Tesla verkar slutspurta innan årsskiftet med att bygga Supercharger snabbladdare stationer. Bara nu i december månad har de invigt 5 nya stationer med 55 snabbladdare:
Åsarna 8 Superchargers
Sälen 8 Superchargers
Malung 20 Superchargers
Ystad 16 Superchargers
Björkliden 3 Superchargers
På 20 dagar har de invigt mer än andra laddkedjors “storsatsningar” under hela året.
Tidigare i år hade Tesla invigt 88 snabbladdare fördelade på 8 stationer i Ånge, Dorotea, Vetlanda, Uddevalla, Sundsvall, Varberg, Linköping, och Mariestad.
I Sälen placerade Tesla först 4 tillfälliga Superchargers i februari i år inför sportlovet. De har nu bytts till 8 permanenta stolpar. De 4 tillfälliga, flyttbara Supercharger laddarna kommer nu istället bli en mobil enhet som företaget kan flytta och sätta in där det behövs förstärkningar av laddkapacitet inför större helger och liknande.
Alla nya stationer är av V3 modellen som har CCS laddhandske som ger upp till 250 kW laddeffekt.
Företaget har nu 621 Supercharger snabbladdare fördelade på 55 stationer i vårt land, från Ystad i söder till Björkliden 9 mil nordväst om Kiruna. Teslas laddnätverk är den enda som täcker hela Sverige inklusive Norrlands inland.
Och ännu fler stationer är på gång. I Söderhamn byggs det just nu 20 Supercharger laddare och i Jönköping hela 40! Båda stationerna ser ut att bli färdiga de närmaste tio dagarna så att de kan aktiveras innan årets slut. Det blir hela 60 snabbladdare till under de närmsta dagarna!
Elon Musk må ha sagt att Tesla ska sluta jaga kvartalsresultat när det gäller bilar. Företaget ska inte längre anstränga sig leverera exakt alla tillverkade bilar till kunder innan kvartalsslut bara för att få fina siffror i bokföringen. Men det budskapet verkar inte gälla snabbladdarna. De öppnas nu på löpande band inför årsslutet, så snabbt att företagets online karta över laddarna knappt hänger med, flera av de nyöppna laddarna är fortfarande markerade “coming soon” på den kartan. (Det ser dock korrekt ut på GPS kartan i bilarna. Varje nyöppnad station brukar dyka upp på bilarnas kartor inom ett dygn.)
Nästa år planerar företaget bygga ännu fler Supercharger stationer i Sverige, förtäta laddnätverket både i norr och söder. Vi ser fram emot det!
När du kommer fram till en Supercharger station kan det löna sig att kolla upp stolparna lite extra och välja rätt Supercharger!
Har du en äldre Tesla utan CCS är det dags att uppgradera den.
Roslagen, Snälla!!
Forza Tesla!
Det går inte annat än bli imponerad,
Fortfarande ignorerar de Gotland totalt, dock.
Jo, Gotland känns ju som lite övergivet håller jag med om.
Lite svårt med långresor på Gotland?
Man måste vara ambitiös! Det finns ju till och med ett marathon-lopp i Örebros vattentorn, Svampen Marathon, så nog borde det gå att få till en långresa på Gotland om man bara vill!
Tre varv medsols, sen tre varv motsols för att komma tillbaka hem?
Eftersom det inte heller är någon SuC direkt på fastlandet så kunde det ju vara smidigt med en SuC på Gotland för turister. För de som bor där permanent räcker säkert AC-laddning hemma fint.
Tyckte det funkade utmärkt i somras men campingen vi bodde på hade en Tesla destinations-laddare, smidigt med alla dagsturer. Såg lite trångt ut bland de övriga laddarna tyckte jag, mycket elbilar på ön.
kommer snart 120 kwh laddare i alla fall
Vågar man fråga vad ni såg för fördelar som vägde upp valet?
Håller med. Sedan är det ju inte heller 100% klart att de öppnar upp SuC för alla. Det är ett experiment än så länge. Så även om det kan bli så att de flesta SuC öppnas upp för alla, så är det inte heller 100% säkert. Återstår att se, och lite tidigt att ta ut det i förskott.
kommer med 99% säkerhet öppnas upp när dom fått till allt med appen sen blir det nog begränsningar på hur många andra märkens fordon som får ladda så att tesla bilarna inte blir blockade för mycket
Får hoppas på det annars försvinner ju fördelen med att ha en Tesla. Redan nu är det ju helt fullt och kö vissa tider. Skulle ju bli kaos om dom lär andra märken ladda också.
Snabbladdning har inte nödvändigtvis hösta prioritet när det gäller val av elbil. För den som snabbladdar ofta är Teslas laddnätverk naturligtvis ett mycket starkt argument för att köpa en Tesla.
Men för oss är det nästan helt oväsentligt. De fåtal gångerna per år som vi eventuellt behöver snabbladda duger faktiskt de få fjuttiga amatörladdare som “storsatsarna” har skruvat upp vid McDonalds & Co. Fördelarna med en elbil som inte är en Tesla är såklart i första hand priset. Det finns andra fördelar också, men det skulle spränga ramen för ett kommentarsfält.
