i Sverige, men ändå) så där tror jag övergången sker lite senare än det föregående segmentet. Sportbilar är i stort sett obefintligt som elbil fortfarande. Lastbil finns heller inte riktigt i stor skara. Så jag tror olika segment kommer ha olika tidpunkter det blir “ute” att ha ICE varianten av dom
Oljepannor är också betydligt dyrare än bilar – och Sverige bytte bort dem till elvärme på endast 4 år på 1970-talet. Läs https://teslaclubsweden.se/omstallningen-kan-ga-valdigt-snabb/
I början av 1920-talet började bilar, bussar och lastbilar dyka upp här och var i Stockholmstrakten. Ångbåtsrederierna som trafikerade Mälaren noterade detta men trodde inte de utgjorde något hot. De fanns i stort sätt inga vägar att tala om. Det som kallades väg var mer en lervälling. Och bilar var dyra.
Men bönderna förstod att bil, lastbil och buss gynnade dem ekonomiskt, så de satsade stort på utbyggnad av vägnätet. Vilket tvingade kommuner och stat att göra detsamma. 1932 gick ångbåtsbolaget i konkurs.
Lennart Rydberg har skrivit om denna epok i boken Med ångbåt från land till stad. I boken ställer han frågan hur det kom sig att samtiden inte såg förändringen komma? Svaret är att det brukar samtiden aldrig göra. Men några undantag, och det är de som kommer ut som vinnare. På 1930-talet var t.ex. åkerierna.