Så mycket kommer elbilar minska Sveriges utsläpp

 

Nya forskningsrapporten Carbon footprint impacts of banning cars with internal combustion
engines från Chalmers räknar på hur mycket utsläppen skulle minska om Sverige införde förbud mot bilar med förbränningsmotorer år 2030 i linje med regeringens utredning. Rapporten räknar på olika scenarios, ifall avgasbilar förbjöds 2025, 2030 eller senare, ifall fossila bränslen ersattes med biobränslen i varierande grad, etc.

De kom fram till att “ett förbud 2030 räcker inte för att nå nationella politiska mål för transportsektorn, vilket kräver antingen ett tidigare förbud (dvs. 2025) eller ökad användning av biobränsle.”

SvenskaUtslappPå grund av alla olika scenarios är graferna i rapporten ganska svårtydda. Tack och lov sammanfattade tidningen Ny Teknik det mycket bra med vidstående grafik.

Utsläppen från svenska personbilar kommer minska från dagens 9 miljoner ton koldioxid till 3 redan till år 2030 på grund av ökande andel elbilar och laddhybrider och ökad användning av biobränslen. På grund av reduktionsplikten kommer till och med det vanliga bensin och diesel du köper på macken år 2030 ha 28% respektive 65% inblandning av biobränsle.

Ett förbud mot försäljning av bilar med förbränningsmotorer år 2030 skulle sedan snabba på förloppet. Till 2045 beräknas utsläppen från svenska personbilar ha minskat till när nog noll. Alla politiska beslut får fördröjd effekt på grund av svenska bilbeståndets medelålder på 17 år.

Forskarna räknade även på bilarnas hela livscykel, det vill säga utsläppen som sker även när bilarna tillverkas. De värden beror dock till stor del på hur snabbt och hur mycket bilfabrikerna kan minska sina egna utsläpp. Till 2030 kan dagens 5 miljoner ton kanske rent av öka med en miljon ton extra utsläpp på grund av den energikrävande processen att framställa alla batterier som kommer behövas till el- och laddhybridbilar. Till 2045 räknar dock forskarna med att nya sätt att tillverka batterier och bilar, samt nya fossilfria sätt att tillverka till exempel stålet till karosserna kommer minska på utsläppen från bilindustrin.

Det som dock framför allt slår oss är hur både regeringens utredare och Chalmers forskningsrapport pratar om förbud mot bilar med förbränningsmotorer. Vi på Tesla Club Sweden är övertygade om att det kommer inte behövas något förbud: ingen kommer vilja köpa avgasbilar år 2030!

saljstopp

Redan för fem år sedan gick norska regeringen ut med att inga bensin- eller dieselbilar kommer säljas i Norge efter 2025. Men de talade inte om något förbud: norska politiker menar att du ska rent teoretiskt kunna köpa en BMW med treliters bensinmotor även om fem år – men du kommer inte vilja. Elbilar kommer bli så billiga och bra tills dess att någon uttrycklig förbud kommer inte behövas.

Det är som med tjock-TV: det är inte för att de blev förbjudna som de försvann. Utan för att platt-TV blev så mycket bättre och billigare att ingen ville köpa tjock-TV längre! I början, på 90-talet var faktiskt platt-TV otroligt dyrt och sämre än traditionella TV apparater. Men i takt med att de blev billigare och bättre skaffade fler och fler platt-TV istället.

Och någon gång efter millennieskiftet blev det plötsligt pinsamt att ha en tjock-TV hemma! Folk kastade ut fullt fungerande apparater och åkte i ilfart till Elgiganten för att köpa platt-TV för “vi ska ha gäster i helgen och vad kommer de säga om de ser att vi fortfarande har en sån där fossil hemma?”

Undrar när det blir så för avgasbilar?

Bookmark the permalink.