Tesla har öppnat en Supercharger station med hela 50 laddplatser i Peking, Kina.
Tycker du att den stationen låter jättestor ska du veta att det redan finns en lika stor (ja, den också på 50 platser) Supercharger-anläggning i Peking. Och 15 till med lite mer normala antal laddplatser. Även i Shanghai finns också en megaanläggning med 50 laddplatser. Var sjätte Supercharger-station i världen ligger i Kina (188 av 1145). Och nya tillkommer varje vecka. Teslas planer för Supercharger-utbyggnaden i Kina i år är imponerande:
Laddstationerna behövs, för det går väldigt bra för Tesla i Kina nu. Första halvåret 2017 sålde Tesla bilar för en miljard dollar i Kina – att jämföra mot 2.8 miljarder i USA. Glöm Norge, det är utan tvekan Kina som har blivit Teslas näst största marknad nu. Och med kommande Model 3 väntas även Kina-marknaden att explodera än mer. Speciellt med tanke på hur hårt kinesiska regeringen satsar på elbilar.
Tesla har ungefär 8% av kinesiska elbilsmarknaden – världens största elbilsmarknad. Endast Jianglin med 9%, BYD med 15% och BAIC med 25% av marknaden är större. Trots att Tesla måste betala 25% importskatt på sina bilar. Inte undra på att Elon Musk vill bygga en lokal fabrik i Kina.
Stora frågan för oss är alltså: vill kineser ha dragkrok på sina bilar? För Tesla lyssnar nog mer på sin näst största marknad än ett litet avlångt land i norr.
TCS fyra år sedan (japp, så gamla är vi): Kust till kust i Model S
För fyra år sedan fanns det endast 84 Supercharger-stationer i hela världen. Den åttiofjärde som invigdes möjliggjorde plötsligt kust-till-kust-resor tvärs över USA. Teslaägaren John blev först att åka tvärs över kontinenten – till och med före Teslas officiella resa. Vi började drömma om långfärder även från Sverige.
Vad har de för laddkontakt på Teslorna i Kina?
https://www.teslarati.com/tesla-udpates-chargeport-china-gb-t-charging-standard/
Kolla in sista bilden i originalartikeln så ser ni varför de vita Tesla konerna är där. 🙂
https://electrek.co/page/3/