Stockholm: biltrafiken måste gå på el

DanielHellden

Budgetförslaget för Stockholms stad för 2021-2023 som presenterades förra veckan innehåller flera förslag för att främja elbilism. Makthavarna vill minska biltrafiken, men “den biltrafik vi har kvar måste gå på el” sa trafikborgarrådet Daniel Helldén. “Därför måste vi göra det enklare att ladda bilen.”

I budgetförslaget står det: “För att klara målet med en fossiloberoende fordonsflotta 2030 måste staden underlätta användandet av elbilar. Infrastrukturen för elbilar måste därför förbättras så att det blir smidigt att äga och använda elbil. Det behövs fler publika laddplatser i Stockholm.”

Staden siktar på att nå 2800 publika laddplatser till slutet av 2021 och 4000 till 2022. Vi hittar inga siffror från i år men i fjol fanns det drygt 1000 publika laddplatser i Stockholm. De vill skapa möjlighet för att alla gatuparkeringsplatser förutom korttidsplatser har laddmöjlighet senast 2030.

Stockholms Stads Parkerings AB ska vid nyproduktion av parkeringsplatser förse minst 50% av platserna med laddmöjlighet och förbereda för att samtliga platser ska kunna förses med laddmöjlighet. Utöver det ska en successiv ökning av laddplatser påbörjas till minst 50 procent i det befintliga beståndet bolaget äger

Stockholms stad vill använda politiska styrmedel för att få en snabbare omställning till miljövänliga transporter. Det pratas om höjd trängselskatt och fler miljözoner där endast bilar med låga utsläpp tillåts.

DSC00499

Staden vill också sänka hastighetsgränserna för att minska vägbullret. Ett något udda beslut med tanke på att de vill att biltrafiken ska gå på el. Då försvinner redan bullret! Vilket vi på Tesla Club Sweden demonstrerat flera gånger på våra årsmöten: det blir nästan spöklikt tyst på Stockholms gator när 40 Teslor ljudlöst glider förbi. När vi körde i karavan längs gatorna stannade folk förbryllat till när storstadens vanliga bakgrundsbrus försvann för ett ögonblick. Med elbilar kommer Stockholm få en helt annan ljudbild än idag.

 

Det är enormt glädjande att Stockholms stad vill satsa på elbilism. Vi ser dock två fatala brister i förslaget:

Det pratas hela tiden om publika laddplatser. På parkeringsplatser, i parkeringsgarage. Men det är inte så folk laddar sina elbilar! Elbilen laddas hemma, där de står över natten. Stockholms Stads Parkerings AB får detaljerade instruktioner och exakta mål de ska sträva mot – medan Stadsbyggnadsnämnden ska endast citat “verka för att möjliggöra utvecklingen av laddinfrastruktur som kräver utrymmesplanering och bygglov”. That’s it, det är all styrning för utbyggnad av privat laddinfrastruktur de över huvud taget får!

Vi skulle önskat att även privata aktörer, bostadsbolag och hyresvärdar fick liknande mål om att minst 50% av platserna ska förses med laddmöjlighet som parkeringsbolaget fick. Folk måste kunna ladda sina elbilar hemma över natten. Stockholms stad verkar ha koncentrerat sig på de synliga bilarna som står på stadens gator – men glömt bort de privata garage som finns under många av stadens hus.

De bilarna som står där måste också kunna laddas över natten annars kommer deras ägare uppleva elbilar som extra krångliga vilket kommer fördröja acceptans och genomslag. Har bilen laddats hemma över natten behöver de flesta inte ens ladda sen på dagen!

Nattladdning har dessutom fördelen att det finns effekt över då, stadens övriga elförbrukning är låg. Elnätet utnyttjas bättre än om bilarna ska laddas på publika laddplatser på dagen.

Grundfrågeställningen borde varit “hur kan vi se till att Stockholmarna kan ladda sina elbilar hemma, på natten?”

Sylvia4

Staden har dessutom glömt bort vad som skvalpar runt dess öar. Stockholms miljöplan verkar sluta vid strandkanten. Medan marktransporter förväntas växla över till eldrift finns det inga sådana mål för sjöfarten. Det pratas enbart om att “minska utsläppen från fartyg som ligger i hamn”. Samtidigt som budgetförslaget vill ha citat “utökat kollektivt resande på stadens vatten” står det endast ytterst vaga planer om att den ska ske med miljöbränslen.

Amsterdam har infört avgasförbud för stadens lokala båttrafik från och med 2025. Deras turistbåtar har redan konverterats till eldrift – medan i Stockholm har den första dykt upp först i år och kämpar motströms mot subventionerade dieselpriser.

Bookmark the permalink.