Tesla motar förbränningsbilar från sina laddare

Supercharger_ICE

När en bil med förbränningsmotor parkerar framför en laddare så att elbilar inte kan komma åt att ladda heter det ICE-ing (efter engelskans ICE: Internal Combustion Engine). Det är ett fenomen som tyvärr inträffar då och då, att förare av avgasbilar parkerar av okunskap -men tyvärr ibland även av ren illvilja- framför en elbilsladdare.

Det har föreslagits olika lösningar på problemet. I Sverige kan lapplisor skriva ut böter för sådana bilar. Men var är alla lapplisor när man för en gångs skull behöver dem?

Supercharger_antiICE

Tesla i Kina har infört en egen lösning på problemet: små hinder mitt i rutan framför Superchargern som Teslaägare kan fjärrstyra för att öppnas. Från början styrdes de motoriserade byglarna via en separat mobilapp. På stolpen bredvid Superchargern syns QR-koden som kunder som ville ladda behövde skanna för att låsa upp platsen.

Men nu har Tesla integrerat styrning av byglarna i sin ordinarie mobilapp. Samma Tesla-app du använder till att styra bilen används även till att låsa upp platsen för laddning. Man väljer bara vilken stolpe man tänkte ladda från så viks bygeln ner och du kan backa in för att ladda.

Lösningen har fått blandade reaktioner från Teslaägarna. Vissa tycker att äntligen slipper man problemet med avgasbilar som blockerar laddarna. Andra tycker att problemet var inte särskilt stort från början. Har en bensinbil blockerat en av tjugo Supercharger stolpar är det inte hela världen. Tesla har inte riktigt samma problem som andra aktörer som ofta har endast en enda snabbladdare per ställe.

Att behöva ta fram mobilen för att låsa upp platsen innan man backar in upplevs som besvärligt. Det förtar lite av idén med den enkla krångelfria laddupplevelsen. Det är svårt att se i backspegeln vilka små siffror som finns på skylten, vad man ska mata in i mobilappen. Sedan försöka se om bygeln verkligen är nere innan man backar in. För att inte tala om mardrömmen om någon bygel beslutar sig för att resa sig igen med en elbils dyra batteripack precis ovanför sig.

Pbot

Finns det då inget enkelt, smidigt sätt att slippa bilar med förbränningsmotorer som blockerar laddare? En kommentar till nyheten gav en enkel men genial lösning: sätt upp webbkameror vid laddarna som är direktkopplade till närmsta bärgningsfirma eller lapplisa. De kommer då snabbt rycka ut så snart de ser en inkomstkälla, jag menar bil med förbränningsmotor uppenbara sig vid laddarna. Krångelfri upplevelse för elbilisterna, snabbt lärda läxor för felparkerande avgasbilister.

Fast problemet är ju endast tillfälligt. Om tio-femton år har de flesta bytt till elbilar och avgasbilar blir så sällsynta att problemet då kommer lösa sig av sig självt. Den som lever får se.

Bookmark the permalink.