Vi träffade Martin på elbilsträffen vid Vegabaren i Stockholm (kl 18 torsdagar). Han hade börjat få problem med sin älskade Nissan Leaf. Elbilars batterier degraderas med tiden, de tappar kapacitet, kan inte lagra lika mycket el längre vilket resulterar i kortare räckvidd. Efter sju år och 13,000 mil hade Martins Leaf endast 68% batterikapacitet kvar. Han hade tidigare pendlat 15 mil om dagen. Numera kör han mindre men tyckte ändå att speciellt på vintern blev det för mycket för gamla batteriet.
Nissan har en fiffig system för att enkelt visa batteridegraderingen i deras bilar: bredvid de 12 staplarna som visar batteriets laddnivå finns 12 små “pluppar”. När batteriets kapacitet efter några år har sjunkit till 85% av dess ursprungliga nivå släcks den översta tolfte pluppen, finns bara 11 kvar. Därefter släcks plupparna en och en för varje ytterligare 6.25% tappad batterikapacitet. 9 kvarvarande pluppar på ovan bild indikerar att bilen har mellan 66-72% batterikapacitet kvar. Väldigt enkelt för dem som ska köpa begagnad Leaf – om ändå alla elbilstillverkare hade gjort det lika enkelt att se hur bilarnas batterier mår!
Martin ville få längre räckvidd igen – men var så fäst vid sin bil att han inte gärna ville byta till annan. Då dök tanken om batteribyte upp.
Svåraste hindret när man vill byta batteri i en elbil är att hitta nya batterier. Det finns inte så många begagnade elbilsbatterier att tillgå. Martin sökte runt på bildelsdatabaser och bilskrot tills han hittade en krockad Nissan Leaf med 40 kWh batterier – en perfekt donor till hans bil! Problemet var bara att han fick uppleva gamla TV-klassikern “Macken” på riktigt när han skulle hämta batteriet: de hittade det inte någonstans! Till slut insåg firman att de hade redan sålt batteriet till en annan men glömt ta bort det från deras inventarielista. Tillbaka till ruta ett.
Till slut hittade Martin ett 24 kWh batteri från 2015, i en annan krockad Leaf som bara hade gått 1500 mil innan dess slutliga åktur slutade så tvärt. Det batteriet hade 96% av sitt ursprungliga kapacitet kvar!
Martin tog hjälp av sin lokala Nissan-verkstad för batteribytet. De hissade upp bilen och skruvade loss gamla batteripacket från undersidan av bilen. Gamla elbilsbatterier är så eftertraktade att Martin kunde utan problem sälja dem som energilager till en solcellsanläggning för tio tusen kronor. Elbilsbatterier är alldeles för värdefulla för att hamna på tippen som vissa tycks tro.
Sedan fick Martin lite “onödiga” problem. Man kan inte skruva in nya batterier i gamla elbilar bara så där hipp som happ. Nya delen har inte samma serienummer som gamla vilket gör att datorerna kan vägra snacka med nykomlingen utan att ha programmerats om. Dessutom införde Nissan en ändring i kommunikationsprotokollet mellan batteriernas övervakningssystem BMS och bilens centraldator för några år sedan – Martins bil körde enligt gamla protokollet, batterierna snackade enligt det nya.
Martin hade köpt en Muxsan CAN-brygga, som är en nederländsk uppfinning som översätter datakommunikationen mellan Nissan Leafs datorer så att man enkelt kan byta batterier mellan bilarna. Man kan till och med stoppa in större batterier i äldre bilar. I norden säljs de av Dala’s EV Repair i Finland som har lång erfarenhet av sådana batteribyten.
Problemet var att Nissan verkstaden inte läste manualen för CAN-bryggan utan försökte få igång nya batteriet genom att justera bilens mjukvara. Vilket var dömt att misslyckas på grund av Nissans ändring i dataprotokollet mellan nya batteriet och gamla centraldatorn i bilen. Martins vädjanden om RTFM viftades bort med att “vi kan Nissan”. Vilket resulterade i onödig felsökning för 6000 kronor innan de till slut gjorde rätt och fick igång grejerna. 🙄
Martin kan nu njuta av en bil med lika bra räckvidd som när den var ny. Inte nog med att han nu återfått originalräckvidden på sin sju år gamla elbil – nya batterierna har även en bättre batterikemi med långsammare degradering som gör att de förhoppningsvis kommer räcka längre. Martin hoppas nu kunna köra bilen i åtminstone sju år och 13,000 mil till.
Kostnaderna för batteribytet:
Ny batteri: 20,000 kr
Gamla batteriet: -10,000 kr (cellerna används nu till energilager till en solcellsanläggning)
Frakt: 3000 kr
Muxsan CAN-brygga: 5000 kr
Motorkablage: 1600 kr (För att få 36-poliga kontakten som passar i nya batteriet)
Batteri CAN-kontakt: 300 kr (befintliga kontakten var knäckt på batteriet)
Nissan: 19,300 kr (varav -6000 kr till onödig felsökning pga misstag i verkstaden) Det är både material i form av ny serviceplugg, skruvar, fästen och stänkskydd och arbete.
LeafSpy: 300 kr
AVRisp mk2: 500 kr (för att uppdatera mjukvaran i CAN-bryggan)
Totalkostnad: ca 34,000 kr om allt skulle gått bra.
För 34 tusen kronor fick han en så gott som ny bil. Interiört kan man knappt se spår av de 13,000 mil hans Leaf har gått. Kostnaden kan jämföras med vad ett motorras skulle ha kostat i en bil med förbränningsmotor.
Till skillnad från vad många tror var det inte själva batterierna som var den stora kostnaden, nya batteriet kostade bara 10,000 kronor om man räknar bort vad Martin fick betalt för den gamla. Det var frakt, kablage, adaptrar och framför allt arbetet som kostade mycket.
Många kommer jämföra kostnaden mot vad bilar med förbränningsmotorer kostar. Då ska man komma ihåg att under de sju år och 13,000 milen behövde Martin aldrig byta varken olja, avgassystem eller kamrem – för elbilar har inget sånt. Och att Nissan Leaf, speciellt så pass tidiga exemplar som Martins var, har den största batteridegraderingen av alla elbilar. Nyare batterier åldras betydligt långsammare.
Läs även våra andra artiklar om batterier i äldre elbilar:
Elbilars batterier degraderas med 2.3% per år
Byt till större batteri i gammal Leaf
Hade vägrat betala för verkstadens läropengar!
Vet någon vilken Nissan-verkstad som hjälpte denna bilägare med bytet? Jag försöker få svar från Nissan, men de bara säger att de inte gör sådana uppgraderingar, punkt slut. :/
Pingback: Så ofta behöver man byta batteri på elbilar – Tesla Club Sweden