Tackar för svar, men då bli onekligen följdfrågan varför du verkligen ser fram emot att de öppnas upp? Nice to have?
Jag har haft elbilar av olika fabrikat och när man inte kör Tesla blir långresor alltid ett helt annat åtagande. Appar, laddkort, laddkö, supportsamtal, uppdatera bankkortsinformation, omstart av laddstolpe osv osv… så även om det handlar om någon enstaka resa om året får man ändå lägga till extra tid som man inte har för att planera resan. För mig kommer laddnätverket högt på listan, iaf top 3, även om vi till vardags bara kör till jobbet.
Nu var det inte jag som skrev första inlägget (att jag ser fram emot detta), men jag kan ändå tycka att det vore trevligt att få tillgång till SuC-nätverket, även om jag troligen aldrig kommer använda det i praktiken. Det är mer känslan av att kunna använda det om man behöver det.
Naturligtvis är det som du säger, det kan vara superstressigt att vara beroende av laddare som krånglar och som är jobbiga att få igång. Så är det. Men vi gör så få långresor per år, i princip inga alls, att det helt enkelt inte är värt det att satsa på en Tesla. Det är ju inga billiga bilar direkt.
Ah, ok läste slarvigt! Namnet började på Mar i alla fall. Ber om ursäkt.
Ok, Tesla är inte billiga. Men jag skulle nog vilja påstå att Tesla inte heller är dyra. Iaf inte om man jämför med vad man får för samma pris hos konkurrenter. Jämför man utrustnings/teknik nivå och räckvidd är Tesla definitivt inte dyra. När man tittar på räckvidd måste man även tänka på att det går åt extra räckvidd för att ta höjd för ovan nämnda problem med snabbladdning. 50-100km extra räckvidd är nog rimligt för att uppväga brist av Teslas laddnätverk. Man hamnar nog ca 100´ över en model3 om man vill ha en jämförbar konkurrents bil.
Det håller jag inte med om. Vi använder bilen främst för pendling och för enstaka kortare resor inom bilens räckviddsradie (max 30-35 mil). Vi åker aldrig längre än så. En Tesla ger mig inget mervärde i det sammanhanget. Jag funderade ett tag om jag skulle skaffa en Model Y (3:an funkar inte för oss, pga låg dragvikt och brist på kombibaklucka). Men merkostnaden går helt enkelt inte att motivera. Vi kom fram till att en Ioniq 5 ger oss mest elbil för pengarna, så som vi använder bilen. För 175k kronor mindre accepterar jag gärna eventuellt laddkrångel någon enstaka gång. Om det nu ens blir krångel. För det är ju inte säkert.
Håller med tesla är inte dyra i förhållande till andra elbilar. Men elbilar är dyra (över en halvmiljon kan inte sägas vara billigt). Själv kör jag under 500 km /år. Har väldigt svårt att motivera det. gamla ioniq finns men duger inte riktigt.
När det gäller SuC så kommer jag troligtvis inte använda det, men det är bra att fa ifall att.
precis som dragkrok. har enbart använt den när jag skall flytta (men kunde likväl låna bil av någon annan)
Vi skaffade en P2 och i vårt fall hade den högre WAF (Wife Acceptance Factor, kraven var krok för att dra husvagn och kunna serva på vanlig verkstad, ingen “dator på hjul”). Vi är nöjda med vårt val, och även om jag bara varit ute på en långresa har jag stött på 4 Ionityladdare som var upptagna, och då är man ganska utlämnad (hade tur den gången då MER hade en 50 kW bredvid där jag toppade upp en kort stund..)
Vi kan dra 1500 kg och vi har varit ute en runda med hyrd husvagn som vägde just det, så vi hade inte klarat oss på en till priset motsvarande M3 (och MY fanns inte för ett år sedan, även om jag inte tror frun skulle vara intresserad av en sådan i vilket fall).
Så kort och gott skulle jag säga att enda anledningen till att vi skulle valt en Tesla är just det fantastiskt användarvänliga laddnätverket, i övrigt är vi nöjda med val av bil (och jag är sjukt nöjd över att slippa köra ICE).
PS. Polestars samarbete med Plugsurf+Ionity har ändå gjort det drägligt att snabbladda, 3.53:-/kWh har varit ok. DS
Hejsan…
Det snackas att Helsingborg kommer att få en Supercharger, slutet av Q4 i år…
Själv har jag inte set eller hört något..
Är det någon som har mer information om detta???
Ni får gärna dela med det till oss…
Tackar…
Jag räknar 8st som fortfarande är listade som “Target opening in Q4 2021” så de får allt pinna på lite extra om de ska hinna med! 🙂
Jag ser att f n så är ”bara” tre superchargers planerade norr om Gävle under 2022, vilket är lite av en besvikelse. Det är däremot glädjande att de bygger ut i norra Finland som varit en supercharger-öken. Det är också tråkigt att turistorterna på norrbottenskusten, som invaderas av norska turister på somrarna, fortfarande saknar superchargers.