Tesla försäkring

Tesla_S3X

Tesla har nu lanserat sin länge emotsedda försäkring på företagets bilar. Försäkringen kan än så länge endast tecknas på Tesla bilar i Kalifornien, men kommer introduceras i fler amerikanska stater i framtiden enligt företagets bloggpost.

Försäkringen kostar up till 20% lägre i avgift än andra försäkringsbolag enligt Tesla, ibland uppemot 30% lägre. Teslaägare kan enkelt ansöka online så snart de har fått ett VIN-nummer på deras beställda Tesla. Även befintliga ägare kan teckna försäkringen, som betalas månadsvis och kan sägas upp när som helst.

Sajten Electrek ansökte och fick offert på $152 från Tesla, att jämföras med $180 de betalar för samma bil hos ett stort amerikanskt försäkringsbolag.

Enligt Tesla är det lägre priset på försäkringen möjlig genom avancerade tekniken och säkerheten i deras bilar, plus att de är lättare att serva på verkstad.

En känslig fråga är dock ifall Teslas försäkringsbolag får tillgång till bilarnas data. Din Tesla vet ju allt om din körstil och vidarebefordrar datat till företagets centrala servrar. Kommer man få höra “Nja du verkar alltid vilja ligga och köra tätt inpå dem framför dig. Med tanke på din dåliga körstil får vi nog höja på din månadsavgift”? Inte enligt Tesla som försäkrar(!) att hur du kör kommer inte påverka din månadsavgift. De har dock inte uttalat sig om vad som händer vid eventuell olycka. Tesla har ju redan idag full tillgång till all data kring olyckan, hur snabbt du körde och var, de laddar till och med alltid upp vad bilens kameror har sett de senaste sex sekunderna innan smällen. Slut på snyftsagor om att “någon körde in i mig och smet” när det egentligen var du som körde på sidobarriären i P-huset.

MXflygkrasch

Å andra sidan det kanske hjälper i situationer som ovan. Japp, Model X på bilden krockade med ett flygplan. Som var tvungen att nödlanda mitt på en trafikerad väg. Varken hans fru eller försäkringsbolag ville tro på honom i början :-)

Många gör paralleller med tech-företaget Apple som via sin Apple Care försäkring knyter sina kunder hårdare till sig. Om man tecknar försäkringen från Tesla blir man mindre benägen byta bil i framtiden och behöva byta försäkringsbolag, tappa bonus etc. Å andra sidan är det många andra försäkringsbolag som förutom bilar också försäkrar hus och hem, och erbjuder bättre villkor ju fler försäkringar du har hos dem.

Teslas egen försäkring erbjuds som sagt var endast i delstaten Kalifornien i USA. Det sägs att den kommer spridas till fler delstater i framtiden – men inget har sagts om eventuell expansion utomlands. Vad vi vet har Tesla inga omedelbara planer införa egen försäkring i Sverige. Idag samarbetar de med Trygg-Hansa och erbjuder märkesförsäkring via dem. Priserna är orsak till ständiga diskussioner på vårt online-forum, visst kan man kanske hitta lägre priser om man söker runt men knappast enklare eller bekvämare att teckna försäkringen: du får 14 dagar gratis på köpet när du får din Tesla och ett brev i brevlådan med erbjudande om att förlänga. Vi har själva inom Tesla Club Sweden försökt ta fram klubbförsäkring men inte lyckats få till en med märkbart bättre villkor eller pris.

I Sverige har vi dessutom något världsunikt: vagnskadegarantin. Som egentligen inte är någon garanti utan en försäkring: skadas din bil inom garantiperioden så ersätts du. Vagnskadegaranti infördes av Volvo 1954 och alla andra har känt sig tvungna följa efter. Men det är en väldigt lokal företeelse, finns endast i Sverige. I övriga världen måste man skaffa helförsäkring redan från dag ett när man köpt en bil. Skulle Tesla införa sin egen försäkring i Sverige skulle de vara tvungna komplettera det med vagnskadegaranti på något sätt för att inte bli betraktade med skepsis från blivande kunder.

 

Men som president för Tesla Club Sweden har jag ett annat problem med Teslas egen försäkring. Jag måste säga att Tesla som företag beter sig exemplarisk i 99% av fallen, ja med kanske ännu fler nior i den där procentsatsen. Men ibland så går det fel. Nån gång då och då får jag samtal från förtvivlade medlemmar som anser sig vara felaktigt behandlade av Tesla. De står där med en skada som Tesla anser inte täcks av garanti, skadan har uppkommit av eget fel eller är för liten för att behöva åtgärdas. I nästan vartenda fall har deras försäkringsbolag då kommit till hjälp, oftast har försäkringsbolagen inte hållit med Teslas bedömning utan betalat ut ersättning. Så de slapp betala tiotusentals kronor ur egen ficka. Ibland är det skönt att ha flera instanser att vända sig till.

Men vad händer när både verkstaden och försäkringsbolaget är Tesla?

Tagged . Bookmark the permalink.