I går slog Tesla upp portarna till ett nytt Tesla Center på Fjärilsgatan 2 strategiskt beläget precis bredvid E22 i Norrköping. Den drygt 4000 m3 stora anläggningen inrymmer försäljning av nya och begagnade Tesla, leverans till regionens kunder och en modern serviceanläggning.
Tesla växer stadigt i hela landet och har fördubblat servicekapaciteten sedan årsskiftet genom att investera i fler mobila servicetekniker och nya anläggningar. Serviceexpansionen och den fortlöpande utbyggnaden av Teslas snabbladdningsnät möter den växande parken och höga efterfrågan på familje- och tjänstebilarna Model S, Model X och Model 3, som snabbt blev Sveriges mest köpta elbil.
Fördubblad servicekapacitet
Det nya Tesla Centret i Norrköping är en del av Teslas ambition att samla försäljning, service och leverans under ett och samma tak för att ge kunderna bästa möjliga serviceupplevelse.
Norrköpingsanläggningen kompletterar den nyligen öppnade anläggningen i Segeltorp, Stockholm och övriga Tesla Center i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Sedan 2017 har Tesla investerat kraftigt i mobila servicetekniker som kan utföra upp till 80 procent av alla reparationer utanför Service Centret medan bilen laddar på en Supercharger eller står parkerad hemma eller på arbetsplatsen. I Sverige ger åtta mobila servicetekniker Tesla-ägare smidig hjälp och utför drygt 30 procent av alla servicearbeten utan att kunden behöver interagera förutom att öppna och låsa bilen på distans i Teslas mobilapp. Det kundfokuserade konceptet kommer att utvidgas efter behov i storstadsregionerna och inom kort i Umeå, Borlänge, Växjö, Örebro och Norrköping där ytterligare fem mobila servicetekniker rekryteras.
2000-talets service
Tesla fortsätter att förändra serviceupplevelsen i bilbranschen. Med kontinuerliga mjukvaruuppdateringar, diagnoser på distans när bilen står parkerad och mobila servicetekniker ger Tesla kunderna en serviceupplevelse som matchar 2000-talets uppkopplade era. Teslas unika servicekoncept är en av anledningarna till att Tesla fortsätter att rankas som företag #1 i olika kundnöjdhetsundersökningar i Sverige, Europa och USA år efter år. Uppkopplingen innebär att Tesla-ägarna åtnjuter trådlösa kostnadsfria uppdateringar med moderna komfort- och säkerhetsfunktioner under hela bilens livslängd, men det innebär också att Tesla Service kan ställa diagnoser och utföra upp till 80 procent av serviceåtgärderna på distans genom mjukvaruuppdateringar. Det spar både tid och pengar för kunden och bilen behåller sitt värde över tid.
Tesla Norrköping
Den nya anläggning på Fjärilsgatan 2 i Norrköping med 6 billiftar och ett starkt team höjer servicegraden för befintliga och nya Tesla-ägare i området. Idag slår Service upp portarna med tio tekniker och serviceanställda på plats. Teslas uppkopplade bilar och höga digitaliseringsgrad gör det möjligt att ge en helt ”touchless” serviceupplevelse. Alla bokningar sker online i bilens skärm eller i Teslas mobilapp, vilket är smidigt och effektivt. Kunden kan följa sin bils service i realtid genom kontinuerliga uppdateringar i appen och får ett meddelande när den är klar.
Inom kort öppnar den stora bilhallen med nya och begagnade Teslor och provkörningar av Model S, X och 3 kan bokas på Tesla.com. När försäljning och leverans kompletterar service kommer personalstyrkan att växa till 20 anställda initialt.
Heltäckande laddinfrastruktur
De senaste åren har Tesla investerat kraftfullt i utbyggnaden av laddinfrastruktur. Nyligen nåddes milstolpen 2000 Supercharger-stationer i världen. I Europa finns det 530 stationer med drygt 4300 laddare, vilket möjliggör smidiga resor genom 28 länder. De 40 Supercharger-stationerna mellan Haparanda och Ystad med totalt drygt 430 snabbladdare och över 150 destinationsladdare på hotell, restauranger och shoppingcenter bidrar till smidiga och kostnadseffektiva resor genom Sverige. 90 procent av laddningen sker i hemmet eller på arbetsplatsen när bilen ändå står parkerad, vilket innebär att elbilsägarna möts av en fulladdad bil varje dag. För en Model S-ägare innebär det upp till 610 kilometers räckvidd.
TCS fyra år sedan: Sveriges värsta stad för elbilister
Mycket har hänt i Sveriges tionde största stad på sistone. För fyra år sedan utsåg vi Norrköping för “Sveriges värsta stad för elbilister”; de hade allt som allt åtta vanliga vägguttag att erbjuda som publika laddalternativ. Med dagens nyhet kan vi väl säga att de har kommit ikapp utvecklingen.
Såvitt jag vet kommer det bli ett riktigt service center i Umeå nån gång. Det var prat om att det först skulle vara ett mobilt service center men de ändrade sig sen.
https://www.vk.se/2019-06-14/tesla-bygger-servicecenter-i-umea
Artikeln är dock över 1 år gammalt.
Om man kollar på Teslas egna karta står det lite kryptiskt att service kommer snart till Umeå, men inte vad för typ av etablering.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus?bounds=66.27322625982565%2C30.809910399999982%2C61.145572266296405%2C9.716160399999984&zoom=7&filters=service&location=serviceumea
Är det någon annan som har färskare information?
Pratade med en av dom i Norrköping idag och han sa att Umeå är nästa stad. Fick inget datum dock men lät som snart.
Här i Blekinge har vi inget annat val än att köra 20 mil till Malmö om det är nåt. Inte ens mobilservice har vi att tillgå. Gissar att det är likadant i hela Kalmar län också.