Idag fredag slår Tesla upp portarna till ett nytt Tesla Center i Norrland. Den drygt 1400 m2 stora anläggningen öppnar i Umeå och inrymmer försäljning av nya och begagnade Teslor, leverans till regionens kunder och en modern serviceanläggning.
Både Service- och Supercharger-nätverket breder ut sig i takt med att Tesla-parken växer. Idag är Model 3 Sveriges vanligaste elbil och det rullar över 16 500 Teslor på vägarna runtom i landet. Tesla Umeå och den nya anläggningen i Norrköping samt utbredningen av mobila servicetekniker och provkörningshubbar runtom i Sverige gör att Tesla kommer ännu närmare kunderna. Med drygt 20 nya Supercharger-stationer i expansionsplanen, varav många kommer att etableras i Norrland, sträcker sig dagens rikstäckande snabbladdningsnät ända från Riksgränsen i norr till Ystad i Skåne.
Den nya anläggning på Fatvägen 1 i Umeå omfattar försäljning, service och leverans under ett och samma tak för att ge kunderna bästa möjliga serviceupplevelse. Vid öppningen finns en modern serviceanläggning med tre billyftar och ett glatt team med 15 anställda på plats. Det finns möjlighet att provköra Model 3 idag och Teslas breda modellprogram med nya Model S, X och Y som kommer till Europa senare under året.
Tesla växer stadigt i hela landet. Servicekapaciteten fördubblades under 2020 med fler mobila servicetekniker och nya anläggningar. Men Teslas servicekapacitet är faktiskt ännu mer heltäckande än vad många tror. Förutom de fasta verkstadsanläggningarna på fem orter finns även 13 mobile service bilar som betjänar stora delar av landet.
Teslas mobile service bilar åker ut till kunder och lagar deras bilar på plats, hemma eller på jobbet. De utför närmare 40 procent av den totala andelen Tesla servicearbeten i Sverige! Kunden behöver bara anmäla felet på sin mobilapp och boka tid så kommer mobile service teknikern hem till dig och lagar bilen på plats utan att du behöver ta ledigt från jobbet för att köra bilen till verkstan. I dessa pandemi-tider är det också skönt att veta att man behöver inte ens träffa teknikern bara låsa upp bilen på distans. Upp till 80 procent av alla fel som kan uppstå på en Tesla kan lagas av en mobile service tekniker. Läs vår exklusiva artikel där vi fick följa med och se hur Tesla mobile service jobbar!
Tesla har idag mobile service bilar stationerade runt om i Sverige: i Umeå, Borlänge, Stockholm, Örebro, Norrköping, Göteborg, Växjö, Malmö och snart även i Sundsvall.
Varje bil kan täcka stora områden. Har du till exempel en Tesla i Luleå behövde du för nåt år sedan åka 90 mil till Stockholm ifall din bil behövde besöka verkstad. Nu när service center i Umeå öppnat minskades sträckan till 26 mil. Men har du en skada Tesla bedömer kan lagas på plats behöver du kanske inte åka över huvud taget – verkstaden kan komma hem till dig istället!
Servicebilen i Borlänge kan åka ända till Mora, Malung, Ljusdal, Gävle och ända upp till Idre i speciella fall.
Den i Örebro kan hjälpa teslaägare i Skövde, Gårdsjö, Eskilstuna, Persberg, Lesjöfors, Karlstad, Säffle, Arvika och Lysvik.
Medan den i Växjö betjänar kunder ända bort i Ljungby, Karlskrona, Karlshamn, Vetlanda, Hultsfred och på Öland.
Det finns även minst en servicebil stationerad på varje verkstad som kan åka och betjäna kunder i området. De två servicebilarna stationerade i Göteborg kan till exempel åka och hjälpa kunder i Borås och ända borta i Jönköping.
OBS dock att det är alltid Tesla som bedömer om ett fel kan lagas på plats av mobile service eller om bilen måste besöka verkstad.
Tittar man på Teslas officiella servicekarta kan man tro att företaget har inte särskilt många verkstäder i Sverige. Det man inte ser på kartan dock är att i stora delar av Sverige behöver man kanske inte ens åka iväg till verkstaden – verkstaden kan komma hem till dig istället!
Tack vare de mobile service bilarna kan Tesla erbjuda mångdubbelt bättre service till sina kunder än de få prickar på officiella kartan ger intryck av.
TCS tre år sedan: EXKLUSIVT: Tesla Mobile Service
Läs vår artikel om Teslas unika servicebil koncept: efter att kunden anmält felet på sin mobilapp kan Tesla trådlöst koppla upp sig mot bilen och diagnostisera orsaken. Om de bedömer att en mobil servicetekniker kan laga bilen bokar de in ett hembesök. Man behöver inte köra sin Tesla till verkstaden – verkstaden kommer hem till dig istället och lagar din bil på plats!
1400 kubikmeter?
Ja om takhöjden är 1 meter 🙂
Ändrat nu, tack!
En fråga: vilka kostnader tillkommer om man använder sig av mobile service, tex om de måste åka långt för att utföra ett serviceärende?
Inga mig veterligen, det är som om du tar service på en fysisk Service Center. Fick service i Kalmar och valde att ta servicen i ett parkeringsgarage medan jag var och handlade. Fungerade mycket bra.
Tesla är inte så svårmeckad så länge det inte gäller något relaterat till högvolten. Bytte nyligen luftfjädringen på min bil själv. Kostade 2 000:- istället för 23 000:-. Hämtade begagnad del på Vimmerby Bildemontering istället för att betala för nya saker och arbete. Nu kan jag lägga till byte av luftfjäder till mina bilmekanikerkvalifikationer som tidigare var byte av 12vV-batteri, hjul och torkarblad…
Tesla Mobile Service var förbi hemma hos mig och fixade flera småsaker, nycklar som inte fungerade, laddport som var lite utsliten där kontakten ibland glappade så att luckan rapporterades öppen, och lite annat smått.
Funkade väldigt smidigt. Jag jobbade undertiden så det funkar faktiskt som det är tänkt. Mycket bra.