Kineserna kommer! Kineserna kommer!

AiwaysFalkenberg

Vår medlem AmbiJens trodde knappt sina ögon när han åkte till Lidl i Falkenberg för att köpa lite mat till middagen. Två kinesiska elbilar med kinesiska nummerplåtar stod och laddade på snabbladdarna utanför! (Se fler bilder på forumet.)

Det är kinesiska biltillverkaren Aiways som ska visa upp sin elbil U5 på bilmässan i Frankfurt och för att demonstrera deras pålitlighet körde de två exemplar hit hela vägen från Kina. En resa på runt 1500 mil. De tog inte ens raka vägen till Tyskland utan körde först till Norge, naturligtvis för att visa upp bilen i landet med Europas största elbilsmarknad.

Aiways verkar bli första kinesiska elbilstillverkaren som ska etablera sig i Europa. De har startat Aiways Europe GmbH med säte i Frankfurt, satt upp en europeisk hemsida där man kan läsa om bilen och till och med öppnat för förbeställningar.

De europeiska leveranserna påstås komma igång nästa år. Priset sägs bli under €40,000 i Tyskland, till övriga länder tillkommer frakt. I Sverige kan priset för Aiways U5 alltså bli runt 400,000 kronor efter elbilsbonus.

Vad får man då för dessa pengar?

AiwaysU5int

En 468 cm lång femsitsig mini-SUV med 5 sittplatser. 65 kWh vattenkylda batterier ger 50 mils NEDC räckvidd. Nån får påminna kineserna om att man inte längre får ange NEDC räckvidd på nya bilar i Europa utan måste använda nya hårdare körcykeln WLTP. Vilket mellan tummen och pekfingret skulle ge 35-40 mils räckvidd.

Tycker du räckvidden är lite för lite kan du köpa till ett extra batteri på 20 kWh som ger 10 extra mil. Extrabatteriet som förvaras under golvet i bagageutrymmet är löstagbart, du kan ställa det hemma i garaget och stoppa in i bilen endast när du ska iväg på långfärd. Eller hyra det när du behöver det (fast för det behöver Aiways bygga upp ett uthyrningsnätverk först). (Hmm, fixa att extrabatteriet kan fungera som hemmabatteri när det inte är ipluggat i bilen så har ni ett vinnande koncept Aiways!)

Aiways U5 har LED strålkastare, utfällbara dörrhandtag och ett Cd på 0.29. Mitt på instrumentpanelen sitten en 12-tums skärm på 1920*720 pixlar. Bakom ratten sitter tre skärmar till, en 7 tums skärm med två fyratums skärmar bredvid. Baksätespassagerarna har eget luftutblås med AC och USB laddkontakt – väldigt snarlikt det i Tesla Model 3.

Bilkarossens uppbyggnad liknar också Model 3 med en plåtkaross ovanpå en aluminium bottenplatta. Batterierna är integrerade i bottenplattan och driver en ensam elmotor på framaxeln. Laddkontakterna sitter i bilens nos.

Aiways U5 har 12 ultraljudssensorer, 5 kameror, 3 radar och två interna kameror inne i kupén. Med sina sensorer kan den följa vägmarkeringar, köra i köer, och varna för bilar i döda vinkeln. Ungefär som Teslas grundläggande autopilot som ingår i bilarnas pris, fast Aiways kallar den för “AI pilot”.

Bilen har automatiskt avbländning på helljuset och kameror som läser av trafikskyltar. Autobroms som bromsar för bilar och människor i vägen kan hjälpa till vid kommande europeiska typgodkännandet. Stora frågan är förstås krocksäkerheten, som enligt tillverkaren själv är i topp. De fick 5 stjärnor i kinesisk krocktestprov, men vi vill nog se vad europeiska testhus säger om bilen innan vi tror på det.

Aiways U5 är lika uppkopplad som Teslas bilar, med trådlös uppdatering av mjukvaran. De utnyttjade funktionen flitigt under resan till Europa när de fick ladda ner nya mjukvaror till bilarna varje gång de kom till nya länder med nya elsystem och laddstandard. Mobilappen kan förutom de vanliga funktionerna för att övervaka och styra bilens laddning även visa var bilen befinner sig någonstans, plus kan visa bilder från bilens kameror i mobilen! När du sätter dig i bilen känner dess inre kameror igen ditt ansikte och ställer in ratt, stolar, radio etc enligt dina önskemål.

Det är en ganska imponerande elbil man kommer få för pengarna alltså. De stora frågetecknen som kvarstår är bilens exakta pris, hur robust och pålitlig den är (verkar klara 1500 mil iaf), krocksäkerheten, och hur utbyggd dess serviceorganisation kommer bli (speciellt här uppe i norden). Klarar Aiways att leverera på dessa punkter kan U5 bli en riktigt vass alternativ.

