Flera medier har haft artiklar kring Tesla Model S kvalitet på sistone. När Consumer Reports sänkte sitt omdöme om bilarna blev det väldigt uppmärksammat världen över. Lite mer lokalt här i Sverige basunerade Aftonbladet ut att “Tesla Model S håller bara i 10 000 mil“. Fler och fler frågar mig om hur det egentligen står till med Teslas kvalitet.
Att första årskullen Model S (som levererades till kunder under 2013 och 2014) hade ett antal barnsjukdomar är numer välkänt. Tesla Motors menar dock att de felen är åtgärdade, och bilar som levereras idag har mycket bättre kvalitet än de första.
Är det sant? Hur står det egentligen till med kvaliteten på Tesla Model S?
För att ta reda på det har vi gått ut med en undersökning till våra medlemmar där vi har frågat: Hur många gånger har du lämnat din bil på verkstad? Vi har bett dem rapportera antal verkstadsbesök som de var tvungna att göra pga fel på bilarna – alltså inte årlig service eller reparationer pga olyckor. 71 Teslaägare har svarat.
Svaren vi har fått visar en tydlig skillnad mellan de första bilarna och de Tesla Model S som levereras till kunder nu för tiden.
I tabellen till höger visas andel av bilarna som inte har behövt besöka verkstad öht, eller haft endast ett besök. (Som min kapten i lumpen sa: en gång ingen gång.)
Bland dem som skaffat en Tesla Model S 2013 eller 2014 var det inte ovanligt att behöva lämna bilarna på verkstad både två och tre gånger under första året, innan allt hade rättats till. Efter det har inte bilarna behövt några ytterligare verkstadsbesök. Den högre andelen verkstadsbesök för de första bilarna var alltså på grund av barnsjukdomar under deras första 6-8 månader, inte på grund av att längre tid har förflutit sedan deras leverans. Första årskullen av bilarna krävde i medel 1.4 verkstadsbesök, endast en tredjedel av dem var helt felfria.
Dagens Teslor har markant bättre statistik: 44% av bilarna har aldrig behövt uppsöka verkstad, 32% har behövt göra det en gång. För att inte snedvrida statistiken har vi bett de ägare som bara haft sin bil i några månader utan problem att avstå från att rösta. 2015 års bilar krävde allt som allt i medel 1.0 verkstadsbesök, en förbättring med 30%.
Kvaliteten på bilarna har alltså förbättrats markant, precis som Tesla Motors påstår.
Teslorna är inte felfria, mycket kvalitetsarbete kvarstår att göra. Förhållandena försvåras av att det finns endast två verkstäder i Sverige -en i Stockholm och en i Göteborg- så bilägare på landet måste åka långt för service. Men utvecklingen är definitivt på väg åt rätt håll, att bilarna blir bättre och bättre är inte enbart en förhoppning eller mål från biltillverkarens sida, utan även något ägarna på riktigt märker. Speciellt de av våra medlemmar som äger två Teslor märker enorma detalj- finish- och kvalitetsskillnader mellan de första bilarna och dem som levereras till kunder idag.
Consumer Reports betyg av Teslas pålitlighet baserar sig på de tidiga bilarna, levererade under 2013 och 2014. De ansåg att Tesla Model S pålitlighet var 43% under medelbilens – vilket placerade den på samma nivå som tex Mercedes Benz. Av utvecklingen i ovanstående graf att döma kan vi se fram emot ett höjt betyg nästa år, då även 2015 års bilar med deras högre pålitlighetsnivå kommer räknas in.
Tyvärr ser vi dock att andel “måndagsexemplar”, bilar med sorgliga 4 eller fler verkstadsbesök endast har minskat från 5% till 4%. Tesla Motors måste fortsätta kämpa ner den siffran, för de stackars ägarna som råkar få de bilarna är de som -med rätta!!!- klagar högst.
Missade omröstningen men instämmer med artikeln, den model S vi fick våren 2014 som nu strax är uppe i 8000 mil fick vi åka till service med för några delar var dåligt monterade. Men sedan felen blev åtgärdade har vi inte behövt besöka service center mer.
Den nya model S som vi fick i sommras har körts 2500 mil och inte haft ett enda besök på verkstad än.
Allt har blivit bättre.