Tittar man på 2015 års leveranssiffror för bilar i Sverige som BilSweden har sammanställt ser man en klar vinnare i premiumsegmentet: Tesla Model S.
Nykomlingen bland biltillverkare lyckades inte bara sälja några fler bilar än de andra – det handlar om total utklassning! Inte två-tre bilar fler utan hundratals bilar fler. Faktiskt mångdubbelt fler än konkurrenterna. De 996 Tesla Model S som levererades i fjol var ungefär fyra gånger fler än antalet Mercedes S-klass, eller antalet Porsche 911. Och detta lyckades Tesla Motors med efter endast två år i Sverige!
Frågan är inte längre om Tesla Motors skulle kunna utmana övriga premiumbilar – de har redan vunnit matchen, sprungit extravarv och står överst på prispallen! Innan gemene man -och de andra tävlande- ens hade hunnit blinka.
Jämför vi 2015 års siffror mot 2014 är det dyster läsning för de traditionella biltillverkarna:
Modell | 2015 | 2014 | Förändring |
Tesla Model S | 996 | 267 | 273,0% |
Audi Q7 | 612 | 277 | 120,9% |
Range Rover Sport | 402 | 331 | 21,3% |
Porsche Macan | 401 | 193 | 107,8% |
BMW X6 | 385 | 120 | 220,8% |
Porsche Cayenne | 347 | 240 | 44,6% |
Range Rover Evoque | 273 | 435 | -37,2% |
Porsche 911 | 229 | 183 | 25,1% |
Audi A7 | 203 | 160 | 26,9% |
Mercedes S-klass | 147 | 140 | 5,0% |
Mercedes CLS | 131 | 175 | -25,1% |
BMW 7-Serie | 105 | 68 | 55,5% |
Porsche Panamera | 105 | 105 | 0,0% |
Audi A8 | 75 | 56 | 33,9% |
BMW 6-Serie | 65 | 53 | 22,6% |
Maserati | 46 | 45 | 2,2% |
Bilförsäljningen totalt gick upp med 13.5% mellan 2014 och 2015 i Sverige, fjolåret var det bästa året någonsin för branschen. Därför lyckades de flesta biltillverkare öka sina försäljningsvolymer i fjol. Men ingen lyckades öka sina volymer med häpnadsväckande 273% som Tesla Motors!
Tro nu inte att ökningen med 273% för Tesla beror på att de startade från en låg nivå – redan i fjol såldes det fler Model S än de flesta andra premiumbilar (jämför 2014 års siffror i tabellen ovan), fast då var Tesla fortfarande en i mängden, inte överlägsna vinnaren av segmentet.
Fortsätter utvecklingstakten -och allt pekar på att det gör- kommer nästa års siffror inte ens handla om utklassning längre, utan om dödskamp för de övriga bilarna!
Medan folk i allmänhet knappt ens har hört talas om Tesla, och de som har gjort det tror att det är en udda liten nykomling med små volymer, har Tesla Motors på kort tid och i total tysthet lyckats vinna total dominans i premiumbilssegmentet i Sverige.
Att utvecklingen är liknande i övriga världen också visades i Tesla Motors årsrapport där ovanstående lista över de amerikanska försäljningssiffrorna visades. Där minskar till och med de andra bilmärkenas försäljningssiffror! Konkurrenterna kan skatta sin lyckliga stjärna över att Sveriges bilförsäljning slog alla tiders rekord i fjol – de kommer nog inte ha samma tur i år.
Många biltillverkares marknadsföringsavdelningar står bekymrat lutade över tabeller och grafer som de här ovanför – medan Tesla Motors har över huvud taget ingen marknadsföringsavdelning.
Utifrån den biltyp som placerade sig plats 2-7 kan man ju undra vad som kommer hända när X kommer till Sverige
Nån sorts försäljningsavdelning måste de ju ha, som tar hand om beställningsportalen eller något, men någon marknadsföringsavdelning har de kanske inte. 🙂
Ändrat!
Så de showroom de har i tex Mall of Scandinavia räknas inte som marknadsföring? Givetvis har de marknadsföring i Sverige. Kul med statistik mindre kul med trista vinklar. Av de 1500 fordon i Sverige hittade jag att 311 ägs av en privatperson.
Räknas inte BMW 5-serie, Audi A6 och Mercedes E-klass vanligtvis som premiumbilar? Bilarna i listan ligger ju i en klass som ligger ett snäpp högre…
Nej, varken i storlek, prisklass eller prestanda är de jämförbara med Model S. Snarare Model 3.
Håller med om att de inte är jämförbara med Model S, men anser fortfarande att de är premiumbilar. Menar att Model S (och många av de andra bilarna på listan) ligger i en klass över premiumbilarna.
“Tesla Model S bästsäljande lyxbilen i Sverige” tycker jag hade varit en mer korrekt rubrik!
Nja, jag skulle vilja säga att Model S är i övre premiumklassen. BMW 7 och Mercedes S är typiska lyxbilar dock.
Model S ligger väl någonstans mitt i mellan E-klass/5-serie och S-klass/7-serie.
Det var väl precis det jag menade? 🙂 Hursomhelst är vi överens.
Problemet med 5-serien och E-klassen är väl att det finns ett så stort spann. Det finns ju AMG och M5 som kommer nära både i prestanda och pris samt att premiumtjänslan där är lite över model S skulle jag säga. Men dom ger ju inte många extra poäng i denna lista.
Evoque är väl iofs väldigt väldigt mycket under övriga bilar på listan. Platsar inte på den här listan. Inte ens nära. Och saknar BMW 5-serie, Audi A6 och Merca E som nämnts tidigare. Annars känns det för vinklat.
När det gäller de amerikanska siffrorna från Teslas årsrapport. Finns det verkligen inga amerikanska (GE, Ford etc) bilar i denna klass?
Har inget emot Tesla Model S, men Volvo XC90N har Ni glömt bort, det ÄR en premiumbil och det såldes 2190 bilar förra året.
Varför har ni med Q7 och A7 men inte XC90 som ligger i samma prisklass?
Om Tesla börjar marknadsföra, kan det bli kul. Så många härliga argument finns.