KristallkulaKommer den bli en “Tesla-dödare”? Nej, troligtvis lika lite som alla kinesiska mobiltelefoner är “iPhone-dödare”. De tilltalar olika kundkategorier i olika prisklasser. De kinesiska elbilarna kommer snarare göra samma sak med de europeiska biltillverkarna som smarttelefonerna gjorde med de europeiska mobiltillverkarna. Elon Musk behöver inte vara sömnlös över de kinesiska elbilarnas inmarsch i Europa – men de europeiska biltillverkarna borde vara det. För Aiways verkar bli den första kinesiska biltillverkaren som kommer hit till oss men de blir nog inte de sista – det finns flera hundra biltillverkare i Kina! Det släpps flera nya elbilsmodeller varje månad. Och Kina är både största bilmarknaden och största elbilsmarknaden i världen.

För att parafrasera Sven Jerrings berömda citat från OS i Berlin 1936: “Kineser, kineser, kineser. Överallt kineser. Kineser som laddar, kineser som kör, kineser som bygger elbil.”

 


TCS tre år sedan: Största Elbilsmarknaden

Redan 2015 var Kina världens största elbilsmarknad. Redan 2015 hade det sålts en kvarts miljon elbilar i det landet. Världens största Supercharger är i Kina. Toyota tvingas ta fram egna elbilar på grund av Kinas elbilspolicy. Det riktigt sjuder i världens folkrikaste land!

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 16 Responses to Kineserna kommer! Kineserna kommer!

    1. Jan-Erik Sebestyen says:

      Har inte Apple stora problem med iPhone försäljning i Kina? Jag har fått intrycket att Apple har svårt att hålla samma tempo som de kinesiska tillverkarna, och att de tappat stort i Kina. Om kinesiska biltillverkare håller samma tempo kommer de ta över den europeiska marknaden rätt fort. Men inte med en bil för €40.000.
      När det gäller kvaliteten på bilen borde de inte ha några problem att nå liknande nivåer som alla andra. De kan ju köpa konstruktionshjälp från samma ingenjörsbyråer, och köpa samma utrustning till fabrikerna.

      • Joakim Carlsen says:

        Håller helt med, tycker också paralleller till mobiltelefoner var dåliga, huaweis telefoner håller bra kvalitet, har bättre kameror och likvärdig prestanda, i många lägen även bättre. Så jag ser inte varför den här bilen inte skulle kunna hålla samma klass, kineserna må ha varit lågkvalitativa förr. Men nu gör de ju faktiskt högkvalitativa grejjer till förhållandevis lågt pris.

        • Liknelsen handlade inte om kvalitet. iPhone är också Made in China. Utan om målgrupp. Det är liksom inte mellan iPhone X och billigaste kinesisk lur från Netonnet folk brukar stå och väga mellan. Och framför allt att de billiga kinesiska lurarna dödade inte Apple – utan Ericsson och Nokia.

          Aiways U5 kan mycket väl vara en högkvalitativ bil – men innan test av europeisk testhus och framför allt europeiska kunder i några år kan vi inte veta.

    2. Kumrif says:

      En viktig differentierade faktor är ju om bilen har möjlighet att dra släp eller inte. Nämn gärna detta i era artiklar. Jag måste kunna koppla på släpvagn och är inte intresserad av bilar du inte kan montera drakula på.

    3. Axel Svensson says:

      Kollade upp vilken väg de tog från Kina. Innan Norge så körde igenom Finland. Egentligen ligger ju bara ett land mellan Finland och Kina men de körde också igenom Kazakstan förutom Ryssland. http://www.automobilsport.com/cars-tuning–37,196039,AIWAYS-U5-prototypes-enter-Europe-after-crossing-China-Kazakhstan-and-Russia-on-electric-power,news.htm

    4. Björn Johansson says:

      Frågan är väl inte om de kan konkurrera med väst utan om de kommer tillåtas. Västs policy verkar ju vara frihandel så länge det gynnar oss. Men f-n ta den som försöker kränga billigare grejer med samma kvalité än Västs.
      Då lägger vi strafftullar (läs solpaneler) eller hänvisar till inrikes säkerhet, Huawei.

      Men om ett afrikanskt eller latinamerikanskt land uppträder på liknande vis så är de protektionistiska socialister som måste bestraffas.

    5. Olle Öberg says:

      Varför framhjulsdriven? 🙁
      Finns ju ingen bra anledning att konstruera bilen så om den bygger på en renodlad elektrisk plattform!

    Lämna ett svar