Så smutsigt är det att tillverka Tesla Model 3

ImpactReport

Samma dag som IPCC klimatrapporten kom släppte även Tesla sin Impact Report där de presenterar detaljerad statistik över företagets arbetsmiljö-, miljö- och klimatpåverkan. Det finns så mycket matnyttigt i den 94-sidiga rapporten att det kommer ta lång tid att gå igenom allt. Men vi börjar med ett “populärt” ämne: hur smutsigt är det att tillverka elbilar egentligen? För det har man ju hört ofta, att de där “rena” elbilarna är egentligen smutsiga för de är så miljöförstörande att framställa. Speciellt batterierna är “smutsiga” redan från födseln.

Bklasse_co2Hittills fanns det två bra utredningar som jämfört elbilar mot bensinbilar. Den ena är från tyska testorganisationen TÜV som jämförde utsläppen från el- och bensindrivna versionen av Mercedes B-klass. De kom fram till att visserligen medförde produktionen av eldrivna versionen dubbelt så höga utsläpp, främst på grund av batterierna – men den bensindrivna bilen släppte sedan ut mångdubbelt så mycket CO2 under dess livslängd (de räknade med 16 tusen mil) så sett på bilens totala livslängd var elbilen ändå tre gånger så bra som bensinbilen.

En annan undersökning från VUB, Vrije universitet i Bryssel gick ett steg längre och jämförde elbilar mot avgasbilar i olika europeiska länder. De kom fram till att under bilens hela livscykel, inklusive tillverkning av bil och batteri släpper en elbil ut 85% mindre avgaser än en 120 g/km “miljöbil” i Sverige. Men till och med i Polen, trots all deras kolkraft släpper elbilen ändå ut 25% mindre.

M3livscykel2

Tesla presenterar liknande siffror i sin klimatrapport. Enligt den medför produktionen av en Tesla Model 3 ungefär 10.4 ton fossila utsläpp. Siffran inkluderar gruvdrift, förädling av råvarorna, batteritillverkning, mekanisk bearbetning, transport, montering, lackering, samt alla bränslen, energi och smörjmedel som går åt.

Produktionen av en jämförbar avgasbil medför däremot endast runt 8.9 ton utsläpp. Elbilar är alltså “smutsigare” att tillverka. Men det intressanta är utvecklingen: i TÜV rapporten från 2014 var elbilen 85% smutsigare att tillverka än bensinbilen – nu sju år senare har siffran sjunkit till endast 17% smutsigare. Tack vare bättre energirikare batterier som kräver mindre råvaror och framställs med förbättrade produktionsprocesser.

Men elbilen kör snabbt ikapp bensinbilen när det gäller utsläpp. En genomsnittlig bensinbil släpper enligt rapporten ut drygt 80 ton avgaser under sin livslängd (som rapporten satte till 20 år och 24 000 mil i Europa). En Tesla Model 3 som laddas med genomsnittlig europeisk elmix släpper ut endast 9 ton – en niondel så mycket. Men den europeiska elmixen är ganska så “smutsig” pga alla kolkraftverk. Som motexempel nämns Österrike i rapporten som har “bara” 18% fossil elproduktion. I Österrike släpper en Tesla Model 3 ut endast drygt 4 ton CO2. Synd att de inte tog Sverige som exempel – vi har ju 99% fossilfri elektricitet. En Tesla Model 3 i Sverige släpper ut en bråkdel så mycket som de i Österrike och övriga Europa.

860 mil

Att tillverka en Tesla Model 3 medför 17% mer utsläpp än vad tillverkningen av en avgasbil gör. Men sedan när man kör bilen släpper den ut mycket mindre avgaser. (Naturligtvis 0 från avgasröret, men även om man räknar in utsläppen från kraftverken.)

Räknar man på en global elmix kör en Tesla Model 3 “ikapp” avgasbilen på 860 mil. Avgasbilens totala utsläpp för tillverkning + drift har då kommit ikapp elbilens utsläpp. Alla mil efter det är ren vinst för miljön.

860 mil. Det är mindre än vad man kör på ett år. Och då hade Tesla ändå räknat med en global elmix. Vår svenska elmix är mycket renare tack vare all vår vattenkraft så en Tesla Model 3 i Sverige behöver köra mycket mindre än så, kanske neråt hälften för att “komma ikapp”.

 

Batteridegradering

AvgDegrEn annan fråga man ofta hör är hur länge räcker elbilars batterier? Svaret är att batterierna håller längre än själva bilen – men de försämras något med tiden. En gammal elbil kan inte åka lika långt längre som när den var ny. Det har funnits ett antal olika undersökningar som mätt hur mycket elbilars batterier degraderas. Den kanske mest omfattande kom fram till takten 2.3% per år. Men olika modeller försämras i olika takt.

