“STRÖMAVBROTT!!! Äntligen!” Ja så ropade vår medlem Mati när strömmen försvann hemma hos honom klockan 2 på natten i fredags. Ända sedan han skaffat sin elbil hade han bara väntat och längtat efter strömavbrott.
Han hade nämligen köpt en Hyundai Ioniq 5, en av nya generationens elbilar som har V2L teknologi. Alla elbilar har enorma batteripack som kan laddas med el från elnätet. Men V2L står för Vehicle to Load: att man även kan “ladda baklänges”, få ut elen från batterierna igen och driva vanliga 230 V apparater med dem.
Ända sedan han hade hämtat ut bilen hade han planerat vad han skulle göra vid strömavbrott. “Jag drog en förlängningssladd från bilen genom snön ända till huset. Det är ungefär 40m” berättar Mati när vi frågar. “Jag drog sladden genom köksfönstret. Några kuddar och en handduk använde jag för att täta glipan. Det första jag gjorde var att jag kopplade in kaffemaskinen såklart. Det har allra högsta prioritet och fungerade klanderfritt. Sen drack jag mitt livs första kaffe bryggt med el från en jättestor powerbank. Och känslan att jag antagligen var den enda i hela byn som faktiskt kunde få sitt vanliga morgonkaffe trots strömavbrott var ganska trevlig.”
Hans Hyundai Ioniq 5 kan leverera 230 V 16 A så en liten kaffebryggare var inga problem att driva med elen. Han såg sig om efter vad mer kunde han koppla in? “Jag kopplade in en golvlampa för att få lite mer ljus. Nästa grej var värmen. Luft-luft-värmepumpen har ingen stickkontakt, den är direkt ansluten till en dosa. Inget jättreproblem, att installera en stickkontakt tar ju bara några minuter. Men det hade blivit ganska kallt i kåken redan, jag hämtade därför en vanlig värmefläkt och satte den på max. Fram tills värmepumpen funkar igen, tänkte jag. Det blev varmt och mysigt med en gång.”
Hans elbil fungerade som reservkraft till åtminstone det viktigaste i huset: ljus, värme och så kaffe förstås. Istället för dyra reservkraftsaggregat behövde han bara dra en förlängningssladd från bilen.
När strömmen kom tillbaka efter 3,5 timmar var han mest… besviken: “Shit. Alldeles för tidigt. Jag hade inte räknat med att det skulle gå så fort. Tvärtom, jag trodde att det skulle ta hela dagen. Lite besviken plockade jag ner allting igen. Men nu vet jag att det fungerar. Det händer inte så ofta att man blir ledsen för att elföreningen för en gångs skull lagar trasiga ledningar på natten.”
Nästa stora projekt blir att bygga ett ordentligt system för reservkraft. Gräva ner en fast kabel från bilen till huset och sätta upp alternativa, blåmålade vägguttag lite här och där. Vid strömavbrott kopplar man då bara om alla livsviktiga apparater såsom värme, kaffemaskin och dator till de blåa uttagen och allting fungerar som vanligt igen.
Mati jobbar hemifrån som mjukvaruutvecklare så strömavbrott är inte bara besvärliga för honom, det kostar också pengar att inte kunna jobba. Datorn fungerar ju inte särskilt länge utan el. Ute på landet där han bor är elen inte särskilt pålitlig. Den brukar förr eller senare försvinna när det snöar, blåser eller åskan går. Förra vintern var han utan el upprepade gånger, en gång nästan en hel dag. Då hade ett träd lagt sig över en luftledning.
Tack vare hans elbil är han nu mer rustad än någonsin mot elavbrott. Han längtar redan. “Jag hoppas att nästa strömavbrott kommer snart!” hälsar han glatt.
Avstår man från att basta, torktumla eller börja laga festmåltid mitt under strömavbrottet kan bilens 77 kWh batterier strömförsörja apparater i flera dygn. Strömmen man får ut räcker till att driva kyl, frys och lite lampor. På vintern kan det bli lite mer problem men en värmefläkt eller luftvärmepump går att koppla in. Även i värsta fall, om man drar maximala 16 A konstant hela tiden även då räcker bilens batterier i 20 timmar.
De som tror att elbilister är rädda för strömavbrott får nog tänka om.
Så överlevde Teslaägare kölden i Texas
När Texas lamslogs i februari 2021 av fem dagars strömavbrott i extrem vinterväder var det paradoxalt nog elbilister som klarade sig bäst.
Elbilister från krigets Ukraina rapporterar också hur otroligt användbara elbilar är i kris. Precis som i områden drabbade av tsunami, stormar, bränder eller strömavbrott.
Den V2L, Vehicle to Load lösning Matis elbil kan leverera är bara ett första steg i utvecklingen. Framtidens elbilar kommer klara V2H, Vehicle to Home och V2G Vehicle to Grid som ska elförsörja hela ditt hus respektive grannskapet vid framtida strömavbrott.
Extremt intressant funktion, V2L.
Konstigt att inte fler tillverkare, inklusive Tesla, lyckas leverera det.
Kul att Hyundai och Kia visar framfötterna.
Strömavbrott kommer bli vardagsmat i Frankrike nästa vinter enligt denna artikel.
https://www.montelnews.com/news/1311638/france-faces-winter-supply-disaster-amid-nuclear-slump
Detta borde öka försäljningen av v2L bilar i Frankrike.
Det trevligaste hade ju varit att kunna använda bilen som batteri för hela huset. För att det ska funka lär ju de flesta få bygga om elsystemet helt och hållet. SolarEdge lyckas ju exempelvis inte ens lösa att man kan koppla in ett batteri till deras befintliga växelriktare, utan då blir det att byta utrustningen helt och hållet, väldigt dåligt.
Nu är jag ju för elbilar, men att skaffa ett elverk för 10000 kr som kan trumma på i 11 timmar med lagom last på 4-5 liter bränsle är något mer händigt än elbilen. Plus att du lagra 50 l bränsle ganska lätt i ditt garage för en spotstyver av vad motsvarande möjlighet att lagra energimängden i ett batteri. Energin i sig är ju billigare i ett batteri, men startkostnaden är ju gigantisk i förhållande.
Med det sagt är jag lite bitter på att min Tesla inte har V2L och därför “måste” titta efter bensin/gasoldrivna elverk.