Oberoende statistik påstod att Teslas batterier försämrades snabbt under de första 5 000 milen – men sedan avtog takten! Batterierna slutade åldras. Kan det verkligen vara sant?

MSbatteryRetention

Teslas egen statistik som de samlat från hela deras bilflotta tyder på samma sak:

Batterikapaciteten sjunker snabbt ned till 95% av originalkapaciteten – men sedan avstannar degraderingen!

Även Teslor med 32 000 svenska mil på mätaren har fortfarande i genomsnitt 90% av sin batterikapacitet kvar! Tack vare strikt övervakning och avancerad batterikylning lyckas Tesla ta häpnadsväckande väl hand om sina batterier.

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Pontus

    Att batterierna avtar i degradering kan ju också påverkas av att Tesla minskar möjligheten att snabbladda äldre bilar, nämns det någonstans i rapporten? Bra för batteriet men dåligt för användaren.

    • Jolv

      Fast det gäller ju bara äldre 85kWh? På övriga äldre har dom ju dratt upp hastigheten igen?

      • Pontus

        Tack för infon, trodde det gällde fler modeller typ 75 och 90 också i viss utsträckning.

    • Michael Junge

      Korrekt, detta gäller enbart 85kWh modeller. Min Model S 90D laddar idag med upp till 140kW, kom hem från 200mills resa igår och laddade med 138kW vid Tofteholm, fast då hade jag fått dela på en station en tid vilket gjorde att stationen inte klarade släppte till för än vid 35% SOC. När jag fick bilen stryptes den till 120kW men en mjukvara uppdatering ändrade på detta för alla 75kWh, 90kWh och 100kWh modeller.

      Tycker det är helt rimligt att Tesla stryper 85kWh för att minimera skada på dessa batterier för ägaren, men enbart i fall ägaren till bilen samtidigt givas möjlighet att uppgradera till nytt 90D/100D batteri för en rabatterad pris. Detta skulle båda ägaren och Tesla vinna på, därför då får jo ägaren en bil med nytt batteri, längre räckvidd och bättre laddningshastighet än de gamla 85kWh.

      Man kan jämföra detta lite med uppgraderingen till MCU2 jag precis gjort och kan varmt rekommendera andra att göra. MCU1 hängde inte riktigt med längre och med MCU2 fick man inte enbart en mycket snabbare skärm, men också flera nya möjligheter som att kolla på Youtube, Netflix osv.

  • hagen

    När batterier börjar återvinnas i större skala, nä vi kan producera “nya” batterier av gamla, kommer produktionens utsläpp minska drastiskt. Därav är det av stor vikt att vi ökar satsningen och tillåter tillfällig ökning av CO2 som sedan kommer ge långsiktigt väldigt positiva resultat.

    • Björn

      Nej det går absolut inte det måste rymmas inom ramen för Parisavtalet. Vi är inte ens i närheten av att nå målen och behöver minska utsläppen med “en pandemi om året” (8%) för att undvika de värsta katastroferna. Tesla borde pensionera sina utsläppsrätter istället för att sälja dem för att sätta tryck på övriga tillverkare.

  • DeltaJesus

    En undran är de 80 ton utsläpp som fossilbilen gör, är det endast från avgasröret eller är det inkl utsläppen för att producera bränslet. För skall man räkna med utsläppen för att producera elen, så borde utsläppen för att producera bensin/ diesel också inkluderas.

    • Björn Fredriksson Möller

      Läs gärna rapporten Tibor hänvisar till! Det är inklusive utvinning, raffinering och transport av drivmedlet. Översätter man jämförelsevärdet för “fossilbilen” i Teslas Impact Report landar man på drygt 400 g CO2/mile eller ca 250 g/km. Tycker man det låter högt i jämförelse med att EU’s nya bilar släpper ut runt 100g/km i snitt får man ha i åtanke att det är utan just well-to-tank-utsläppen som är ca 10-20% och att man bara jämför med kategorin mid-size premium sedans vilket kan översättas till onödigt stora, tunga och lyxiga bensinbilar i Europa…

  • Michael Junge

    Lite märkligt egentligen med alla dessa jämförelser baserad på bilens livslängd. Min Model S 90D har rullad 14.000mill och är i bästa välmående. Förväntar mig den ska rulla minst lika mycket till. Har förlorad ca. 16km i räckvidd jämfört med då jag fick bilen februari 2017. Så vad är det som säger att en bils livscykel enbart bör räknas som 16.000mill eller 20.000mill. Des längre man kör under bilens livslängd des mera CO2 spara man med elbil jämförbart med fossil bil, så varför inte använda en livscykel längd där är lite mera realistisk så vi gör en värdig jämförelse.